Foder

User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Foder

Post by CXEC »

Kom med jeres foder typer! Jeg foderer uden havre da det går lige i hovedet på Dullen! Hun får en del GOD wrap og lucerne med vitaminer i og så roepillesmat med gulerødder. Overvejer at give lidt majsflager, bare fordi hun godt kan lide dem. Og er det sandt at hestene selv ved hvad de her behov for må hun være i majs underskud :linski:



Skal lige siges at jeg blev vækket i morges ret tidligt, fordi Xenia ikke havde spist sine roepiller og så havde aftenfodrerne bare væltet lucernen og vitaminerne oven i. Morgenfodreren var bekymret fordi Xenia kun spiste lidt af wrappen..... Fordi vi nu rider 6 dage ugentligt giver jeg hende 10 kg wrap...det lå lidt ud over hele boksen, men det har jeg observeret før...Da skar jeg "bare" ned på wrap/hø.....men jeg synes at hun skal have mest muligt at strå foderet. Det forekommer mig mest naturligt.

Da parten kom, var der intet galt med dyret, hun spiste gladeligt af wrap, gulerødder og vitaminer. Parten fik så til opgave at smide roepillesmattet ud og fiske gulerødderne op, dele lucernen fra vitaminerne og mineralerne og så lade hende få det ene som morgenmad/aftensmad og det andet modsat. Så ville hun se imorgen, da det også er hendes dag. (Iøvrigt ville Damen helst ikke med ind :linski: Det ser jeg som et GODT tegn!)

Skal heste absolut have krybbefoder? Altså vitaminer er jeg med på! Men ud over dem? ER det strengt nødvendigt?

:ide: Oplys mig!
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Foder

Post by MetteboDeluxe »

Lux ville i hvert fald føle sig i øjeblikkelig krybbefoder udnerskud hvis han intet fik :viben:

Jeg fodrer mine to med Leisure Mix fra Brogården, roepille og lucerne pille smat og så får de noget wrap og halm.

Lux får en del af sit smat i en spand ved siden af, mens ponyen foretrækker at spise fra krybben :ehh: Han har tildens til at levne hvis det er i en spand.

Mine heste gad en overgang ikke spise roesmat da jeg kom gulerødder i. Dem jeg har nu derimod elsker hvis der er lucernepiller i. Og lucernepiller er endda billige og nemme :hhansen:
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Foder

Post by Ms Strangefield »

Bruce får 125 g Premium Vitaminer, 300 g lucerne og 15-20 kg hø/wrap dagligt.

Han er 175, 600 kg.
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Foder

Post by Lena »

UNIK får ikke havre mere, da jeg ikke mener han har brug for det......... Men 150 g Racing Minerals, 500 g Leisure Mix, roepiller, biotin og hvidløg fordelt på to måltider........... Wrap ad libitum...... Jeg vil tro han spiser 10 kilo om dagen........

Han er 160 cm og vejer 750 kg............


Jeg mødte i øvrigt UNIK´s avler. Jeg spurgte om han havde wrap til salg? "Neeeeej, men hvad vil du da osse med det skidt? Slå hesten ihjel?"

Hans heste får ikke wrap - det giver han til køerne.......... "Næææh, giv dem noget havre og nogle roepiller........ det er billigt!!!"
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Foder

Post by CXEC »

Leisure Mix


Hvad er det nu det består af? Og hvem er porducenten? Brogården?

Hans heste får ikke wrap - det giver han til køerne.......... "Næææh, giv dem noget havre og nogle roepiller........ det er billigt!!!"


Sund diæt :ehj:

Jeg satte forresten Dulledyret op i vitaminer....måske overdrevet?
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Foder

Post by Lena »

http://brogaarden.eu/files/Hestefoder/Leisure%20Mix.pdf

Sakset fra ovenstående.......
Ingredienser:
Snittet havrehalm Hørfrø Vegetabilsk olie
Havreklid/fibre Hvedeklid Rørmelasse
Mikroniseret byg Mikroniseret majs Vitaminer / mineraler
Mikroniserede sojabønner Foderkalk / dikalciumfosfat Frugter og urter
Salt
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Re: Foder

Post by Line_Calano »

Mine får alt hvad den kan trække. eller dem der går større stævner bliver jo nødt til at have så de ikke taber sig.

