Jeg- en uduelig hesteopdrager !

User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by Godzilla »

intuina wrote:godzilla, jeg ønsker slet ikke at være nedladende over for æsler. Men beskrivelsen af et passer meget godt på min hest, haha.
Og jeg er overbevist om at man ikke kan få æsler til at se det sjove eller fornuftige i dressur og stævner. Men jeg kender ikke så meget til dem, andet end jeg lige stopper op og bruger 10 på at snakke med dem henne i dyreparken når jeg er der.
Hvad laver du med de æsler ?


Jamen sådan opfattede jeg det slet heller ikke. :askepot:

Jeg klapper på dem, nusser med dem, klikkertræner min unge hoppe fordi vi begge synes at det er sjovt og bruger en masse penge, som jeg ikke har, på dem :ehj: :tosse:

Men har man først fået æsler er det svært at undvære dem igen. De er vanedannende. :elsk:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by Intunia »

Godzilla
Jeg vil gerne tro de er vanedannende. Jeg kan se du har en anden tråd med billeder af dem.
Og jeg må sige, at jeg aldrig før har set så velplejede æsler.
bla bla bla
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by 99E »

Godzilla wrote:Men har man først fået æsler er det svært at undvære dem igen. De er vanedannende.

Det er heste også. :elsk: :kindkys:
Jeg er i hvert fald ikke så nem at holde "ved godt mentalt helbred" uden.
Det må være noget med abstinenser...
Image
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by Frieser9460 »

Intuina, når jeg læser om din hoppe, føles det næsten som et deja vú... :-)

Indtil for et par måneder siden havde jeg en på mange måder skøn og meget, meget smuk Frieserhoppe, som jeg elskede meget højt, men som jeg oplevede som en rigtig "umuglius"... hun virkede ikke "stædig" (sætter jeg lige i anførselstegn, for en hest kan faktisk efter min mening ikke være stædig), men var konstant nervøs, tændt og anspændt, når jeg ville lave noget sammen med hende... ja i flere situationer kunne blive direkte voldsom, og til sidst blev jeg rigtig godt gammeldags bange for hende. :ked:

Og spørg mig lige, om jeg ikke også følte mig som verdens mest uduelige hestetræner?? Det kan du bide spids på, at jeg gjorde!!! Jeg skiftevis gav mig selv og hesten skylden og var til sidst dybt, dybt frustreret, fordi jeg følte, at uanset hvad jeg prøvede, så havde det så godt som INGEN virkning overhovedet!!! :ked:

Ja, faktisk nåede jeg til sidst dertil, hvor jeg blev "gal" på dem, som havde solgt mig hesten, fordi de havde solgt hende som en rolig og nervefast hoppe, hvilket hun jo slet ikke levede op til hos mig! Og jeg var på et tidspunkt så langt ude, at jeg var parat til at køre en retssag for at få hende leveret tilbage og få mine penge retur igen. Det siger lidt om mine frustrationer, ikke??? :roed:

Nå, men skæbnen ville det så sådan, at den låneplag, jeg havde haft til at gå sammen med min hoppe, blev solgt, og for min hoppe så ikke skulle gå alene, fik jeg lov til at stille hende over til nogle bekendte. Her blev min hoppe en del af en større flok, hvor hun ikke længere - som tidligere - var førerhoppen, men med største glæde indtog en plads længere nede i hierakiet. Og vupti; pludselig skete der noget helt fantastisk med min hoppe!!! Hun blev pludselig rolig, afslappet, harmonisk og utroligt lydhør for mine signaler - det var som at få en helt ny hest!!! :respekt: Kun, når jeg tog hende væk fra flokken uden at have en selskabshest med eller befinde mig, så hun kunne se de andre heste på afstand, blev hun frygtelig "ked af det", spændte op og blev ustyrlig igen.

