Olie? Hjælp.

User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Olie? Hjælp.

Post by CXEC »

Jeg skal have huld på min lille hest igen, som I nok kan regne ud fra billederne af hende. Og har til formålet indkøbt Rapsolie fra Lidl med E vitamin. Nu vil jeg så gerne vide HVOR meget? Har købt to liter til at starte med. Og sætter naturligvis hendes almindelige foder op.

Jeg behøver kun råd om olien, så vær søde at holde jer til råd om det. Pfh tak. :heidio:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Olie? Hjælp.

Post by Lena »

Jeg var til et foredrag om foder. De anbefalede op til 3 dl om dagen. Men UNIK har aldrig haft brug for ekstra kalorier på den måde.......... :hhansen:
lisbethdue
Posts: 374
Joined: Wed 5. Mar 2008 21:53

Re: Olie? Hjælp.

Post by lisbethdue »

Iflg. Nanna Lutherson kan heste alm. arbejde tilvænnes til at få 3-4 dl olie om dagen (3 dl svarer til energiindholdet i 1 kg havre), hvis tilvæningen sker gradvist og foderets E-vitamin samtidig forhøjes. Der går ca. 12 uger før olien indgår fuldt ud i hestens stofskifte, og hesten derved har fuldt udbytte af den.

Jeg kan ikke lige hitte præcist ud af, hvorfor den ekstra E-vitamin er vigtig - det er noget med antioxidanters beskyttelse mod de frie radikaler, og derved beskyttelse af muskelfibrenes cellemembraner ved overanstrengelse og syrepåvirkning forsaget af (over)træning. E-vitaminer skulle dermed være medvirkende til at evt. muskelskader ikke bliver lige så voldsomme, som hvis hesten manglede E-vitaminer?!

Der står det er ekstra vigtigt, at heste som får olie, får en forøget mængde af E-vitamin, men ikke hvorfor??!
/Lisbeth

-----------------------------------------
Klog, klogere, klogest!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Olie? Hjælp.

Post by CXEC »

Altså Hesten modtager racingmineral i sit almindelige foder 200 gr. Der er ekstra E vitamin i olien så øøøeeh? Skl jeg så finde endnu et tilskud af E?

Jeg kan altså starte med en ca. en dl.? Eller skal det være endnu mindre? I øvrigt skal jeg veje det af, da jeg kun har en vægt og ikke et måle bæger..... eller kan man sjusse sig frem efter øjemålet?

Mand det at fodre er virkelig en VIDENSKAB for sig!!! :traet:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
aribeth

Re: Olie? Hjælp.

Post by aribeth »

køb et decilitermål hvis du vil være sikker :-)


Start med en dl... jeg synes ikke alle heste kaster sig over foderet hvis der kommer for meget olie i det.

Og overvej om du skal give hende max. ration....


Katrine
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Olie? Hjælp.

Post by CXEC »

Er en dl ikke ca det samme som 100 gr.? Det mener jeg at have læst en gang...... jeg kan jo bare sætte de andre ting lidt op også hen ad vejen. Tynd skal hun IKKE forblive! Det er 500% sikkert.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Olie? Hjælp.

Post by CXEC »

Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Olie? Hjælp.

Post by Lena »

Kan du ikke få din foderpusher til at lave en foderplan, hvor du kan få styr på alle enkelte vitaminer, mineraler og hvad der ellers skal passe sammen....

Jeg synes det er svært at fodre selv.......... Jeg får min foderpusher, Heidis Rideudstyr, til at tilpasse mine valg af foder. Det giver en god tryghed til sådan en amatør som mig.......... :hhansen:
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Olie? Hjælp.

Post by Ms Strangefield »

Jeg giver bare et godt skvæt en gang om dagen af rapsolie købt i Bilka..

Hvad med at spæde op med lidt soyaskrå også? Det koster heller ikke en bondegård..

Alternativt få en bekendt med et foderprogram til at udregne det for dig. Jeg ville ikke stole på forhandlere til at lægge foderplaner. De er lidt for farvede efter min smag..
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Olie? Hjælp.

Post by Lena »

Er forhandleren farvet? Det er noget af en generalisering........... Jeg har fuld tillid Heidi´s Rideudstyr. Nu har jeg lige tjekket hvilket program hun bruger; www.sundhest.dk.
Post Reply