Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by Intunia »

Tak Ninie, jeg forstår hvad du mener.
Synes ikke jeg har så svært ved at forstå at en hest er en hest, men det er nok nærmere problemløsningen og det store overblik hvad angår træning der mangler.
Jeg vil lige tilføje at det ikke kun er når hun bliver usikker ved et vandløb at hun siger nej.
Men også i andre ufarlige situationer, hvor hun siger fuck dig, jeg gør hvad der passer mig.
Jeg finder det ret svært lige nu.
Men generelt mangler hun tillid til mig.
Jeg mener også, at hun har et noget opblæst ego. Det giver sig til udtryk i flok. Hjemme går hun med 2 ponyer, dem styrer hun. De sidste par måneder har hun gået med 4 islændere, et par åringer og en connemare på 20. Dem styrer hun også, selvom de er meget ældre end hende. Og det synes jeg virker helt forkert. Men i den nye flok hun blev sat ind i for et par dage siden, gad altså ikke finde sig i hende. Og hun render nu mest rundt sammen med unghestene på 3 og fire. Hun virker mere rolig nu.
Men er der nogen som kan ridse nogle tillids øvelser op for mig, hører jeg gerne.
bla bla bla
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by Intunia »

glemte jeg at sige, det er en araber/fuldblod !
bla bla bla
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by Godzilla »

Godt indlæg Ninie :respekt:

Det jeg skriver nu er mest ment i sjov og er ikke noget jeg har fundet på, men jeg har hørt at man bør starte med at træne et æsel. Et æsel er ekspert i at lære mennesker at træne dyr.

Hvis æslet ikke gider-, kan forstå-, er bange for- eller mener at det mennesket vil er FOR åndssvagt, nægter det simpelthen pure. Presser man på går æslet i baglås, hvilket er en reaktion det har fra naturen til forskel fra hesten som stikker af. Jo mere man presser, jo mere går æslet i "freeze" mode, og et æsel som er gået i "freeze" KAN ikke flyttes før det er "tøet" op igen. Det giver så mennesket tid til at tænke sig om og opøve en kollosal tålmodighed. Det giver tid til at finde på andre strategier imens æslet "freezer" og glor ned i jorden.

Æslerne har lært mig at jeg kun kan få noget godt ud af træning hvis jeg virkelig "hører efter" og respekterer at vi begge skal kunne se ideen med det vi laver. Hvis et æsel synes at noget er en god ide, kan man få det til næsten hvadsomhelst, hvis det har tillid til at man ikke bringer det ud i noget det ikke kan overskue.

Behøver jeg at nævne at æsler er super gode til børn?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by Intunia »

Ejjj for helvede, jeg er blevet snydt.
Det er da et æsel jeg har købt !
bla bla bla
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by Stimata Doamna »

intuina wrote:Ejjj for helvede, jeg er blevet snydt.
Det er da et æsel jeg har købt !


Spørgsmålet er, OM du i givet fald er blevet snydt - det er der sikkert flere, der gerne vil diskutere :hhansen:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by 99E »

Godzilla wrote:Det jeg skriver nu er mest ment i sjov og er ikke noget jeg har fundet på, men jeg har hørt at man bør starte med at træne et æsel. Et æsel er ekspert i at lære mennesker at træne dyr.

Tjah, Parelli siger: You HAVE to treat a mule the way you SHOULD treat a horse... :viben:
Og æsler er... "værre", har jeg hørt. "Værre" er et dårligt udtryk. De er... Mere. Sådan.

Godzilla wrote:Presser man på går æslet i baglås, hvilket er en reaktion det har fra naturen til forskel fra hesten som stikker af.

Ganske fornuftigt.
Hestens primære frygtreaktion (løb en lille halv kilometer, vend dig om og tjek om løven er blevet træt) er næppe effektiv når man bor på en klippeafsats...
:linski:

Derfor er det nok også det, der kan være sværest at lære med et æsel: Den type hest der bare "springer en sikring" og render langt, langt væk i panik. :doed:

intuina wrote:det er nok nærmere problemløsningen og det store overblik hvad angår træning der mangler.

