sædestørrelse...

User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

sædestørrelse...

Post by lonek »

Jeg har undret mig lidt over, hvor svært det er at finde en brugt dressursadel i str 17,5" herhjemme. Nu har jeg købt en i Tyskland, da der er langt flere at vælge imellem dernede... I dag snakkede jeg med min sadelmager, og vi talte lidt om, hvor galt han somme tider kommer afsted, når han anbefaler en større sadel :atengstedt:

Min numse er ikke verdens mindste, men jeg kan da passe en str 38-40 i bukser. Jeg føler mig bare langt bedre tilpas i en 17,5" sadel end en 17". Og når jeg ser billeder af min gamle sadel, som var en 17" ser det også helt forkert ud - selvom jeg dengang var mindre, deromme bagpå...

Image

Synes i måske ikke den her 17" Bates Maestro er lige lille nok??

Min veninde, har engang hørt at dem der rider i 17,5" sadler er over str 46 - derunder passer man en 17"... Jeg troede det var et spørgsmål om, hvad der passede rytteren at være i og self om den kan passe på dyret! Men kender også én der er +100kg og hun mener seriøst hun godt kan være i en 16,5" sadel... :ehh:

På andre fora er det også ilde hørt, hvis man kommer til at sige noget om, at sadlen måske skulle være lidt større... På trods af trådstarter selv brokker sig over, hun sidder for langt tilbage i sadlen...

Men nu jeg har kigget på brugte sadler - endte med en Passier Grand Gilbert 17,5" - synes jeg der tegner sig et billede af, at vi herhjemme er fast forankret på at en 'voksen'sadel er en 17". Der er langt imellem dem der er lidt større! Derimod er det meget mere almindeligt i både England og Tyskland (hvor jeg kiggede) at finde både 17,5" og 18" sadler. Er det så fordi de er mere realistiske; kigger mere på deres heste, hvad dyret kan gå med/befinder sig med eller blot mere på deres egen bagdel?

Hvad rider du i og hvorfor?? :skoer:

Selv ser min anden sadel så'n her ud på dyret - den nye er ikke tilpasset endnu - det er en Bates spring 17,5"

Image
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: sædestørrelse...

Post by 99E »

Jo - jeg synes folk i DK er for fastlåst i at 17" er "den størrelse sadler har".
Uanset om sædet er dybt, fladt, bygget højt bagtil eller hvad det er.
Engelske sadler er 17" hvis de er til voksne.

Jeg tror nok vores dressursadel er 17,5 eller 18 - men jeg er faktisk ikke sikker.
Den er købt til at passe Mikkel til normalt brug og mig til "også til at springe i" - og har et forholdsvist "fladt" sæde af en dressursadel.
Jeg vil have masser af plads - over det hele. Knæstøtteblokkene sad på med velcro, så de er blevet pillet af - og er forsvundet. Vi tror måske, Mikkel glemte dem da vi var i USA...

Og vi er da af... Ret normal størrelse, tror jeg nok?
Her er MIkkel på Raz - en meget tyk lejehest i Colorado:
Image
...i sin sadel.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
kamber
Posts: 542
Joined: Tue 11. Nov 2008 21:49

Re: sædestørrelse...

Post by kamber »

Du har så evig ret.
Der er alt for mange store bagdele, der er klemt ned i en 17 tommer, selv om hestens ryg godt kunne bære en større sadel. :ninie:

Min dressursadel er 18 tommer, og selv små damer med smalle baller har da ikke klaget over, at de sejler rundt i den, når de har siddet i den.

Så ja, 17 tommer er blevet sådan standard-størrelse, som alle skal kunne være i - om de så skal sidde og trone helt oppe på bagsvidslen - og det er der rigtig mange, der gør :peg:
Et in arcadia ego
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: sædestørrelse...

Post by Lena »

Min røv passer ned i den gamle Hubertus Kosak......... 18" og i den kææææmpe koldblodssadel jeg købte sidste år....... Det er ikke nemt at se på billederne på grund af vinklen på det ene og min manglende røv på det andet billede...........

Den gamle Hubertus fandt jeg på nettet........
Image

Image
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: sædestørrelse...

Post by Lone Beck »

Jeg rider også i en 18", dog en 17,5" sadel med rimeligt fladt sæde på Skipperen.

Når jeg falder i snak med andre storrøvede ryttere, som jeg ser ride i 17", opfordrer jeg dem faktisk til at anskaffe sig en 18" - det kan man heldigvis sige uden at såre nogen, når man er ligeså bredrøvet selv :hhansen:

Jeg var på udkig LÆNGE, før jeg fandt min 18" kieffer münchen i Herning for fem år siden. Men jeg VILLE også have netop dén sadel. Siden er sadelbeholdningen udvidet med en 18" stübben parzival (dressur), som man også sidder ok i.

Når man i en periode (storrøvethed er jo en tilstand, der kommer gradvist :minna: ) har redet rundt i en for lille sadel, er det sateme en velsignelse at komme op i en sadel, der passer :jeanie:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: sædestørrelse...

Post by MinnaN »

Jeg har en 18 tommer sadel på Prinsen, som ligger nogenlunde med en lammeskindspad under. Det er en thorowgood thoroughbred og det er en stofsadel der kan omstoppes.
Det jeg synes er svært det er at finde sadelunderlag og pads i str. 18 tommer. 17 tommer kan jeg købe i alle farver og størrelser, men 18 tommer?? Niks, lige så svært at finde som 16,5 cm todelt eller tredelt trensebid. Desuden ser folk ganske underligt på en, når man spørger efter det. :traet:

Jeg havde en for lille sadel, før jeg fik denne her. Den passede Prinsen af H til, men det vidste jeg jo ikke. Det var faktisk en af grundene til at jeg så tit red uden sadel på Prinsekamelen.

Dog vil jeg lige sige at hans rideskolesadel er en 18 tommer sadel og den ligger rigtigt godt på Prinsen.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: sædestørrelse...

Post by Lone Beck »

Jeg har ingen problemer med at lægge 17" underlag under mine 18"-sadler. Jeg har både schabrak og faconskårne underlag, der går an.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: sædestørrelse...

Post by BeritH »

Hmm.......... jeg rider faktisk i en 17" Passier Optimum trods str. 40 i bukser. Jeg prøvede 17,5, men den var for stor til mig, der var for langt mellem mig og bagsvislen og mine overschenkler lå ikke til støtten.

Men mon ikke det kommer an på, hvordan man er skabt? En str. 40 er jo ikke bare en str. 40.

Lone, jeg kan godt se hvad du mener, men det ser for mig (man er jo så klog, når man bare ser et billede :jeanie: ) ud til at du har lidt korte bøjler og presser dig selv og og bagud i sadlen. Og så kan sadlen godt se for lille ud.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: sædestørrelse...

Post by MinnaN »

Lone Beck wrote:Jeg har ingen problemer med at lægge 17" underlag under mine 18"-sadler. Jeg har både schabrak og faconskårne underlag, der går an.

Jeg synes de ligger og gnaver Prinsen bagtil, når jeg lægger dem under sadlen. Jeg har ikke samme problem med mit western underlag.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: sædestørrelse...

Post by Lone Beck »

Code: Select all

Jeg synes de ligger og gnaver Prinsen bagtil, når jeg lægger dem under sadlen. Jeg har ikke samme problem med mit western underlag.


Okay? Det har jeg slet ikke oplevet :ehh:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply