Træning med føl - hvor meget og hvor tidligt??

Post Reply
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Træning med føl - hvor meget og hvor tidligt??

Post by Frieser9460 »

Inspireret af den drejning, Intuinas tråd omkring udfordringerne med sin hoppe, kunne jeg godt tænke mig at tage dette emne op helt separat... :-)

Hvornår bør man påbegynde prægning af et føl? Og hvad må man lære føllet hvornår? Hvis vi altså forudsætter, at føllet skal have den bedst mulige opvækst med grundlag for at udvikle sig til en glad, sund og harmonisk hest?

Min egen "lille" føllebølle på ca. 4½ måned har allerede fra kort efter fødslen kunne berøres over det meste af kroppen, og da han var få dage gammel fik han grime på og fik løftet ben for første gang. Da han kom til mig i en alder af knap 3 måneder kunne han berøres overalt, få løftet ben både på marken og i stalden, stå bundet (altså, han kan ikke stå helt stille endnu i mere end 2 sekunder af gangen, men det arbejder vi stille og roligt på, og han har aldrig panikket eller forsøgt at rive sig løs) og blive trukket med. :-)

Nu har vi så bygget at bakke og gå fremad for lette signaler samt at vige med bagparten på... og vi har fået lært, at det IKKE er ok at nappe og stejle opad sin menneskemor. :-) Vi kan også lege med vandslange uden at blive bange. :-)

Men siden, jeg er begyndt på "projekt Falle", er jeg stødt på utroligt mange, forskellige meninger i forhold til følprægning ogh føltræning, hvor vi har imprinting (som nævnes i Intuinas tråd) og så at lade føllet helt være, indtil det bliver 6 måneder og er vænnet fra, som de umiddelbare yderpunkter.

Personligt går jeg ind for at "udnytte" føllets medfødte nysgerrighed i forbindelse med "farlige ting", samt dets evne til hurtig indlæring, og lære føllet de helt grundlæggende ting relativt tidligt under hensyntagen til føllets psyke og koncentrationsevne, da jeg mener, det er vigtigt at få et godt forhold mellem føl og menneske helt fra start. :-)

Men hvad mener I? Synes, det kunne være spændende at få gang i en debat. :-)
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Tukær
Posts: 748
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Træning med føl - hvor meget og hvor tidligt??

Post by Tukær »

Jeg går ind for alm. sund fornuft og håndtering, og det af heste i alle aldre, fra nyfødt til gammel hest.

Lige pt. har jeg jo Buller, på 4 månder. Han har været i hænder fra fødslen, da vi så ham blive født, og måtte hjælpe ham op og ind til sin mor i boksen, da han kom til verden i løsdriften, hvor hans mor ikke var helt tryg ved at være, og derfor stresset lidt.

Og ellers har vi taget tingene i den række de er kommet, han lærte ret hurtigt at få grime på og blive truket med, da han var lige nysgerie nok, og ikke fuldte hans mor ind i boksen :linski:
Da han var 2 månder gammel lærte han at stå bundet selv over i løsdriften, da han spiste sin mors mad, og hun lod ham gøre det.

Og sådan er tingene kommet stille og roligt, uden panik og kampe.

Nu kan han, som sagt stå bundet, også alene andre steder, selvfølgelig under opsyn. Han kan få renset og trimmet alle 4 hove, sprøtes på med showshine, vaskes med vandslangen, gå over bro og plastik, stå stille og pakeres (i korter tid :linski: ). Han kan gå op i traileren, også alene. Tages ud af folden alene. Ham kan gåes turer med alene, vi har flere gange været over ved naboen (som her på landet er 800 m væk :linski: ), han har 2 hunde der altid kommer farende og gøer, dem stoppet han op og kikket på de første par gange, og nu er det lige meget.
I uge 29 havde naboen sommerlejer, der gik vi også der hende et par gange, der var masse af børn, hunde, larm og uro, det tog han i stiv arm, og benyttet i stedet chancen for at erober fans, der gad klø ham…
Så han er også ganske tryg ved at være omgivet af børn der gider klø ham alverdens steder, og aldeles lige glad med hunde der rener rundt om bene på ham, eller under maven på ham.

Vi har trænet trafik med ham, dels ved at gå langs vejen, og Kim har kørt frem og tilbage forbi ham, og ved at køer på marken med traktoren og atv’eren.

Han følger gerne ”tante” Bambi, og når hun skal hend til traktoren eller buskryderen, ja, så skal han da med :linski:

Og så kan han selvfølgelig også de helt gengse ting, som at stoppe, bakke, flytte sig sidelæng, og flytte bag og forpart.
Han kan også næsten lade være at bide, men er det de helt gode klø steder er det meget svært ikke at komme til at gnubbe lidt igen.
Så øver vi at man ikke skal vrinske når man ser andre heste, eller i det hele taget, ikke vrinske når jeg er i nærheden, og heller ikke græsse, med snor på, eller gnubbe sig op af mennesker….

