Når Landscentret ændrer hestens navn

Post Reply
User avatar
Tristan
Posts: 273
Joined: Wed 22. Oct 2008 16:36

Når Landscentret ændrer hestens navn

Post by Tristan »

Sidste år fik jeg for første gang mit eget opdrættet føl, og jeg havde besluttet at føllet skulle bære mit efternavn.
Jeg døbte den lille prins "Brunholms Tristan".
Dette indberettede jeg til Landscentret, men nu ser jeg til min stor irritation at de har ændret navnet på min hest.
Han hedder nu "Brunholm's Tristan".

Måske en peditesse, men ifølge min lærdom, så skal der absolut ikke være et apostrof mellem m og s i Brunholms.
Jeg tjekket både i dansk retstavningsordbog, samt hos andre mere videnende udi dansk retstavning, og de giver mig ret.
Jeg har så tillige stødt på andre, som det samme er sket for, der er også kommet et apostrof ind i navnet på deres hest.

Nu er Tristan et år, og man kunne mene at tiden er forpasset til sådan en detalje. Eller hvad mener i?
Skal jeg kontakte LR og få dem til at ændre fejlen?
kamber
Posts: 542
Joined: Tue 11. Nov 2008 21:49

Re: Når Landscentret ændrer hestens navn

Post by kamber »

Det er en ret almindelig fejl at putte den dér apostrof ind. Afsmitning fra det engelske sprog.

Men du har ret. På korrekt dansk hører den ingen steder hjemme (med visse undtagelser så som navne, der ender på s). Så hvorfor ikke holde fanen højt og protestere. Det danske sprog skrider nok i svinget i forvejen, synes jeg. :peg:
Et in arcadia ego
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Når Landscentret ændrer hestens navn

Post by Lone Beck »

Jeg er enig med Kamber :mikkel:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Når Landscentret ændrer hestens navn

Post by Frieser9460 »

Lone Beck wrote:Jeg er enig med Kamber :mikkel:


Det er jeg også. :hhansen:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
aribeth

Re: Når Landscentret ændrer hestens navn

Post by aribeth »

helt enig med de andre....

BROK dig :hhansen:


Katrine
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Når Landscentret ændrer hestens navn

Post by CXEC »

Ja BROK dig!!
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Når Landscentret ændrer hestens navn

Post by Stimata Doamna »

Jep, masser af :brok: :brok: :brok:

Det manglede da bare!! Retskrivningsordbogen til dem, med skrivereglerne overstreget med gult.

Det er så i øvrigt de samme mennesker, der mener, at man skal henvende sig ved det tyske rideforbund, når man flytter en hest til Luxembourg. Det luxembourgske rideforbund er godt nok ikke specielt meget fremme i skoene, men alligevel :ehj: :ehj:

Dansk Rideforbund var i øvrigt ikke ret meget klogere - de henviste til det hollandske rideforbund.

0 points for geografi - 12 points for underholdningsværdien :viben: :viben:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Når Landscentret ændrer hestens navn

Post by HeidiO »

Altså, jeg undrer mig en kende over, at du først efter et år gør noget ved fejlen - specielt fordi du i dit første indlæg ikke lyder som om du selv ved, hvad du skal mene.

Hvis du har kunne levet et år med fejlen uden at gøre noget ved det, så kan du nok også leve videre med eller uden '
Heidi
User avatar
Tristan
Posts: 273
Joined: Wed 22. Oct 2008 16:36

Re: Når Landscentret ændrer hestens navn

Post by Tristan »

Jamen, jeg var jo ikke sikker på om jeg havde ret i at der var en fejl.
Ja, der er gået et år. Jeg fik ikke undersøgt det, da passet kom, og så røg det i glemmebogen.
Nu sad jeg og kiggede i passet igen, og fik så taget mig sammen til at undersøge det.
Jeg tænker at når der skal skrives i passet at han er blevet vallak, så kunne jeg lige snakke med dem om det.
Det er jo ikke en kæmpe katastrofe.
Post Reply