Den konklusion, jeg nåede frem til, var, at det simpelthen har stresset min stakkels perle helt vildt at skulle gå sammen med en unghest og agere førerhoppe. Plus, at hver eneste gang, jeg tog hende for at arbejde med hende derhjemme, så var hun jo alene... og så har det, at jeg til sidst blev nervøs og utryg ved hende, selvfølgelig nok heller ikke ligefrem hjulpet hende! :roed:

Det viste sig også - da jeg snakkede med dem, jeg havde købt hoppen af - at hun, så vidt vides, aldrig havde prøvet andet end at gå i en større flok, før hun kom til mig (nu er hun så solgt til et rigtigt ønskehjem, hvor hun kan få alle sine behov opfyldt, og hvor de er super glade for hende).

Og når jeg læser om din hoppe, kunne noget tyde på, at hun måske har det på samme måde?
Hvor meget kender du til hendes fortid? Om hun har været vant til at gå i en stor flok, eller...? Kunne det tænkes, at hun også stresser over at skulle være "dominant"?

Det virker jo, som om også hun har haft stor gavn af at komme på en anden (større?) flok. :)

I hvert fald synes jeg ikke, du skal stemple dig selv om en uduelig træner... hvis du VAR en uduelig træner, ville du jo ikke tænke så meget over tingene og søge hjælp til, hvordan du ændrer din og din hests situation... vel? :-)

Synes, det er SUPER, du får noget hjælp nu - det er bare guld værd med hjælp, hvis man selv føler sig en smule usikker! :hhansen:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by CXEC »

Jeg er i hvert fald ikke så nem at holde "ved godt mentalt helbred" uden.


Samme her! :ehj:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by Stimata Doamna »

Frieser9460 wrote:Det viste sig også - da jeg snakkede med dem, jeg havde købt hoppen af - at hun, så vidt vides, aldrig havde prøvet andet end at gå i en større flok, før hun kom til mig (nu er hun så solgt til et rigtigt ønskehjem, hvor hun kan få alle sine behov opfyldt, og hvor de er super glade for hende).


Hej igen Louise!

Ved du hvad? Jeg tænkte faktisk også lige netop på dig og din hoppe, da jeg læste dette indlæg. Fortæller du historien færdig en dag ved lejlighed?

Undskyld, ville ikke spamme tråden til med "udenomssnak" :-)
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by Intunia »

Frieser9460
Tak for din beretning, det er "rart" med en lidelses fælle.
Og jeg tror du har ret i dine betragtninger. Der er ikke så mange der beskæftiger sig med hestens mentale helbred, og flok kultur.
Jeg kan helt klart mærke på hende, at hun føler sig bedre tilpas længere nede i hierakiet, i en større flok. Jeg kan tage hende ud, og ride en tur uden så vildt mange forslag til hvad vi ellers kunne gøre efter hendes mening.
Men jeg tror også det er en kombination af flok kulturen og manglende træning. Hun stod jo stille hele vinteren pga en sår skade. Men inden skaden gik det faktisk fint med at ride en tur alene. Så ja det går lidt op og ned. Jeg har dog ikke oplevet at blive bange for hende.
Og hun er bare en hest der stresser meget let, men i de situationer hvor hun stresser, er jeg begyndt at sænke hendes hoved. Det virker beroligende.


Ninie: Det ser da hyggeligt ud på det billede. Jeg kan desværre ikke se din pralevideo. Computeren siger fejl, og så lukker det hele ned !!
Jeg hørte engang en holist sige, at heste,delfiner og elefanter refererer til hara chakret. Der hvor vores følelser bor. Så det er da også lidt tankevækkende når du nu taler om det gode mentale helbred.
Når det går godt, er vi nærmest lykkelige og ikke til at skyde igennem. Når det går skidt, kommer man næsten ud i en eksistentiel krise, og føler sig uduelig o.s.v sådan følelses mæssigt ihvertfald ! :ehh:
bla bla bla
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by Frieser9460 »

intuina wrote:Frieser9460
Tak for din beretning, det er "rart" med en lidelses fælle.
Og jeg tror du har ret i dine betragtninger. Der er ikke så mange der beskæftiger sig med hestens mentale helbred, og flok kultur.
Jeg kan helt klart mærke på hende, at hun føler sig bedre tilpas længere nede i hierakiet, i en større flok. Jeg kan tage hende ud, og ride en tur uden så vildt mange forslag til hvad vi ellers kunne gøre efter hendes mening.
Men jeg tror også det er en kombination af flok kulturen og manglende træning. Hun stod jo stille hele vinteren pga en sår skade. Men inden skaden gik det faktisk fint med at ride en tur alene. Så ja det går lidt op og ned. Jeg har dog ikke oplevet at blive bange for hende.
Og hun er bare en hest der stresser meget let, men i de situationer hvor hun stresser, er jeg begyndt at sænke hendes hoved. Det virker beroligende.


