Gensidig respekt....?

Post Reply
gustav
Posts: 5
Joined: Wed 5. Aug 2009 21:15

Gensidig respekt....?

Post by gustav »

Hej

Jeg er simpelthen ved at rive hårene af mig selv.
Jeg har nu haft min hest stående et nyt sted i ca. 1 måned, og jeg føler mig slet ikke godt tilpas der.
Jeg er som person yderst pligtopfyldende og forsøger altid at gøre det hele, så godt jeg nu kan.
Men på det nye sted bliver jeg gang på gang mødt af en sur mine fra staldejeren, hvilket jeg er helt uforstående overfor.

Sidste sure mine var, da jeg grundet mit arbejde og andre aftaler og forpligtelser i mit liv, ikke kunne afsætte 2 hele hverdags eftermiddage og aftener med at tage halm ind. Den ene af dagene tog jeg direkte fra arbejdet derhen og hjalp til i 2 timer, men kunne ikke blive der længere. Den næste dag skulle jeg ligeledes arbejde og efterfølgende til en sommermiddag hos svigermor, så der kunne jeg heller ikke deltage. Staldejeren blev meget sur over, at jeg ikke "ville" hjælpe mere. Jeg forsøgte at forklare hende min situation, at jeg havde lagt andre planer og havde mit arbejde at passe, men det var der absolut ingen forståelse og respekt for!

Når der kommer halm, får hun det åbenbart først at vide 2 dage før, men så har jeg det bare sådan, at så kan hun sgu ikke "forvente", at jeg næsten tager fri fra arbejde og aflyser diverse private aftaler. Jeg kan ikke sætte mit liv på stand by i 2 dage med så kort varsel.

Jeg har lige fra starten af deltaget i bl.a. en arbejdsdag og er mødt op, når jeg har stået på listen til at skulle tage halm ned fra loftet af m.m.
Jeg finder det enormt respektløst, at hun forventer, at man bare kan afsætte 2 halve dage midt i en arbejdsuge. Jeg har faktisk et liv ud over min hest!!!

Jeg har forsøgt stille og roligt at forklare hende, at jeg meget, meget gerne vil hjælpe, men at det grundet arbejde m.m. p.t. er yderst svært for mig at kunne træde til med så kort varsel, men dette er der absolut ingen forståelse for!?!

Hvad mener I, skal respekten ikke også gå den anden vej - altså ud til opstalderne?

:mur:
aribeth

Re: Gensidig respekt....?

Post by aribeth »

joeh jaeh.... det er træls selvfølgelig ... sådan er det sgu altid...


Nu lige med hensyn til det med halm... Det er ret godt klaret hvis man får at vide det mere end 2 dage i forvejen... og altså, nå vi får lavet hø og halm... så bliver vi sgu nødt til at aflyse stort set hvadsomhelst for at få det sikkert i hus... sådan er det jo med halm og hø... det kan ikke rigtig ligge og vente til man lige er færdig med middagen hos svigermor eller sådan noget...

Er det med i aftalen at man hjælper med indkøring af halm, jamen så må man vel også finde sig i at halm og lignende altså komemr med ret kort varsel...sådna er det i Danmark med vores vejr... men man kan selvfølgelig diskutere om det er noget staldejer bør informere om... måske kan man ikek forvente at alle ved hvordan det oftest forholder sig med halm?!?!



Katrine
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Gensidig respekt....?

Post by 99E »

Det kommer meget an på hvad det er for en slags sted. :peg:

Nogle steder forventes det at man hjælper MEGEt til - det gør man bare, det er en del af aftalen.
Det kan godt være, det ikke er noget, "man" har tænkt over meget eksplicit. Fordi "man" synes det er en selvfølge.

Nogle steder er det en selvfølge at alle hjælper med hø og halm.
Typisk er prisen sat derefter.
Og hvis det er en bare nogenlunde fornuftig staldejer har han/hun sørget for at gøre tydeligt opmærksom på dette.

Andre steder er det mere frivilligt.
Når vi har haft opstaldet hestene, Mikkel og jeg, har vi som regel valgt en fuldpension fordi vi kke har haft mulighed for at deltage i staldvagter mm.
På samme måde har vi ikke haft lyst til (aka. gidet) skulle være forpligtet til at køre stråfoder og strøelse ind.
Men det har vi så haft aftalt og betalt efter.

