sædestørrelse...

User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: sædestørrelse...

Post by Stimata Doamna »

Lone Beck wrote:

Code: Select all

Jeg synes de ligger og gnaver Prinsen bagtil, når jeg lægger dem under sadlen. Jeg har ikke samme problem med mit western underlag.


Okay? Det har jeg slet ikke oplevet :ehh:


Hvornår har du egentlig sidst lagt noget på Prinsen??

:hhansen:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: sædestørrelse...

Post by Lone Beck »

Baah - du er bare misundelig, fordi du ikke var med på travbanen igår :lea:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: sædestørrelse...

Post by MinnaN »

Randi wrote:
Lone Beck wrote:

Code: Select all

Jeg synes de ligger og gnaver Prinsen bagtil, når jeg lægger dem under sadlen. Jeg har ikke samme problem med mit western underlag.


Okay? Det har jeg slet ikke oplevet :ehh:


Hvornår har du egentlig sidst lagt noget på Prinsen??

:hhansen:


Tjoeh... Vi var da seriøse idag.. Fik endda ros af en der ikke har set Prinsen gå så pænt. Han havde endda KyraK momenter. Sådan du! Og det var med sadel på! :leah:

Lone: Jeg oplever det ganske tit med mindre det er et schockemühle underlag der ikke har glimmerdimseduttersnoninger på.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Re: sædestørrelse...

Post by Silas »

Det vigtigste mht. sadelstørrelse er, at den passer hesten, også i længden, så den ikke kommer ud, og presser på bækken og lændemuskulaturen, da dette jo kan forårsage store problemer for hesten, og ekstra udgifter til rytteren.

Man skal også lige huske, at Stübben, Kentaur m.fl. faktisk er en ½ " kortere end de skriver, dvs en 18 " er en 17½ " osv.

Har man brug for et større sæde, men er det et problem for hesten, at bære det, så er det en god løsning med f.x. en Bates, hvor puderne er mere inde under sadlen, og sædet dermed kan være en ½ " større uden, at det vil påvirke hestens muskulatur.
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Re: sædestørrelse...

Post by lonek »

Jeg mener heller ikke at man for alt i verden skal ha en 17,5"!! -Jeg synes bare det er tankevækkende, hvor svært det er at finde en 17,5" brugt sadel...
imc

Re: sædestørrelse...

Post by imc »

jamen det er da dejligt at læse, at jeg ikke er den eneste der rider i store sadler.
Har en kieffer genf i str 18 tm, fed sadel til storerumper og alligevel er den ikke for lang neden under. for selv om en sadel er 18 eller 19 tm, kan den jo godt være kort i bærepladen mod hestens ryg.
Min nye sadel er en spansk/klassisk sadel. den er vist nok det der svarer til en 17 tm. Men den er jo lidt mere rummelig, end en alm. 17 tm sadel.

Jeg har svært ved at holde min mund, når jeg ser folk sætte billeder ind, hvor man kan se de sidder helt ude på bagvislen, grundet en alt for lille sadel og en alt for stor rumpe.

Desværre er mange dressur sadler, med meget dybt sæde og otroligt høj for og bagvisel. det betyder at rytteren blive låst godt og grundigt fast, hvis bukse str. er bare lidt for stor.
Post Reply