Putter sig..

MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Putter sig..

Post by MetteboDeluxe »

Nu har jeg i 3 dage redet dressur-look-a-like på Luxusdyret. Han har i hvert fald en dressursadel og en trense på :mikkel: Næsebåndet kan ikke blive løsere godt nok, og i går endte jeg med at løsne det helt. Han plejer jo at gå uden :linski:

Anyway.. Jeg har jo snydt lidt og over længere tid læst med på støvsugerridningen på HN.. Og dernæst afprøvet det på Lille Lux. Derudover er han "forsøgt" pleasureredet og er super god til at gå riiigtig langsomt (jog). De lange tøjler er en selvfølge og han reagerer fint på ben, sæde og stemme.

Men.. Nu er jeg blevet træt af at jeg ikke kan starte noget, og jeg savner fællesskabet omkring engelsk ridning :ked: Det er bare for krævende at få gjort mere ved western'en, så jeg tager lige en måneds dressur. Dog er det med tilpasset ridning og det eneste jeg egentlig forlanger er mere fremaddrift og en højere holdning.

Nuvel.. Sagen er at han altid har haft tildens til at putte sig. Det ligger meget (!!) naturligt for ham at smutte bag lod. Et lille ryk opad (skam mig sikkert) får ham dog ud igen, og jeg kunne læse på træning (HN) at det ikke er helt udenfor støvsugernummer.

Hvad var det nu jeg ville frem til.. :ehh:

I følge indlæggene omkring bag lod på HN virker det som om at jeg, hvis jeg bliver ved med udelukkende at bruge tøjlen til at stoppe og dreje, tilsidst vil ha en hest der ikke putter sig? Er det helt galt forstået?


Tillægsspørgsmål - han har og har altid haft en hængevom der vil noget. Det ligner en halmvom, men forsvandt ikke det 3/4 år han stod på spåner. Han er også meget markeret og har derfor noget svajryg. Han er dog pænt muskuløs over ryggen (ingen synlig rygrad). Nogen gode råd til at få bugt med dette lident flatterende udseende?

Image

Billedet er fra efteråret..
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Putter sig..

Post by Stimata Doamna »

Har du ikke nogle ridebilleder?

Husk også, at vi skal have billeder af føllet, når det kommer til verden! :viben: :viben:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Re: Putter sig..

Post by Line_Calano »

støvsugning vil jeg ikke gøre mig klog på. men jeg plejer når de smutter ind bag lod (jeg har en carano der rigtigt kan det der hvis man ikke er obs eller det lige bliver for svært et øjeblik) at ride frem et par skridt og så tage en halv parade for sædet. når jeg rider frem lader jeg lige hånden flytte sig ½-1 cm med frem og måske en lille smule ned. det plejer at få suget tilbage på min. men jeg rider jo ikke støvsugerridning så om det virker ud fra den teori ved jeg simpelt hen ikke.

maven er lettest at gøre noget ved i galop. det ser ud til at hans bugmuskulatur er slap. den bruger de meget når de galoperer. så det er bare i galop derudaf.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Putter sig..

Post by MetteboDeluxe »

Randi wrote:Husk også, at vi skal have billeder af føllet, når det kommer til verden! :viben: :viben:


Det kan være det skyldes alle de enlige mødre han er opstaldet sammen med.. Han er i sympatifol.. Eller også ruger han bare riiiigtig længe :hhansen:

Line_Calano wrote:ride frem et par skridt og så tage en halv parade for sædet. når jeg rider frem lader jeg lige hånden flytte sig ½-1 cm med frem og måske en lille smule ned. det plejer at få suget tilbage på min


Det vil jeg forsøge :mikkel: Det værste ved at ride uden spejle er at det simpelthen er umuligt at se om han er i lod eller bag. Så pt rider jeg efter devicen - hellere sikker foran end måske bag.

Line_Calano wrote:maven er lettest at gøre noget ved i galop. det ser ud til at hans bugmuskulatur er slap. den bruger de meget når de galoperer. så det er bare i galop derudaf.


Det lyder godt :hhansen: Elsker at galopere på ham. Har bare aldrig gjort det så meget faktisk.. Kan det ses? :ehh: :linski:

Randi wrote:Har du ikke nogle ridebilleder?


Ingen ridebilleder desværre :-? Du har jo allerede set kvaliteten fra mit kamera. Og hvis Timmi så skal forsøge kunsten at tage billeder af mig.. :ehh: :minna: :viben:



Har lige været ude og ride og han var rigtig sød, da vi skridtede af. Red ud på ham efter vi havde forsøgt os på banen, og han slappede mere af end han plejer når vi kommer ud i virkeligheden. Så jeg kunne endda galopere op af bakker :jeanie:
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Putter sig..

Post by 99E »

Jah, det kommer jo an på hvorfor han putter sig...
Er han træt - fordi han ikke er i form til at bære sig rigtigt? Så skal du slippe ham helt, skridte lidt og prøve igen.
Sorcha putter sig bag biddet når hun er for træt til at bære rigtigt. Og træt - det kan hun blive allerede efter 5-10 minutters intensiv ridning med overgange hver 10. meter...
:linski: Så trænger hun lige til enten at skridte lidt - eller bare trave rundt med mulen i sandet.
Mister han fremaddriften? Jah, så skal du sjovt nok ride fremad...
Kan han godt, men "gider ikke" - så kan du prøve at "skifte til et lavere gear" for så at accelerere igen (dvs. en overgang enten ned i gangart og op igen - eller ned i tempo og op igen...) Altså "holde ham vågen".

Maven:
Galop for løs tøjle - ud ad skovstierne og op og ned ad bakker. Lad ham finde ud af at strække sig nedad/fremad. Det finder de som regel ud af hvis man galopperer længe nok... :linski:
Forudsat der ikke er noget, der forhindrer det - sadel eller rytter, fx...

Longering i grime eller kapsun uden indspændinger over cavalettis eller små spring. Hvis han kan holde til det kan du fx sætte 2 små spring (60 cm er fint, fx store olietønder lagt ned) og galoppere ham over dem, 5-10 min. på hver volte. Det er hårdt arbejde. Regn ikke med han kan holde til meget mere end de der 5-10 minutter til hver side + opvarmning og afskridtning...!
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Putter sig..

Post by MetteboDeluxe »

Ih jeg glæder mig til at komme ud og ride i morgen :hhansen: Hvad med ryggen? Er der håb for at den kan "løftes" når maven kommer op?
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Putter sig..

Post by 99E »

Ja, ryg og mave følges ad.
Dvs. du skal sikre dig at der er plads til han kan løfte sig for sadlen - og du skal løbende have tjekket at sadlen passer.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Putter sig..

Post by Ane »

Hvor er det du residerer henne i landet Mette? Hvis du er i nærheden af Herlev holder vi Kirsten Hansen kursus d. 26 april og der er vist stadig teoripladser hvis du vil have mere inspiration

-Excuses are the nails used to build a house of failure
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Putter sig..

Post by MetteboDeluxe »

99e: Hmm god pointe.. Der er bare ingen gode sadelmagere i det her område :ked:

Orv smart. Den fortalte mig lige at der er skrevet endnu et indlæg :mikkel:

Ane: Herlev er på Sjælland er det ikke? Jeg er fra Randersområdet, så det er et stykke desværre :tommelned:
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Putter sig..

Post by Ane »

jo - Herlev er på sjælland, så det er nok ikke så oplagt, men så er du til gengæld tættere på Susan :)

-Excuses are the nails used to build a house of failure
Post Reply