Foder - til hest med spiserørsforstoppelse tilbøjelighed

Post Reply
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Foder - til hest med spiserørsforstoppelse tilbøjelighed

Post by HHansen »

Hmmm - et langt fint ord jeg der fik lavet :hhansen:

erling har 2-3 gange haft mild spiserørsforstoppelse, det er hver gang sket fordi han har været på fold hele dagen og kryppen så har været fuld af grøntpillerationerne som automaterne har leveret i mellemtiden.
Problemet blev løst med rigeligt vand i krybben når han kom ind. De små portioner der kom ud af automaten når han var i boksen har ikke været noget problem.

Nu skal han jo flytte - og der hvor han skal stå sommeren over fodrer de med hel havre, hø og vitamintilskud.
Hvordan er havre i forhold til spiserørsforstoppelsestendensen?
Jeg ved ikke hvordan han reagerer på havre, han har ikke fået det før mens vi har haft ham. Men da vi købte ham blev han fodret med havre og piller/musli.
Da det kun er nogle måneder og han også skal have græs så overvejer jeg om han skal have havren, om jeg skal give noget ved siden af og hvad det så skal være? :hva:
Der er så mange muligheder.. og nu er det allerede 4 år siden jeg selv stod for fodringen af Blackie - så derfor må jeg have lidt hjælp.

Hvad ville i foreslå til sådan en hest? Han virker umiddelbart som om han er ok at holde i pæn foderstand. Han kommer til at lave noget, men det kommer næppe over moderat arbejde...
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Foder - til hest med spiserørsforstoppelse tilbøjelighed

Post by 99E »

"Vådt og småt" - hel havre giver sjældent problemer, fordi det er så småt. Roepiller ligeså - det er så vådt.
Men lucerne, der er tørt - det kan give bøvl, ligesom grønpiller (der er tørre og sætter sig fast/svulmer op) eler for dårligt opblødte roepiller.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Foder - til hest med spiserørsforstoppelse tilbøjelighed

Post by HHansen »

99E wrote:"Vådt og småt" - hel havre giver sjældent problemer, fordi det er så småt. Roepiller ligeså - det er så vådt.


dvs at hel havre og vitaminer måske er et fint nok tilskud til græs og hø sommeren over? Og så må jeg jo se hvad de fodrer med der hvor han skal stå mere permanent når der bliver en plads..

Tak for svaret - og hvis flere har forslag så host op med det :-)
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Foder - til hest med spiserørsforstoppelse tilbøjelighed

Post by HeidiO »

Vumse har haft spiserørsforstoppelse 2 gange.
Den ene gang fordi hun var brudt ud af boksen og havde ædt en balle hø og skidt i drikkekoppen.
Den anden gang havde hun slugt et stykke roe, som var for stort.

Vi fodrede med hel havre i flere år, uden nogen problemer med hende.
Så jeg tror godt, at jeg ville turde satse på det foder du nævner.
Heidi
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Foder - til hest med spiserørsforstoppelse tilbøjelighed

Post by Ms Strangefield »

Hvis den får græs og hø og vitaminer, ville jeg nok sortere havren fra.. 1. fordi det er stivelse, 2. fordi det ikke lyder som om hesten skal være i toptunet træning.

Min der rides 4 dage på banen og 1 dag på tur om ugen, lever af lucerne, vitaminer og hø. Jo mere græs, jo mindre hø og lucerne.. Evt kan lucernes skiftes ud med godt våde roepiller, så det glider nemmere ned, men stadig giver masser af tyggetid.
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Re: Foder - til hest med spiserørsforstoppelse tilbøjelighed

Post by lonek »

Mange steder i England gør man lige foderet vådt - fordi hesten ikke er lavet til det tørre foder vi giver dem, men til græs mm.

Min venindes hest havde for et års tid siden en meget slem spiserørsforstoppelse, dyrlægen næsten opgav. Den får nu kun vådt foder og det fungerer bare! Alt bliver gjort vådt, også hel havre.

Det drejer sig ikke om flere liter vand, men bare om at gøre overfladen fugtig, så det ikke sætter sig på slimhinderne.
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Re: Foder - til hest med spiserørsforstoppelse tilbøjelighed

Post by Buusser »

Du kan lægge runde større strandsten i krybben, så han skal arbejde lidt for sit foder, så er risikoen mindre for at han foræder sig. Du kan også bruge en stor sliksten og lægge den i krybben, det bruger vi til Manse. Han bør have checket tænder to gange årligt, det er også forebyggende.
Post Reply