Det er nemlig det: Det er overblikket - over forløbet fra "grøn hest" til "min superhest" med alle de små ting, der er undervejs - som den virkeligt gode træner har.
Inklusive alle småtingene: Trækkes med. Gå i trailer. Få dækken på. Blive vasket. Blive klippet. Få smed og dyrlæge. Kunne lukkes på fold. Blive sadlet op - også et fremmed sted, man ikke kender, og uden at være bundet. Kunne dreje til højre og venstre og gå fremad og stoppe og bakke. Kunne stå stille når man skal. Kunne trækkes eller rides væk fra flokken. Nåhja, og kunne fanges og få grime på. Lige sænke hovedet når man kommer med grimen/trensen.
Men også alle de STOOOORE ting. Lige fra de små-store som at blive redet på og gå ligeud og at lave en parade - og til det ret store ting som at kunne sættes i korrekt galop fra parade, pareres igen for sædet og gå en bagpartsvending - og så til de store-store ting...

Hvis ikke du selv har det overblik må du skaffe det.
Enten ved at "hyre en træner" eller "købe en bog".

Samtidig skal du have noget hjælp - som jeg læser det - til at skelne mellem "Jeg KAN ikke!" og "Jeg VIL ikke!" fra din hest.
Der er stor forskel især på "hvad der virker" med de to "svar". Men okay... Du har 50%s chance for at gætte rigtigt... :lea:

De to allerbedste tillidsøvelser jeg kender er:
1) Vær sammen med din hest uden at kræve noget.
2) Lad være med at kræve noget overhovedet - og lad være med at BEDE din hest om noget, den ikke er med på.

Og selvom det er svært - så prøv at se, om du kan få din hjerne snoet rundt så det, der sker, aldrig er "hendes skyld" men altid "bare" er fordi du ikke fik sat situationen op, så hun kunne svare "Ja, s'gerne!".
(Så kan man - i stedet for at gå hjem og være træt af at hesten var dåååm - gå hjem og være træt af at man selv skal forestille at være så sindssygt klog, men tydeligvis alligevel ikke kunne finde ud af at trylle et "Ja!" frem...)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by CXEC »

ja, 99E er inde på alt det rigtige! Også jeg vil sige, brug tid på at lave ingen ting sammen med hende. PLUDSELIG opdager du en dag at du bare kender hende UD & IND!!! Og hvor kom det fra? (Ja, jeg har nu haft min DV-Dulle i 7 år - siger og skriver 7 år, så mon ikke vi kender hinanden efterhånden, selv om det føles som om jeg lige har købt hende?)

Men du skal nok nå det. Bare rolig. Få hjælp og inspiration. og spørg os andre ad om hjælp.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by annetteB »

Men også i andre ufarlige situationer, hvor hun siger fuck dig, jeg gør hvad der passer mig.


Ja, for det er jo HELT klart dét hun siger....
Helt ærligt?? Ufarlige situationer ifølge hvis definition??
Ifølge DIN definition, ikke?
:lea:

At prøve at presse sit eget tankesæt nedover hesten fører kun én vej og det er til elendighed.
Rytteren har den største og mest komplekse og analytisk fungerende hjerne og bør for alle involverede parter skyld sætte sig ind i hestens tankemønster istedet for at forvente, at hesten med sin godt appelsinstore hjerne uden frontallapper kan tænke som et menneske og dermed evne at gennemskue hvad der ud fra et menneskes synspunkt er farligt og hvad der ikke er.
:linski:

Generelt er jeg SÅ enig med 99E, at jeg dårligt gider skrive det - jeg vil blot tilføje at jo bedre konsolideret i hestens hjerne et signal er, jo mere skal der til før samme hest siger "nej tak, jeg tror liiiige vi står over hér" til en anmodning.

Og jo bedre man er til at overskue situationen så man ikke forlanger noget af hesten som den rent faktisk ikke magter at kreditere (fx pga angst eller fordi man forlanger to modstridende ting på samme tid) jo bedre konsolideres signalet - og jo bedre virker det NÆSTE gang....osse selvom der måske lurer et farligt badekar inde på en nærliggende fold.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by MinnaN »

:respekt: :respekt: :respekt:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Jeg- en uduelig hesteopdrager !

Post by Intunia »

Tak for opmuntringen, det skal nok gå.
Og måske skulle jeg jeg bare være glad for alt det der trods alt går godt, og nyde processen og det stykke vej jeg er nået, Fremfor kun at have øje for begrænsningerne.
Jeg har jo brugt rigtig lang tid, nærmest hele vinteren og foråret på at lave ingenting med hestene, flere timer om dagen. Og der er jo masser af tillid, sjov og leg.
Det er først nu her, hvor der skal arbejdes, at jeg blir konfronteret med min egen utilstrækkelig.
Jeg mener ikke hun er dum, overhovedet ikke, snarere tvætimod.
bla bla bla
Post Reply