Praleindlæg - fyldt med Parelli...

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Praleindlæg - fyldt med Parelli...

Post by 99E »

Friendly Game er bare grundlæggende desensitivering og opbygning af tryghed. (Det dækker begge dele...) Og som du kan se er hun ikke helt desensitiveret til at få snoren på ryggen når hun er i fart...

Det er sværere for hesten at være ligeglad med noget, der naturligt er stressende når den er "i fart" - så for at vise Friendly Game på så højt et Level som muligt har jeg forsøgt at udtænke sværest mulige Friendly Games som vi KAN udføre. Derfor altså både Friendly Game i fart og den store grønne bold bumpende på ryggen.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Praleindlæg - fyldt med Parelli...

Post by Ms Strangefield »

99E wrote:Friendly Game er bare grundlæggende desensitivering og opbygning af tryghed. (Det dækker begge dele...) Og som du kan se er hun ikke helt desensitiveret til at få snoren på ryggen når hun er i fart...

Det er sværere for hesten at være ligeglad med noget, der naturligt er stressende når den er "i fart" - så for at vise Friendly Game på så højt et Level som muligt har jeg forsøgt at udtænke sværest mulige Friendly Games som vi KAN udføre. Derfor altså både Friendly Game i fart og den store grønne bold bumpende på ryggen.


Så er jeg med...

Tak for uddybningen. Det er lidt ligesom når jeg får en hest i hænderne som er superfølsom, men som bliver redet af en urutineret rytter. Når jeg har fået de grundlæggende signaler konsolideret, så prøver jeg at desensitivere den til "fejl" fra rytterens side. Dvs tilfældige bump, tøjletræk og schenkeltryk pga ubalance. Så hesten lærer at den slags ikke betyder noget. Det er vel også en slags "friendly game" :linski:
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Praleindlæg - fyldt med Parelli...

Post by 99E »

Ms Strangefield wrote:Når jeg har fået de grundlæggende signaler konsolideret, så prøver jeg at desensitivere den til "fejl" fra rytterens side. Dvs tilfældige bump, tøjletræk og schenkeltryk pga ubalance. Så hesten lærer at den slags ikke betyder noget. Det er vel også en slags "friendly game"

Jah, hvis du gør det sådan at du starter med lette "forstyrrelser" og hesten finder ud af du holder op når den lader som ingenting - så er det sådan set.

Parelli er ikke magi - det er bare virkelig god træning sat i et trin-for-trin system så enhver idiot (der kan læse og forstå engelsk) kan efterligne det.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Praleindlæg - fyldt med Parelli...

Post by Ms Strangefield »

99E wrote:Jah, hvis du gør det sådan at du starter med lette "forstyrrelser" og hesten finder ud af du holder op når den lader som ingenting - så er det sådan set.

Parelli er ikke magi - det er bare virkelig god træning sat i et trin-for-trin system så enhver idiot (der kan læse og forstå engelsk) kan efterligne det.



Neeej. Jeg lægger hårdt ud med at rykke den i munden, bumpe den hårdt i siden, og umotiveret sparke til den i ny og næ. Så kan den lære det. Ganske vist ryger basissignalerne så en lang pokker i vold, med hvad gør det. :linski:

Jeg bruger gradvis tilvænning, kombineret med masser af positiv forstærkning.
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Praleindlæg - fyldt med Parelli...

Post by 99E »

Ms Strangefield wrote:Neeej. Jeg lægger hårdt ud med at rykke den i munden, bumpe den hårdt i siden, og umotiveret sparke til den i ny og næ. Så kan den lære det. :linski:

Det tænkte jeg nok!
Jeg har fx lært Sorcha at den grønne bold er vores ven ved at indstøbe hendes hove i betonklodser og kyle den mod hende indtil hun holdt op med at fare omkring.
Og det er bare VILDT besværligt at file sådan noget beton af hovene igen, MAND! :traet:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Re: Praleindlæg - fyldt med Parelli...

Post by aribeth »

TRYKLUFTSBOR.... i stedt for vinkelsliber!

:jeanie:

Katrine
PiaK

Re: Praleindlæg - fyldt med Parelli...

Post by PiaK »

:viben: :viben: :viben:
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Praleindlæg - fyldt med Parelli...

Post by Lone Beck »

Tillykke :fest:

Jeg kan desværre ikke se videoen og fatter ikke et klap... :lol:

Men jeg er efterhånden blevet ret nysgerrig, så jeg kunne godt tænke mig at du og mikkel ved en eller anden strigletræflejliged introducerer os andre til det dersens parellinoget :katiekat:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Praleindlæg - fyldt med Parelli...

Post by 99E »

Til dem, der ikke kan se videoen OG ikke er på Facebook - har jeg kylet den på YouTube også.
http://www.youtube.com/watch?v=PLoW_u5Lk7c
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Praleindlæg - fyldt med Parelli...

Post by 99E »

Lone Beck wrote:Men jeg er efterhånden blevet ret nysgerrig, så jeg kunne godt tænke mig at du og mikkel ved en eller anden strigletræflejliged introducerer os andre til det dersens parellinoget :katiekat:

Og: Joh, gerne.
Desværre er Mikkel ikke hjemme den 22. august - han sidder i Portugal i en fin ørkenuniform og kontrollerer at folk kan finde ud af det, de skal kunne finde ud af.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply