Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by CMN »

Jeg er så arrig, vred, og alt hvad der hører til det spektrum over sadelfohandlere og deres manglende moral i forhold til sadeltilpasning. :mur:

En af de største syndere er, at en eller anden smartass har fundet ud af på engelsksadler, at lægge ekstra tryk i sadlerne bagtil. Gad vide om nogen ved hvad det skal være godt for.

Når man følger sadlens kontur fra den forreste del hen langs ad ryggen, starter den ca. med ekstra tryk fra midten og tilspidser henimod slutningen af "barren" med det højeste tryk.

Resultat: Hestene får stor huller i ryggen. I starten trækker vævet sig tilbage, men ved længere tids påvirkning, kan vævet ændre sig til arvæv og resultatet kan blive uridelighed.

Jeg er gerne kommet ind i billedet, når hesten har problemer med ryggen eller udviser adfærdsmæssige problemer i form af bukning og stejling.
I sidstnævnte fase kan det være for sent og hesten kan aflives pga uridelighed.
De første heste af den slags så jeg for 7-8 år siden. Intet har forandret sig.
Jeg har fået omstoppet adskillige sadler for folk og kæmpet med adskillige sadelforhandlere. Deres svar: Sådan skal den være! :hva:

De heste jeg har kunnet hjælpe, har fået ny eller omstoppet sadel og en del massage, før ryggen blev normal.

Er der nogen der har en forklaring på, hvorfor sadlerne laves sådan? Jeg har ikke hørt een eneste sadelforhandler, der kunne komme med så meget som een sætning, der retfærdiggør dette design.

MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by 99E »

Du mener, at sadlen lissom stoppes, så den buer ned i ryggen?
Hvis det er det - så er det fordi nogle mennesker glemmer at hestens ryg ikke er en statisk flade - den ændrer form når hesten bevæger sig...

Den mest hyppige sadeltilpasningsfejl, jeg ser på rideskolen er for smalle sadler - så hestene har store huller i muskulaturen bag skulderbladene, "runder" skuldrene fremad og får sølle, trippende skridt (og underhals).
*Suk!*
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by CXEC »

Conny må jeg ikke høre hvad du laver? Jeg har selv et par sadler der trænger til omstopning, men jeg ønsker under INGEN omstændigheder at ødelægge Dullens ryg! :-o Der er tale om 2 passier sadler.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by BeritH »

CMN wrote:
En af de største syndere er, at en eller anden smartass har fundet ud af på engelsksadler, at lægge ekstra tryk i sadlerne bagtil. Gad vide om nogen ved hvad det skal være godt for.

Når man følger sadlens kontur fra den forreste del hen langs ad ryggen, starter den ca. med ekstra tryk fra midten og tilspidser henimod slutningen af "barren" med det højeste tryk.



Hej Conny,

Jeg må erkende at jeg ikke helt forstår hvad det er du mener her. Jeg har en engelsk sadel og her ligger trykket på ingen måde bagud. Kan du evt. sætte et billede ind? Bare for at jeg også har en chance for at forstå hvad du mener :skoer:

Når det så er sagt, så har du helt ret i, at rigtig mange sadler (såvel engelske som western) ikke passer hesten. Bare den springtråd der er i øjeblikket på "hyggesnakken" viser adskillige dårligt tilpassede sadler, hvor man så prøver at kompensere med geleunderlag.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by CMN »

Jeg er bl.a. hestemassør!
Arbejder med westerntræning og Horsemanship/adfærdskorrektur.

Jeg tænkte nok det ville være svært at forklare, så det kunne forståes. Jeg har taget et par aktuelle billeder. men ved nærmere eftersyn tror jeg desværre ikke man kan se, hvad jeg mener. De er taget med mobiltlf .

Jeg prøver om jeg kan uddybe det.
Hvis man følger sadlens kontur langs med ryggen, henad opstopningen, vil man opleve på de omtalte sadler, at man ca på midten støder ind i en forhøjning, der gør at sadlen ikke længere følger ryggens kontur.
Denne førhøjning bliver værre og værre henimod bagenden af sadlen og ender i en slags spids. Det bevirker at der kommer et halvmåneformet hul ned i hestens ryg, der er dybest bagtil.

Jeg mener nu ikke at jeg gav udtryk for at det var alle engelske sadler, kun at jeg havde mødt problemet rigtigt mange gange.

MH Conny
Håber uddybningen gør det klarere
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by CMN »

Image

Jeg ved ikke om I kan se den endog meget kraftige fordybning, men man kan ihvertfald se konturene i form af den brune farve
Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by Ane »

jeg har en teori om at vores heste er blevet så sarte med sadler fordi de ikke bruger ryggen ordentligt når de går...

(korrektion - mange heste ikke bruger ryggen ordentligt)

dermed ikke sagt at alt lort kan ligge på en hest som bruger sig korrekt

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by CMN »

Ja se den køber jeg godt nok ikke.
Vi er overordentligt enige i, at alt for mange heste ikke bruger ryggen rigtigt.
Men det har altid været et problem i de 47 år jeg har redet.
Derimod tror jeg at kvaliteten, smidigheden og fuldblodsandelen er blevet større hos vores heste. Med større følsomhed og atletisk formåen, reagerer hestene voldsommere.
I gamle dage hvor der var større koldblodsandel, mener jeg at hestene også havde en højere smertetærskel og kunne finde sig i mere. En hest der er jævnt stiv i hele kroppen, har et level af smerter som den vænner sig til. Og lidt fra eller til fra sadlen gør ingen forskel. Yderligere arbejdede hestene meget hårdere og var også dermed både mere trætte og mere håndterede og ofte kuede. Hestene finder sig simpelthen ikke i smerte i dag og vel godt det samme.

Nogen steder i udlandet, hvor heste VIRKELIG må arbejde for føden, er sadel og seletøjstrykninger mere reglen end undtagelsen. Men disse heste
har ikke overskud til at "fortælle", når noget generer. Hvis de gør det, ja så kommer "Massa`s flodhestepisk". Disse heste har bare givet op.

MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by 99E »

Vi er enige om, at det er bag-enden af sadlen,d er trykker ned i hesten der, ikke?
Er det fordi - jeg er lidt langsom - der er "mere fyld" bag i sadlen? (Det vil jeg tro er for at hjælpe folk til at komme op i trepunktssædet...?)
Eller mindre? (Det er da bare... Forkert?)
Eller ændrer sadelpuderne simpelthen form? (Hmm...)
Eller er det de såkaldte kilepuder, du mener? (Pointen med dem skulle vist være at de fordeler vægten bedre, fordi der jo er "mere sadelpude"...)

Nåh...
Men hvis du mener, det er et problem, der er opstået inden for, say, de seneste 10 år har jeg et bud - helt reelt:
Jeg synes, jeg ser flere og flere der rider deres heste bag lod med en rytter i stolesæde.
Ikke westernsæde - men stolesæde, hvor de bliver "siddende" ved at stritte med benene og stemme imod i tøjle og bøjler.
Sikkert fordi hestens ryg er stiv og de ikke har lært at følge hesten.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by Ane »

du behøver ikke købe den.. den har det fint hos mig - på en hest der bruger sig ordentligt ligger sadlen anderledes end hvis den render rundt med sænket ryg

hvor mange sadelmagere ser hesten bevæge sig med sadlen på? jeg kender kun en der pisker rundt på danske ridebaner for at mærke hvordan sadlen ligger når hesten traver..

og så er jeg enig med 99e - mange ryttere skaber selv problemet

-Excuses are the nails used to build a house of failure
Post Reply