Alt dette hygge er til for at det bliver meget nemmer for mig som rytter at omgås ham, og for at vende han stille og roligt til et liv som stævne hest, som efter planen allerede starter til oktober i år.

Snart kommer han med som håndhest, på små turer sammen med ”tante” Bambi.

Når han bliver utryg, stopper han op og kikker, så nusser vi lidt, snakker lidt om det og kikker på tingene, og så spøger jeg ham om vi ikke skal gå tætter på, det er han som regen med på, for han er også meget nysgerie.

Og det er på samme måde jeg har hånteret Ricko, Bambi og Ricka, (som jeg også alle har haft fra føl), om de har taget skade ?!? tja, det har de sikkeret…

Hilsen
Annette
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Træning med føl - hvor meget og hvor tidligt??

Post by 99E »

Frieser9460 wrote:...hvor vi har imprinting (som nævnes i Intuinas tråd) og så at lade føllet helt være, indtil det bliver 6 måneder og er vænnet fra, som de umiddelbare yderpunkter.

Faktisk er det andet yderpunkt at kyle følle på 6 mdr. på unghestefold og lade den gå til den er 3 og skal tilrides. Måske/måske ikke med et årligt besøg af dyrlæge og smed.
:tommelned: :tommelned: :tommelned:

Teknisk set er det kun "rigtig" imprinting, hvis det sker umiddelbart efter fødslen.
Imprinting er den fobindelse, der skabes mellem dyret og dens mor i den allerførste tid.
Derefter er det bare... Jah, tidlig træning og indlæring.

Jeg synes det er en klar fordel hvis man har mulighed for at være til stede ved folingen og "imprinte rigtigt", men KUN hvis hoppen er OK med det.
Jeg er helt sikker på, det er skadeligt for båndet mellem føl og hoppe, hvis hoppen stresser, forsøger at forhindre mennesket i at komme til føllet eller endda må holdes væk med magt, mens hun vrinsker og hopper omkring.
Men jeg er tilsvarende sikker på at hvis hoppen synes at det er top nice og helt fint at der er en hjælper, der "slikker" føllet tør sammen med hende - så er det en rigtig god ide.

Hvis jeg nu lige pludselig fandt på at ville avle, ville jeg altså starte med at sørge for, hoppen syntes jeg var den allerfedeste slags person i hele verden, whatever it takes.
Samtidig ville jeg sørge for at hoppen var så velopdragen og veltrænet som overhovedet muligt - dvs. at den var nem at flytte omkring, var desensitiveret til hvad jeg ville udsætte føllet for etc.

Så tidligt som muligt ville jeg altså håndtere følle: Røre over hele kroppen (også under halen, under maven og i hovedet og munden) med hænder, stof (håndklæde), raslende plastik, noget, der kan sige BZZZZzzZZZz, pille ved ben og så videre.

Når føllet kunne stå og gå - typisk efter 12-24 timer - ville jeg sørge for at lære det at:
Flytte sig for pres: Forlæns, baglæns, flytte bagpart, flytte forpart.
Genopfriske at man kan røres over det hele, finde gode kløsteder.
Begynde at løfte ben.

I løbet af den næste uge:
Trække steder hen med moar, så følle vænner sig til at følge med "mor og mig".
Løfte ben.
Lære at stå stille på tre ben med støtte fra hjælper.
Lære at blive trukket - men ikke i grime, i et reb der ligger over manken, bag om forbenene og frem mellem forbenene så føreren har 2 stykker reb i hånden.
Så småt begynde at gå på sære ting, fx en pressenning, en plade eller en piedestal.

Når følle er ca. en uge gammel og hver uge de næste adskillige måneder:
Første tjek af hove, evt. beskæring. Dvs. tjekke at følhoven er smidt, at hov- og benstilling er naturlig og at den rigtige hov er slidt nok og korrekt.

De kommende uger:
Repetere tidl. træning
Gå gennem vand
Gå i trailer
Gå over og ovenpå ting - vand, presenninger, plader, bomme etc.
Få grime af og på
Blive vasket og tørret
Komme ind i en stald
Gå med mennesket - også væk fra hoppen.
Acceptere let pres i gjordlejet
Trafiktræning
Andre dyr - hunde, får, hvad man nu kan finde af dyr i nærheden.
Andre mennesker.
Balloner, bolde, larm mm.

Hen mod en måned:
Kunne trækkes med i grime.
Kunne stå stille uden at være bundet men evt. med støtteperson og få løftet og beskåret alle fire hove.

Derefter: Hvadsomhelst jeg kan finde på - inkl. enkelte cavalettis, men uden "longering" (Circling Game).
Og håndhest? Så hurtigt som muligt for at få gang i hovene og få "følhov-formen" ud asap.