grå, 10 års DV vallak primært af holstenerblod, 176 i stg. går ca et landsstævne om måneden i Mb og Ma. nogle gange to. går temmelig hård træning, mest i skoven, 4-5 dage om ugen. er svedt efter endt træning.
han spiser alt det hø han gider, ca 15 kg, og får derudover 3,5 kg hestemüsli black fra TM. glucosamin, MSM, gurkemeje og ginseng.

brun, 9 års holstener vallak, stor fuldblodsandel, 168 i stg. går stævne en til to gange om måneden i La og Mb, går middelhård træning primært i skoven 5-6 gange om ugen. er svedt efter endt træning.
han spiser alt det hø han gider, ca 10 kg, og får 3,5 kg müsli black fra TM. gurkemeje som tilskud.

hoppe, 7 års varmblodsblanding af holsternerafstamning, 164 i stg, går c-stævne en til to gange om måneden. let til middel træning 5-6 dage om ugen lidt mere på banen end de to andre. er nogle dage svedt efter endt træning. Er meget nøjsom.
spiser ca 8 kg hø om dagen, får 1,5 kg müsli black fra TM. surelimb så det passer, gurkemeje og ginseng.

rød, 4 års DV hoppe af hannoveransk/dansk afstamning, ca 164 i stg og VOKSER. lige tilredet går ca 15 min hver anden dag og synes det er hårdt.
spiser ca 15 kg hø om dagen og får 3,5 kg müsli black. b-vitamin da hun bruger meget energi på pelsen nuher.

Jeg ville helst at de kunne leve af hø og vitaminer. Men de taber sig hvis ikke de får deres krybbefoder. De kan ikke nå at spise mere hø end de gør.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Foder

Post by Lena »

Gurkemeje?

Hvad gør det godt for?
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Re: Foder

Post by Line_Calano »

Det er antiinflamatorisk. og har ved forsøg på mennesker vist sig at have rigtigt god effekt på begyndende ledproblemer før de opstår for alvor. derudover har jeg med rimelig succes haft givet det i dobbelt dosis til heste med skader på sener og ledbånd. hvilket har givet en pænere opheling. Grå har haft en kæmpe gaffelbåndsskade efter han ramte sig selv på forbenet med bagbenet i en landing. Der var ikke ret mange der troede det ville hele op på en måde så han kunne bruges igen. der er dannet arvæv på gaffelbåndet. men det ligger pænere end forventet og han går jo igen nu for næsten fuld skrue. han går bare færre stævner og færre klasser. jeg kan se at han har fået meget pænere ben efter jeg er begyndt på gurkemejen.

Så det gives egentlig lidt efter devisen better safe than sorry. og jeg håber da ikke jeg i min daglige træning rider så meget på dem så de laver overanstrengelser. men skulle de nu alligevel lige have en lille smule tendens til betændelse eller lignende så får de.

Jeg ved jo ikke om det er gurkemejen, men jeg har også set blødninger i hoven være hurtigere overstået end forventet.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Foder

Post by 99E »

Nej, heste behøver ikke få krybbefoder.
Sorcha fik i en periode bare en tot hø, når de andre fik foder.
De 4 dl vitaminer hun fik var ikke værd at dele ud på mange måltider... :viben:

Det tog et par dage, så holdt hun op med at se surmulende ud og åd sit hø...

Pieton får krybbefoder, fordi han ganske enkelt ikke kan nå at spise hø/wrap nok til at dække sit energibehov - han kunne i hvert fald slet ike som yngre.
Han får noget mysli fra den lokale mølle, som rideklubben bruger - for det er inkluderet i prisen og er faktisk OK. Derudover får han havre og Regulator Complete, og en slat roepiller fordi han synes de smager SÅ godt.

Sorcha får roepiller om morgenen. Hun står i sin egen paddock det meste af dagen (vi kalder den sultefolden...) og skal have et eller andet med fordøjelige fibre - og om morgenen når jeg fodrer før jeg skal på arbejde gider jeg ikke bøvle med wrap, så er det nemmere at stille en spand derud til hende. Og så er roepiller gode til at lokke 4 spsk kanel og noget magnesium i hende - og det virker mod fedtkammen på halsen, synes jeg. Den krymper laaangsomt.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply