Kandar (bid)... for begyndere...

Anita
Posts: 166
Joined: Fri 11. Jul 2008 11:12

Kandar (bid)... for begyndere...

Post by Anita »

Hej strigler, råd og vejledning ønskes.

Til undervisning i sidste uge bad min ridelærer mig om at tage en kandar med til næste time, ikke at vi skal okse rundt med den på i timer, men mere til at bruge i kortere intervaller i træningen op mod større samling og endnu mere selvbæring af madkassen.

Nå men her har vi så mit dilemma, jeg har selve kandaren, men mangler bid, det er muligt at jeg kan låne enten af en veninde eller min ridelærer i første omgang, men jeg ville geren vide lidt om hvad jeg putter i munden på ridedyret.

Det skal siges at jeg er totalt begynder udi kandar, har ikke brugt den før, så det bliver kun til undervisning den kommer i brug den første lange tid. Nå men til sagen, hvad kan I, kære strigler, råde en novice til at se sig om efter der ude i bidjunglen, pt. går hesten på et KK tredelt aurigan 13,5 cm, hun kan også gå på todelt, men jeg føler at det er nemmere at korrigere korrekt og blødt på det tredelte.

Hun søger meget fint frem til biddet og er ikke vanskelig i munden, forstået på den måde at hun reagere positivt på korrektioner og yderst sjældent går imod hjælp og vejledning.

Hvad vil I anbefale en grønskolling som mig ??? Tak for hjælp og input
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Kandar (bid)... for begyndere...

Post by MinnaN »

Hmmm.. Mener at ha læst og fået af vide at tynde bid er bedst. Tyndt tredelt bridon og tyndt stangbid. Stangbiddet skal ha plads til tungen, men uden at genere ganen. Der er ikke meget plads i en hests mund længere, så hvis du kan, så mål laderne. Hvis du må for hesten.

Men hvorfor kandar? Hvilket niveau er i på??
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Re: Kandar (bid)... for begyndere...

Post by Jillow »

men mere til at bruge i kortere intervaller i træningen op mod større samling og endnu mere selvbæring af madkassen.
hvorfor så ikke ride mere sæde og schenkler. Med kandar vil man snildt komme til at ride langt under lod ( eller bag lod som nogen siger).

Men hvorfor bruge kandar da den har den sænkene effekt og ikke selvbæring lytter man en smule til feks Bent Branderup teori.

Er du MA rytter hvor kandar bruges så burde dit sæde og schenkler for længst være på plads forstås på den måde at du snildt kan ride din hest samlet og ned.
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Kandar (bid)... for begyndere...

Post by 99E »

Øøøh, Jillow, om kandaren har hævende eller sænkende effekt iflg. Branderup kommer da an på hvilken udformning, kandaren har???
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Kandar (bid)... for begyndere...

Post by Ms Strangefield »

Jeg vil gerne se en hest der er redet samlet OG ned.

Derudover så synes jeg du skulle spørge din underviser hvilket kandarbid han/hun vil anbefale. At du ikke allerede har fået det at vide, men bare fået at vide den skal have kandar på næste gang, synes jeg er lidt, øhm, uprofessionelt. Og så afkræve en grundig forklaring på hvorfor han/hun mener kandar skulle være fremmende for korrekt samling.
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
Anita
Posts: 166
Joined: Fri 11. Jul 2008 11:12

Re: Kandar (bid)... for begyndere...

Post by Anita »

Hej strigler, tak for input, tro mig jeg har tænkt at spørge mere ind til hvorfor og hvordan inden jeg springer ud i at ride med kandaren.

Min underviser gør rigtig meget ud af at forklare og forståliggøre teorien bag hver enkelt øvelse og også teorien bag forskellige "hjælpemidler", der bliver sjældent brugt nogle da hun er af den overbevisning at en velredet hest ikke har brug for slige. Derfor ved jeg at der er en mening med galskaben.

Det blev nævnt ganske kort inden hun gik igang med næste rytter derfor fik jeg ikke meget forklaring sidst, jeg regner stærkt med at vi gennemgår de bagved liggende argumenter til næste undervisningstime, som jeg skrev vil der være tale om korte intervaller (max. 5-10 min.) og KUN til undervisning.

Jeg flyver ikke strakt ud og køber mig fattig i bid, men jeg synes det ville være rigtig rart at have andres tanker og erfaringer med mig når jeg møder til næste time for bedre at kunne følge med, så mange tak for input, rart at der er et sted man kan regne med for svar. :askepot: :askepot:
imc

Re: Kandar (bid)... for begyndere...

Post by imc »

at ride med kandar, efter bendt´s metoder, er slet ikke det samme som at ride med kandar i den nyere dressur ridning, som jeg tror din underviser mener du skal til at træne med.
Inden for den klassisk/akademiske dressur, er det ofte blank kandar, dvs, du har kun kandarstangen og intet andet i hetens mund. den nyere dressur er med både kandar og bid i hestens mund samt dobbelt tøjler.
Iden for den klassisk dressur, er der flere forskellige former for kandar, alt afhængig af, om du skal hæve eller sænke hestens hoved og halsens plasering.
Jeg rider feks. med en kandar der hæver shila, da hun har en tendens til at gå meget og lavt.

Bedste løsning for dig, vil være at tage hestens nuværende hovedtøj og bid med i en rideudstyrs butik. De skal nok kunne hjælpe dig, så du får en kandar der passer til din hest.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Kandar (bid)... for begyndere...

Post by BeritH »

Nu er jeg jo rigtig unuanceret, men jeg vil altså påstå at samling og selvbæring kommer af styrke og hesten bliver altså ikke stærkere af at få et eller flere nye stykker isenkram i munden.

Jeg mener det er helt forfejlet at bruge kandaren til at opnå samling - men i rigtig mange tilfælde så giver den en illusion om en samlet hest, fordi man i højere grad forhinderer hesten i at slå fra, når presset bliver for stort, hvilket normalt vil være den første reaktion fra hesten. Reaktionen kommer bare et andet sted i hestens krop, som man ikke kigger helt lige så meget på. Ryggen f.eks.

Så med mindre din ridelærer rent teknisk kan forklare dig, hvordan kandaren skal kunne samle hesten, så ville jeg afvise at bruge den.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
imc

Re: Kandar (bid)... for begyndere...

Post by imc »

Rigtigt beritH
Desværre ser vi jo ofte, at der rides i de højere klasser, med en heste ryg der bare slet ikke bær korrekt og et bækken, der ikke vipper men krapagtigt forsøger at løfte rytteren ind i de sværer øvelser.
.
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Kandar (bid)... for begyndere...

Post by Ms Strangefield »

BeritH: :mikkel:
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
Post Reply