Foder

imc

Re: Foder

Post by imc »

Jeg bruger cura caballo til mine.
de to "gamle" får hver 1/2 kg caballo skandinavian dagligt. Den 3 års får 1/2 kg caballo skandinavian og 1/4 kg følfoder, også fra cura caballo.
føllet får 1 kg caballo følfoder dagligt.
De får så også alt det wrap de gider æde.
Jeg vil helst ikke bruge en masse forskellige ting. et godt tilskudsfoder i meget begrænset mængder og så wrap i inderdørs perioden og græs i sommerperioden er det jeg foretrækker. Nu kommer mine altid ind på stald, enten for natten i vinterperioden, eller midt på dagne i den varme sommer periode.
I vinterperioden, får de så også et par kilo gulerødder dagligt. Jeg har haft givet dem både grøn og roepiller i vinters, men de gider ikke æde alt det foder, så ofte lå det tilbage i krybben.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Foder

Post by BeritH »

Vakse får Leisure Mix fra Brogården, ca. 2x2 kg. dagligt samt wrap ad libitum (i praksis bruger vi ca. 30 kg. pr. dag til 2 heste og 2 miniaturer) og masser af gulerødder (han æder vel en 4-5 kg dagligt), så han er dækket ind med vitaminer i sit foder.

Jeg har tidligere fodret med Fase 3, som han skal have lidt mindre af for at holde huld, men da han har tendens til spiserørsforstoppelse er Leisure Mixen bedre, idet den i højere grad opløses, når den bliver fugtig.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Foder

Post by MetteboDeluxe »

Det var da meget Leisure Mix? 4 kg om dagen? Lux får.. hmm.. lige over 1 kg.
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Foder

Post by CXEC »

Jeg takker for alle de svar der er kommet. Xeniadyret skal ikke under nogen omstændigheder have havre igen, da det går lige i hovedet på hende. Jeg lurer på noget St. Hippolyt til næste efterår/vinter.... jeg ved ikke endnu hvad jeg gør.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Anders
Posts: 558
Joined: Thu 1. Jan 1970 02:00

Re: Foder

Post by Anders »

Hvis det er helt besværligt med de vitaminer, så har Eggersmann også et produkt de kalder Mineral Bricks, som er vitaminer og mineraler i noget der minder om hestebolcheform.

Prøv at regne på hvordan det evt vil kunne dække hestenes behov i forhold til din nuværende foderplan.

Det kan ihvertfald - hvis der ikke gives meget andet krybbefoder - eller hvis de bare skal have tilskud når de går på græs - være meget nemmere, fordi hesten får en "godbid"..
- A
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Foder

Post by CXEC »

Tak Anders for dit forslag. Det eneste jeg har at opponere mod Eggersmanns er at det koster KASSEN! Og det jeg har imod St. Hippolyt er at der åbenbart er meget sukker i......tsk tsk tsk Det er jeg ikke SÅ vild med igen. Ikke mere sukker end ALLER HØJEST nødvendigt. Og videbæks Hestekraft ekstra har 16,80% melasse i!!!!! AAAAAAAAAAARRRRGGGGGGHHHH

Jeg vil gerne finde et godt foder, i stil med Eggersmanns coolmix for det er uden havre og DET ved jeg hun elsker! Spillers ville sikekrt være lige så godt.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Re: Foder

Post by Line_Calano »

Jeg glemte jo hyben. Der er for nyligt lavet forskning af den gode slags med blindtests og placebo på gigtheste. de reagerede positivt på hyben.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Foder

Post by BeritH »

MetteboDeluxe wrote:Det var da meget Leisure Mix? 4 kg om dagen? Lux får.. hmm.. lige over 1 kg.


Ja det er meget, men det er nødvendigt hvis jeg skal holde huld på ham. Jeg kunne skifte til Fase 3, men pga hans tendens til spiserørsforstoppelse, så er det ikke det helt rigtige foder til ham.

Han ER jo også fuldblod, og de kræver altså lidt mere foder end de fleste andre heste for at holde sig pæne.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Foder

Post by MetteboDeluxe »

Det er skægt så stor forskel der kan være på heste :-)
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
Anders
Posts: 558
Joined: Thu 1. Jan 1970 02:00

Re: Foder

Post by Anders »

Berit: Du skriver kun om Leisure Mix og Fase III. Har du prøvet at kigge rundt på andre produkter - evt andre producenter?
Jeg vil også mene at Leisure Mix kunne være en god ting til heste med let til spiserørsforstyrrelser, fordi den måde olien er tilsat på, bliver stort set alt i mix'en blødt godt op og smuldrer let.
På den anden side er det også et produkt til heste der jo næsten tager for let på - og derved også et man nemt skal fodre meget med, hvis man skal holde huld - ihvertfald på det alene.

- Anders
- A
Post Reply