Farve på hest...

User avatar
Tristan
Posts: 273
Joined: Wed 22. Oct 2008 16:36

Re: Farve på hest...

Post by Tristan »

Så vidt jeg har forstået mht. farvegentik, så er rødt dominant, dvs. jeg tror faktisk også din hest er rød
Jeg ved der sidder nogle meget kloge folk ang farvegenetik på HN, måske du skulle spørge derinde, men hvis du vil være helt sikker, så få taget en farvetest.
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Re: Farve på hest...

Post by Line_Calano »

Rød er recissivt ikke dominant. det er derfor to brune/sorte heste kan få røde føl. ganske kort så kan man sige der findes to grundlæggende farver: sort og rød resten er på en eller anden måde modyfiers.

på hvert locus sidder to gener, hesten har fået et fra mor og et fra far. når jeg skriver E- er det fordi E dominerer e og det derfor fænotypisk er ligegyldigt om hesten er Ee eller EE, den er sort uanset.

en hest er 'sort' hvis den har E- og 'rød' hvis den har ee på e-locus.

for at få en brun hest skal man have en sort hest der har fået et brunt gen. det gen der giver brunt kan nemlig ikke ses på røde heste. det brune gen sidder på a-locus og er det tændt hedder det A og slukket hedder det a.

en brun hest er altså E- A- (Ee Aa, EE Aa, Ee AA)
en sort hest er E- aa (Ee aa, EE aa)
en rød hest er ee (ee AA, ee Aa, ee aa)

derfor kan en rød og en sort hest godt få et brunt føl. det kræver at den sorte hest giver sort videre og den røde hest giver brunt videre. derfor kan man på en ikke helt korrekt måde sige at røde heste kan bære brunt skjult. det betyder ikke at to røde heste kan få en brun, men det betyder at den kan krydses med en sort og lave en brun.
En sort hest kan ikke bære brunt skjult, for havde den A på a-locus, så ville den ikke være sort men brun. her kan meget mørkebrune heste nogle gange snyde så man tror den er sort men det er den i virkeligheden ikke.

Jeg håber det gav lidt klarhed. og jeg holder ved at hesten her i indlægget er brun med en eller anden modyfier.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
Tristan
Posts: 273
Joined: Wed 22. Oct 2008 16:36

Re: Farve på hest...

Post by Tristan »

Tak Line for at du korrigerede mig.
Jeg mener faktisk at det er via frederiksborgavlen jeg har fået af vide at rødt er dominant.
De fleste freder er røde, og dem der ikke er, der er en pæn portion fremmeblod i.
Engang var freder i alle farver.

Det der farvegenetik er vældig spændende, men også lidt svært :skoer:
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Farve på hest...

Post by xtiny »

Hedder det ikke sabiAno-broget? Mange staver det sabino- men jeg tror, det på amerikansk hedder sabiano.
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Farve på hest...

Post by Ane »

De fleste freder er røde, og dem der ikke er, der er en pæn portion fremmeblod i.
Engang var freder i alle farver.


Engang var freder alle farver, det var dengang man bedrev farveavl - men det passer ikke at dem der ikke er røde nødvendigvis har det fra fremmed blod. Fredeavlen er ret restriktive med hvem der bliver blandet ind.

Den brune, sorte og de 'gule' farver har været der altid, af flere forskellige årsager har de røde bare været flest.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Farve på hest...

Post by annetteB »

nej, det hedder Sabino broget og ikke sabiano.
Tror du måske forveksler med tobiano, som er en anden form for brogethed.

Jeg tror osse hesten er brun "med modifikationer" Vores brune newforest hoppe fik et føl af tilsvarende farve med en palominohingst som far.
Desværre døde han som plag, så vi fik aldrig set hvilken farve han ville få som udvokset.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
PiaK

Re: Farve på hest...

Post by PiaK »

Var det ikke ham der gik i åen Anette?
Jeg synes der er en klokke der ringer fra fordums tid på hn?
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Farve på hest...

Post by annetteB »

jo, han hængte sig selv i grimen, røg i åen og døde....forhåbentlig døde han inden han røg i åen. Jeg kan ikke holde tanken ud, om at han druknede, panisk af skræk og på ½ meter vand.
:graed:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
PiaK

Re: Farve på hest...

Post by PiaK »

Mente nok, en grim historie var det :tommelned:
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Farve på hest...

Post by xtiny »

Ja- stakkels Hardy. Det var synd.

----
Sabinobroget er dem, der sådan er med ujævne "puslespilsagtige" kanter på aftegn, og som kan vise sig med høje sokker og stor blis (og en hvid plet på kroppen). Genetisk set- så ophobes aftegnene over tid (med passende partnere) til større og større aftegn.
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
Post Reply