Foder

User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Foder

Post by Lena »

Hvor sjovt at almindelige krydderier/urter helbreder og forebygger....... Er der flere af slagsen, udover hvidløg, gurkemeje og kanel?

Almindelige krydderier som ikke kan overdoseres og skade............ eller hva? Kan man "bare" give forebyggende og fordi man synes eller er der noget man skal være opmærksom på når man bruger krydderierne?
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Foder

Post by CXEC »

Line hvor meget gurkemeje? Det lyder da interessant. Jeg lurer også på om jeg skulle smide penge efter en basis blanding af Askhims urter? Bare fordi jeg godt kan lide urter! Og Xenia spiser dem gladeligt. Nå, endnu en gang her til morgen har hun ikke spist lucernen....nej, men det er vel også en mindre interessant version af tørret hø/wrap? Der skulle også mangle en del wrap så nu begynder min bekymring at melde sig!!! Har ringet til en anden fra stalden hvor jeg lagde besked på svareren for at høre om hun evt. gad kigge til mit udyr! Parten skal også der ud idag.....Er der noget må Dr. dyr jo tilkaldes!!! Eneste ulempe er at de fordrer KONTANT betaling! Av - jeg har ikke lige 8-900 kroner liggende og svæve her hjemme... Æv. Snøft. Og så midt i min Bachelor!!! :graed:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Foder

Post by 99E »

Céleste, tjek lige om wrappen er dårlig før du panikker.
Med de temperaturstigninger, vi har fået, holder wrappen sig markant dårligere.

Og hvis der er græsspirer på folden, som hun nipper i sig, spiser hun naturligt nok mindre.
Nåhja, og hvis hun får mere wrap endn hun er sulten til - så sorterer hun. Det er klart. Det gør enhver hest med bare en smule omløb i hovedet.

Og har du åbnet en ny lucerne-sæk for nyligt? Det kan være grunden til hun ikke gider æde den. Ny smag.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Foder

Post by Stimata Doamna »

Alfa får wrap eller hø samt hel havre morgen og aften. Desuden giver jeg hende vitaminer fra Marstall samt müsli (pt. Senior Plus fra Marstall) ca. hver anden dag efter ridning.

Hun laver jo heller ikke så meget mere :-)

Håber, at Dullen bare har et akut anfald af madlede, som ikke kræver indblanding af dyre-læger.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Re: Foder

Post by Line_Calano »

Gurkemeje giver jeg ca en spiseskefuld om dagen til hver. da grå var syg fik han to. jeg køber det via nettet helseudsalg.dk og hvis nogen kan finde det billigere er jeg MEGET interesseret.

Jeg holder jo hele tiden øje, da det er temmelig svært at teste negativt i en dopingprøve som reglerne er skruet sammen. og pt er det kun gurkemeje, ginseng og hvidløg jeg tør give. noni juice skulle også være godt til dem, men jeg har ikke gjort forsøget.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Foder

Post by CXEC »

ALTSÅ! Wrappen er vi YDERST opmræksomme på. Parten har lige ringet og Dullen står med knolden NEDE i wrappen og ÆDER! :jeanie: :jeanie: (der er samme mængde wrap som igår i følge min meget pålidelige part) Nej, hun gad ikke æde sine vitaminer - Racingmineral - og det er jeg ikke monster glad for at høre :brok: , men gulerødder gider hun GODT spise! Der er ikke græs på deres nuværende fold, men en smule halm og det tvivler jeg på at hun når at få ret meget af?

Jeg må hellere se om jeg kan finde en anden måde at få vitaminer i hende!?!

Det er i ørvrigt en til to uger siden jeg åbnede denne lucerne. Men ja, hun sorterer HELDIGVIS! Hun er nemlig normalt set et lille eller rettere stort madøre og ser normalt sådan ud her: :aribeth: :aribeth: :aribeth: ved servering af maden!

Forresten har jeg ved at tale med en tredie i stalden fundet frem til andre dyrlæger - det er ikke sådan at være ude af ens "eget" heste område hvilket jeg jo efterhånden har været en del år nu - der ikke fordrer kontant afregning ved kasse et. PYH! Parten ville tage dyrets temperatur og så spørge om hun måtte få en håndfuld majs af de andre - bare for at se om hun ville gide æde det?
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Foder

Post by 99E »

Hvis hun spiser sin wrap ville jeg lade hende slippe for at blive tvunget til vitaminer og andet gejl i nogle dage.
Kald mig bare kedelig eller kold eller... Sindssyg i hovedet:
Hvis hesten spiser stråfoder og drikker vand, så ville jeg vente et par dage og se, medmindre den har grum feber.

Så prøv at se om et par dage om hun gider spise sit Racing Mineral igen.
Og hvis ikke - jah, så må du leve med at din hest er lige så kræsen med vitaminerne som Mikkels Pieton. Vi løser det ved at blande vitaminerne med noget han gider spise. Roepiller, fx.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Foder

Post by CXEC »

Jeg lurer på om jeg skal investere i en af de der baljer med vitaminer i? Måske det er noget? Ja, hun drikker også vand! Wrappen er i øvrigt en tør type! :jeanie: HOV! Hun spiser også gladeligt af majsen! Hun har kun fået en håndfuld!
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Foder

Post by 99E »

Céleste wrote:Jeg lurer på om jeg skal investere i en af de der baljer med vitaminer i? Måske det er noget?

Jeg er ikke vild med dem...
Man har jo ingen anelse om hvor meget hesten får af nogetsomhelst - eller om, om den spiser af baljen fordi den smager godt (en hel del af dem indeholder melasse...) eller fordi den har brug for vitaminerne eller fordi den keder sig...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Foder

Post by CXEC »

Dem med melasse ville jeg gå MEGET langt uden om! Ninie hvis ikke jeg har sagt det før er jeg glad for dine råd og vejledninger. Det samme gælder forøvrigt ALLE jer andre! :elsk: :jeanie: I er sku seje hele bundet! :kindkys: :kindkys: :kindkys:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Post Reply