Hvor er det dejligt at høre, at det går bedre... selv om det stadig er lidt op og ned. Men heste har jo også - som vi andre - gode og dårlige dagen. :-)

Hvad angår det der med at blive bange/nervøs, må jeg hellere lige tilføje, at det for mig også hang lidt sammen med en ulykke, jeg havde for knap 2 år siden (røg af en løbsk hest), som har givet mig en generelt angst for at miste kontrollen over hestene. Det er noget, jeg har arbejdet meget med, men tjah... lidt sidder der altså stadig tilbage. :roed:

Er heller ikke sikker på, jeg ligefrem ville være blevet "bange", hvis jeg ikke lige havde haft den oplevelse... :-)

Men Altruida, som hun hed, kunne nu altså også blive ret "voldsom" ind imellem (ville bl.a. skyde skulder og løbe ind i mig osv.). Det fornemmer jeg ikke rigtigt ud fra teksten, at din hoppe bliver? :-)

Men ja, jeg blev også lige ramt af den der følelse af, at det var "rart" at læse, at jeg ikke er den eneste, som har haft den slags problemer... Og min oplevelse har i hvert fald gjort mig MEGET mere opmærksom på hestens psyke og generelle velvære; også udover træning osv. Tror bare ikke, det er "moderne" at være så obs på den slags... det er mere indlæring og træningsmetoder, der er fokus på lige i tiden... :-)

Og Randi... jeg vil da godt fortælle "resten af historien"... men det bliver så i en tråd for sig... :-)
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by Stimata Doamna »

Frieser9460 wrote:Og Randi... jeg vil da godt fortælle "resten af historien"... men det bliver så i en tråd for sig... :-)


Super!
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by Intunia »

Louise: Min gamle hest løb løbsk, og jeg kan godt huske den følelse. Den er ikke god.
Men det er godt du arbejder med det.
Du spurgte før til hestens fortid, og ja hun gik da i en større flok hos hende jeg købte af.
Hun fortalte også at min hoppe har været udsat for imprinting, og det har jeg lige læst en artikkel om på epona. Det er noget rigtig skidt.
Jeg ved ikke om de på epona kommer efter mig for at kopiere artiklen, men jeg tager chancen og copy/paster den:

Dr. Séverine Henry, og kolleger fra univeritetet i Rennes, har undersøgt de både kort- og langvarige effekter af at præge føllet inden, det er kommet op at stå.

Føllene i eksperimentgruppen blev taget til side, straks efter fødslen, og fikseret i liggende position. Herefter blev de strøget med både hænder, håndklæde og plastik over hele kroppen. Også en sprayflaske blev føllene udsat for. Procedurene blev gentaget indtil føllet ikke længere kæmpede imod. Det hele stod på i en time, inden føllet fik lov til at komme op at stå og die. Kontrolføllene blev slet ikke håndteret - bortset fra kortvarigt under desinfektion af navlestrengen.
De prægede føl var, efter de var kommet på benene, lige så hurtige til at die som de andre. Men de rystede, trak vejret hurtigt, og viste i følge forskerne unormal dien.
Gennem de følgende 12 måneder var der også en klar negativ forskel i adfærden mellem de to grupper. De prægede føl tilbragte mere tid i nærheden af hoppen, og var mere aggressive overfor andre føl, hvilket for forskerne indikerede en usikker tilknytning til hoppen sammen med manglende sociale kompetencer.
"Dette er så vidt vides første gang, det demonstreres, at indblanding under det neonatale stadie har langvarige og dybe konsekvenser", konkluderer forskerne.
Imprint-træning praktiseres stadig i visse træningsmiljøer, og der er udgivet både bøger og dvd'er om hvordan, man laver flooding på nyfødte føl.



Kilde: Equine Science Update
bla bla bla
Post Reply