Jeg- en uduelig hesteopdrager !

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by 99E »

intuina wrote:Hun fortalte også at min hoppe har været udsat for imprinting, og det har jeg lige læst en artikkel om på epona. Det er noget rigtig skidt.

Jah, det ved jeg godt, der er nogle der siger - at Imprinting er skidt.
:ehh:

Og måske er det fordi Parelli's "version" er en "blidere" version (typisk kortere session end en time, mere gradvis tilvænning end flooding og fortsat træning og tilvænning de følgende dage) - men jeg har aldrig set den effekt, forskerne der skriver om.
De imprintede føl, jeg har mødt, har alle været glade, rolige føl, der fungerede godt i flokken og virkelig godt med mennesker.
Undtagen det føl, hvor ejeren var virkelig god til at lære føllet at det kunne være trygt og tillidsfuldt, men ikke var helt så god til at huske at lære føllebølle at flytte sig for pres...

Måske er det værd at se, hvad Dr. Miller selv siger om det?
http://store.robertmmiller.com/drmire.html
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by Intunia »

99E
Hvordan er parrellis version af imprinting ?
bla bla bla
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by Frieser9460 »

Det var virkelig interessant læsning, det der Intuina...

Synes godt nok, det lyder voldsomt at udsætte et nyfødt føl for fiksering og så mange forskellige stimuli oveni hinanden... så det overrasker mig egentlig ikke, at det får visse konsekvenser for føllet rent psykisk. Men det sætter alligevel nogle tanker igang om, hvad man egentlig bør gøre med sit føl hvornår, og hvilke konsekvenser forskellige former for tidlig prægning får for hesten senere hen... :-)

Mange - inklusive mig selv indtil for nylig - søger jo altid en "nu-og-her årsag" til eventuel problemadfærd og glemmer at kigge baglæns på hestens fortid. Ved godt, det ikke altid er muligt at kende sin hests fortid, hvis man f.eks. køber den som voksen, og den måske allerede har haft flere hjem, men jeg mener stadig, det er en god ting at tage med i betragtning. Det har min oplevelse med Altruida, om ikke andet, lært mig. :-)
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by 99E »

Jah, nu fremgår det jo ikke af dit citat hvordan føllene er forsøgt Imprinted i studiet dér - om det følger Dr. Miller's vejledning.
Men hvor Miller typisk forsøger at putte "det hele" ind i 2 sessions, en "After Birth" og en "Dagen Derpå", har Parelli den holdning at man STARTER en bonding og en tilvænning i løbet af de første par sessions, men at man fortsætter træning og tilvænning derfra.
På den måde behøver man nemlig slet ikke floode hesten i samme grad som hvis man skal nå det hele på 2 sessions.
Så det er reelt "Imprinting & Early Learning".

Hvis jeg skal komme med en detaljeret beskrivelse er jeg nødt til at se et par videoer igennem - når jeg har ryddet køkkenet og tømt opvaskeren... :linski:
(Så sig lige til, hvis det skal uddybes...)

De benævnte videoer ligger på Parelli's Savvy Club side, som kræver abbonnement.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by Intunia »

99E
Nej det fremgår ikke af teksten. Jeg bed mærke i at miller skrev, at hvis man ikke har erfaring og ved noget om imprinting, skal man helt holde sig fra det.
Nu ved jeg så heller ikke hvilken metode der er brugt på min hest, eller om det er en medvirkende faktor til mit "problem"
Men jeg har altid tænkt, at det var noget underligt noget at gøre. Når jeg tænker på f.eks de spanske heste, der ofte får lov at leve vildt indtil 3 års alderen, hvor de bliver hentet ned til træning, og bliver gode harmoniske og tillidsfulde rideheste. Hvorfor så imprinting ??? er det for at gøre det nemmere for menneskene ?
Jeg synes man skal lade hest være hest i det omfang det er muligt, selvom vi nu har domesticeret dem.
bla bla bla
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by 99E »

intuina wrote:Hvorfor så imprinting ??? er det for at gøre det nemmere for menneskene ?

Den ene grund er helt klart: For at gøre det nemmere for menneskene.
Hvis man Imprinter hestene/føllene bliver de - iflg. Miller - lettere at håndtere og træne.
Men de bliver lettere at håndtere og træne FORDI mennesker og deres sære ideer bliver en naturlig del af hestens "normalbillede" af verden fra starten.

Det betyder jo ikke at man ikke kan lære en hest at mennesker er rare væsner hvis ikke man får trænet dem i det sekund de popper ud af hoppen.
Bare at det er nemmere.

Jeg ved ikke så meget om spanske heste - og hvordan de trænes.
Men hvis de metoder gennemsnitsislændingen tilsyneladende bruger på deres "Årh-de-har-levet-som-vildheste-hvor-smukt"-ung-isbukke - så siger jeg bare: Imprinting til alle!!! ASAP!!!
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by MinnaN »

Céleste wrote:
Jeg er i hvert fald ikke så nem at holde "ved godt mentalt helbred" uden.


Samme her! :ehj:

Likewise!! Eller fysisk godt helbred heller..
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by Intunia »

Imprinting,...ikke for mig.
Der er jo masser af tid til at præge et føl, jeg kan ikke se hvorfor det skal foregå i føllets første levetime. Jeg synes nærmest det er et overgreb, at gå imellem føl og hoppe.
bla bla bla
Post Reply