Kandar (bid)... for begyndere...

Anita
Posts: 166
Joined: Fri 11. Jul 2008 11:12

Re: Kandar (bid)... for begyndere...

Post by Anita »

Endnu engang tak for gode input, Inger og BeritH i har helt ret, først selvbæring og samling på trense, og en hest som bruger sig rigtigt hen over ryggen, det er opnået, som SusanK sagde til mig på kursus sidste år så har jeg en hest, der har de rigtige muskler de rigtige steder og hun (hesten) forstår at bruge sig korrekt under rytter (Jeg ved det, pral, men hold da kæft hvor det varmer når nu man selv har "vendt" hesten om)
Inger det er lidt den effekt du beskriver med din Shila, jeg har brug for da min hest fra at være ovenud og meget imod er blevet det ganske modsatte, men med en tildens til at placere sig meget lavt, jeg tager med kyshånd imod dit gode råd og tager trense og "problem"stilling med til min udstyrspusher.
Jeg suger til mig af lærdom og erfaringer hvor jeg kan så derfor er jeg meget taknemlig for jeres viden, tak.
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Kandar (bid)... for begyndere...

Post by FruTusse »

Anita wrote:Endnu engang tak for gode input, Inger og BeritH i har helt ret, først selvbæring og samling på trense, og en hest som bruger sig rigtigt hen over ryggen, det er opnået, som SusanK sagde til mig på kursus sidste år så har jeg en hest, der har de rigtige muskler de rigtige steder og hun (hesten) forstår at bruge sig korrekt under rytter (Jeg ved det, pral, men hold da kæft hvor det varmer når nu man selv har "vendt" hesten om)
Inger det er lidt den effekt du beskriver med din Shila, jeg har brug for da min hest fra at være ovenud og meget imod er blevet det ganske modsatte, men med en tildens til at placere sig meget lavt, jeg tager med kyshånd imod dit gode råd og tager trense og "problem"stilling med til min udstyrspusher.
Jeg suger til mig af lærdom og erfaringer hvor jeg kan så derfor er jeg meget taknemlig for jeres viden, tak.


Min erfaring er altså at hvis man har en hest der er korrekt muskelsat, og er i stand til at arbejde og bære korrekt under rytter, så bør det ikke være noget problem at ride samling ind i hesten, og dette kan og bør kunne gøres uden at lægge en kandar i munden på hesten. Det er, og bør absolut ikke være, kandaren der giver mere samling, men udelukkende din ridning for sæde, schenkler og lette anholdninger. Bl.a. temposkift i form af let øgning/samling med en utvungen holdning fortil er eminent til at styrke hesten med det formål at kunne ride mere og mere samling ind i den. Det styrker nemlig bagpartens muskler og elasticitet således at den bliver stærkere og mere smidig og i stand til langsomt at tage mere vægt bagtil.

Man ser desværre ALT for mange ryttere som tror at kandarbiddene alene gør at hesten går med mere samling, med det kedelige resultat, som før nævnt i tråden, at hesten går med sænket ryg og i falsk bæring. Hmm....og ofte også med åben mund :fy:
Desværre er de fleste dommere tilsyneladende ikke i stand til at se forskellen på korrekt bæring og samling kontra ovennævnte. Trist trist for dressursporten :nej: :mettebo:

Som udgangspunkt er det min holdning at hvis man til daglig rider med f.ex. et KK tredelt bid, så er det også det man bør vælge som bridon-bid til kandaren.
Stangbidet kan variere, men som grundregel SKAL der være plads til hestens tunge.
Jeg foretrækker at ride med KK-Ultra bid, både bridon og stang, og Nitouche går også til daglig med et KK-Ultra trensebid.
Fordelen ved KK-Ultra stangen er, at der rigtig god tungefrihed og den er ikke specielt tyk. Nitouche er MEGET sart overfor selv en let anstillet stangtøjle, så det har været meget vigtigt for mig at biddene giver så lidt ubehag som overhovedet muligt - hvis det altså på nogen måde kan være behageligt for en hest at have et bid i munden.... :minna: :ehh: :ehh:

Mand, hvis jeg kunne gøre det om kunne jeg sørme godt tænke mig at lære min hest at kunne alt uden at have trense på! :mikkel:
Ønsketænkning, det må blive den næste hest.........
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
Post Reply