Kan gamle heste blive tyndhåret?

Post Reply
User avatar
Tristan
Posts: 273
Joined: Wed 22. Oct 2008 16:36

Kan gamle heste blive tyndhåret?

Post by Tristan »

Det er jo udbredt hos mennesker at de med alderen kan blive tyndhåret, men gælder det også for heste?
Min dame på 18 år synes jeg er noget tynd i pelsen flere steder, nu hvor hun har konverteret til sommeroutfit.
Der er steder hvor hun decideret ikke har pels.
Er der andre der har oplevet dette med deres gamle heste?
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Re: Kan gamle heste blive tyndhåret?

Post by Buusser »

Der ville jeg nok ringe til dyrlægen og forhøre mig. Det kunne lyde som om hun mangler et eller andet fodermæssigt når hendes pels pludselig ændrer sig. Svamp kan f.eks. give bare pletter og er utrolig almindeligt, men kræver behandling. Det er ikke for at lyde HN-agtig, men viser det sig at hun mangler noget, så kan det blive meget dyrere ikke at opsøge ekspertisen end det modsatte. Det har vi desværre et eksempel på i vores stald, men den historie skal ikke ud på nettet :anonym:

Jeg har gennem tiden set mange gamle heste, der er forblevet pæne og sunde lige til det sidste v.h.a. optimal pleje. Jeg tror man skal regne med at gamle heste kræver lidt ekstra.
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Kan gamle heste blive tyndhåret?

Post by MinnaN »

Prinsen er blevet tynd i manen og i halen. Men det kan også skyldes at rideskoleelever bruger hårde plastikstrigler på hans hale og man. :mur: :mur: :fy: :fy:
Pelsen er fin og blank, som den altid har været, men jeg synes han mangler lidt mere kobberlød i hans røde pels. Den er blevet mere "fersk" i det. Det kan være at han ikke får lys nok på pelsen og luft til det, nu hvor han går med dækken. Den er også blevet mere.. Hmm. Dækkenagtig, hvis man vil. :ehh:

Men han har ikke bare pletter i pelsen, hvor der mangler hår. Det er som sagt kun manen og i halen der er blevet tynd i det.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Kan gamle heste blive tyndhåret?

Post by MetteboDeluxe »

Enig med Ped, 18 er ikke gammelt. Og slet ikke så gammelt at du skulle kunne se det på pelsen :nejtak: Det eneste jeg har hørt med ældre heste er at der kan gå kuk i deres fældning så de skal klippes om sommeren f.eks.

Minna, Går han stadig med dækken? Kan du ikke putte showshine i halen så den ikke filtrer så nemt. Så kan det være de slet ikke børster den og selvom de gør går der i hvert fald ikke så mange hår til :mikkel:
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
Tristan
Posts: 273
Joined: Wed 22. Oct 2008 16:36

Re: Kan gamle heste blive tyndhåret?

Post by Tristan »

Hm tja, det lyder som om jeg heller lige må konsulere min dr. dyr.
Jeg synes egentlig heller ikke 18 år er gammelt, og damen synes heller ikke hun er gammel, men jeg har bemærket at der er en foderproducent der kalder heste for over 16 år gamle, og så tænkte jeg at det nok var rigtigt.

Resten af hendes pels er fin og skinnende, og hun er ved i fin foderstand. Det har vel ingen indflydelse at hun har en 1 årig bandit der hapser en hyggetår i ny og næ?
Nej jeg ringer lige til dyrlægen på mandag for en sikkerheds skyld.
Tak for jeres input.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Kan gamle heste blive tyndhåret?

Post by Lena »

Har "ældre" heste et andet behov eller optager foderet anderledes end "yngre" heste, siden der laves foder specielt til "ældre" heste.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Kan gamle heste blive tyndhåret?

Post by Stimata Doamna »

Alfa er ikke blevet tyndhåret (undtaget lige halen, som er blevet lidt tyndere, men det må jeg nok tage på min kappe). Hun bliver 24 i næste uge.

Specialfoder til ældre heste ofte lettere at tygge, og det er ofte baseret på, at den ældre hest ikke skal lave noget, det er altså vedligeholdsfoder.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Kan gamle heste blive tyndhåret?

Post by MinnaN »

MetteboDeluxe wrote:Minna, Går han stadig med dækken? Kan du ikke putte showshine i halen så den ikke filtrer så nemt. Så kan det være de slet ikke børster den og selvom de gør går der i hvert fald ikke så mange hår til :mikkel:


Han går kun med regndækken om natten, nu hvor de er kommet på sommernattefold, det lille pus. Han må ikke blive forkølet og han er altså 22. Lidt en gammel dreng, men en dejlig dreng. :elsk:

Det er underordnet om jeg kommer showshine eller ej i manen eller halen. Den blir børstet alligevel og det irriterer mig grænseløst!! :-( :ehj:
Jeg har lyst til at hænge et skilt op: Må ikke få børstet halen eller manen!!! :mur: :mur:
De flår i halen og manen med deres plastikstrigler og jeg blir bare mere og mere arrig!! :mur:
For 4 år siden var hans hale megatyk. Nu?? Pjask! *skrumf*
Dertil kommer det at der er en eller anden finke der rykker lidt af hans man, hver gang hun er derude! Det er strengt forbudt og der er kun 1! der må den slags på Prinsen! MIG! *skrumf*

Han er gået fra at ha en lang man til at ha noget værre pjask. Jeg børster ikke længere hans man eller hale, men piller den med fingrene får at få spånerne ud. Ellers lader jeg den være.


Resten af pelsen er fin nok, den mangler bare lidt kobberlød, men ifølge ejeren, så er det fordi han er lidt gammel.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Kan gamle heste blive tyndhåret?

Post by Lena »

Minna............ Kunne du få lov til at flette Prinsens man op........ Det har altså virket på UNIK i vinter. Han man er nu 75 cm lang...... og så har jeg købt sådan én...... http://www.tikarideudstyr.dk/product.asp?product=7295 til man og hale.
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Re: Kan gamle heste blive tyndhåret?

Post by Buusser »

Nej da - heste på 18 år er ikke gamle - dumme mig :mettebo: eller noget :lea:
Post Reply