Men ER det en del af aftalen at der skal hjælpes ved høst - så er det med meget kort varsel, som Katrine siger. 2 dage er godt varsel. Hvis man virkelig er heldig kan man sige "Det bliver nok inden for en uge, hvis vejret holder", hvis det er hø...
Det er en del af... Charmen, eller det der.
Når der høstes, så høstes der og det kan IKKE vente. Uanset svigermormiddage eller arbejde.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Re: Gensidig respekt....?

Post by Nina »

Vi har eget sted - men er afhængig af leverancerne ...

Dvs. HØ - eller HALM NU!!!

Og NU er altså NU!!!

Man kan/skal regne med, at når andre skal levere - så sørger de (desværre) for deres eget først - og så kan man regne med, at man får sidst! :mur:

Vi er blevet hjemkaldt 40 km, fra hjemmet - inden et gigantisk regnvejr.

Det er sq ikke sjovt, at skulle rende rundt og dække flere hundrede baller til med pressenninger og nærmest drukne under forsøget.

"Der er så dejligt på landet" ..

Så ... svaret må være:

Hvis man ikke betaler for komforten med at være fri for "landarbejde" - så er det, hvad der sker.

Venlig hilsen
Nina
gustav
Posts: 5
Joined: Wed 5. Aug 2009 21:15

Re: Gensidig respekt....?

Post by gustav »

Hej igen

Jeg takker mange gange for Jeres svar.
Jeg kan se i min kontrakt, at der står, at det forventes, at jeg deltager i at tage halm ind, men jeg har desværre ikke været klar over, at det foregik med så kort varsel, da jeg ikke før har været med til det og er temmelig ny i hesteverdenen. Jeg ved så nu, at der bliver forventet, at jeg melder mig syg på arbejdet og bliver væk fra en 70 års familiearrangement, men det ved jeg så nu, og jeg kan så have det med i mine overvejelser, om jeg kan leve op til de forventninger, der er til mig det nye sted...

:nej:
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Gensidig respekt....?

Post by 99E »

gustav wrote: Jeg ved så nu, at der bliver forventet, at jeg melder mig syg på arbejdet og bliver væk fra en 70 års familiearrangement, men det ved jeg så nu, og jeg kan så have det med i mine overvejelser, om jeg kan leve op til de forventninger, der er til mig det nye sted...

Nej, det forventes at du tager FRI fra arbejde. Ikke at du melder dig syg.
Men ja: Uanset at du synes det er grumt og hårdt og forkert og fælt - så forventes det, ved en fast aftale om høsthjælp, at det er noget man kommer til med meget kort varsel.

Jeg synes du skal tage en snak med staldejer om at du faktisk ikke vidste, det var med så kort varsel - og at du overvejer hvordan det problem kan løses til næste høst - og så håber jeg for dig, at høet ER kommet i hus, så der faktisk er et år til næste gang... :linski:

Og så: Hvis man er nogle stykker og holder et rimeligt tempo, er det faktisk utroligt så hurtigt man kan stakke nogle hundrede baller op...
Hvis man er nok til at kunne tage det "pr. skiftehold" er det endnu bedre - så kan man tillade sig at holde flere, længere pauser...
Det er sandsynligvis en af grundene til at staldejer vil have alle opstaldere til at hjælpe.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Gensidig respekt....?

Post by MinnaN »

Ude hos os hjælper halv/hel parter og ejere med at få hø i hus. Sådan er det bare. Og ja, man smider mere eller mindre alt hvad man har i hænderne får at hjælpe til.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Gensidig respekt....?

Post by Ms Strangefield »

Hmmm. Jeg havde HAMRENDE DÅRLIG smavittighed den anden dag, da jeg kom ud i stalden og så der lå halmfnuller over hele gårdspladsen. = der var kørt halm ind.

Da jeg spurgte hvorfor de ikke havde ringet og tilkaldt os, fik jeg at vide at det gjorde skam ikke noget, det var kun et enkelt læs og med kort varsel, osv osv. Hvorefter jeg forklarede søde Stina at det er fløjtende ligegyldigt. Skal der køres halm eller hø så kommer man prompte. Jeg har haft hest opstaldet ude i 20 år, og sådan ER det bare.

Så jeg kan godt forstå din staldejer er lidt muggen.
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
Post Reply