Tukær wrote:Han kan også næsten lade være at bide, men er det de helt gode klø steder er det meget svært ikke at komme til at gnubbe lidt igen.
Så øver vi at man ikke skal vrinske når man ser andre heste, eller i det hele taget, ikke vrinske når jeg er i nærheden, og heller ikke græsse, med snor på, eller gnubbe sig op af mennesker….

Se, jeg ville til gengæld slet ikke begynde at irettesætte et føl for at klø igen.
Jeg ville bare flytte mig.
Og vrinske, gnubbe og græsse? Klart, min hest må det.
Gnubbe og græsse dog kun når den får lov... :linski:
(Men jeg har heller ikke potentielt en Paint-hingst, der skal showes...)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Træning med føl - hvor meget og hvor tidligt??

Post by Frieser9460 »

Ih, hvor bliver jeg bare glad i låget af at læse jeres indlæg, Tukær og 99E! :hhansen:

Jeg har nemlig flere gange fået skudt i skoen, at jeg er "alt for hård" ved Falle, når jeg "træner ham så meget"... men jeg synes jo, det er en fordel for både hest og menneske, hvis hesten får indlært de grundlæggende ting helt fra starten, idet dette letter håndteringen af hesten og dermed hele samværet mellem hest og menneske betragteligt. Men hvor har jeg mange gange hørt kommentaren: "Jamen så lad ham dog for pokker være baby!" :-?

Og så får man jo - unægteligt - lidt dårlig samvittighed. For jeg vil jo heller ikke presse ham for hårdt. :ked:

Men det føler jeg nu heller ikke selv, at jeg gør... Omvendt er jeg jo ikke så erfaren med små føl, så derfor kommer jeg også let i tvivl, om jeg nu gør det rigtige. Vil jo gerne gøre det hele bedst muligt for både Falle og mig. :-)
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
aribeth

Re: Træning med føl - hvor meget og hvor tidligt??

Post by aribeth »

den kan da være baby al det den vil når du ikke er der... når der er mennesker i farvandet skal mine heste helst være domesticerede og nogenlunde styrbare :-)


Katrine
User avatar
Tristan
Posts: 273
Joined: Wed 22. Oct 2008 16:36

Re: Træning med føl - hvor meget og hvor tidligt??

Post by Tristan »

Jeg er af samme overbevisning, man kan lige så godt udnytte at føllet er nysgerrig og ikke så stor endnu, til at lære den de basale ting i omgang med mennesker.

Heste der går i bølleflok indtil sit 3. år uden synderlig håndtering af mennesker er heste der er svære at træne, synes jeg.
De føl jeg har haft med at gøre har jeg alle lige fra starten, vænnet til at blive trukket med, stå bundet på staldgangen og få ordnet hove, tolere at blive rørt over det hele, ved hingste også tissetrolden; være alene i sin boks og på fold, vige for tryk mm.

Min vallak fik jeg som 6 mdr, og han var vant til at blive håndteret men ikke i voldsom stor stil. Han var nem og nysgerrrig, så det gik som en leg.

Dem der mener at man skal præge så meget så muligt når den er helt lille, er jeg så ikke enig med, da jeg med min egen vallak kan se at man sagtens kan præge selv om den er et par måneder gammel.

Så fortsæt du bare med din "træning" af din øjesten. :-)
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Træning med føl - hvor meget og hvor tidligt??

Post by Frieser9460 »

Jeg er efterhånden også nået frem til den konklusion, at hvis det var så slemt at træne med et føl på Falles alder, så ville han virke "ked af det", når vi træner... Det gør han ikke; tværtimod! :-)

Han kommer mig altid glad og forventningsfuldt i møde i strakt trav og med spidsede ører, når jeg kommer ind på folden, og når vi træner, virker han opmærksom og nysgerrig, som om han også synes, det er sjovt og spændende, det vi laver. :hhansen:

Faktisk har jeg det indtryk, at han virkelig nyder samværet med mig; uanset om vi træner eller bare hygger, og hvor er det bare en fantastisk følelse... :sanne:

Og jeg synes, det er vigtigt at have en hest, man kan styre... Jeg er en lille "pige" på 157 cm. - Falle er lynhurtigt en stor dreng og har et forventet slutmål på 160-165 cm., så jeg er NØDT til at indlære nogle signaler og responser, som gør at han lytter til mig og ikke bare gør, hvad han nu lige finder sjovest. Ellers havner vi let i en farlig situation, og det har jeg egentlig ikke brug for... det kan såmænd let nok ske, selv om han er velopdraget. :linski:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Træning med føl - hvor meget og hvor tidligt??

Post by CXEC »

Det lyder meget fornuftigt med indlærte komandoer og reaktioner på disse komandoer! Flere billeder? :hhansen:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Post Reply