kolik - hvornår skal ponyen være frisk igen?

User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

kolik - hvornår skal ponyen være frisk igen?

Post by Lone Beck »

Min lille shetlændervallak, Casmir, havde kolik, da jeg kom hjem fra arbejde for et par timer siden, så jeg susede jo ind og ringede efter dyrlægen. Det er ved at være en time siden han var her.

Ponyen fik tarmafslappende, smertestillende og olie, og dyrlægen gættede på at en luft"ansamling" var skyld i den lille fyrs smerter.

Nu står han (hesten - ikke dyrlægen) og hænger ude på gårdspladsen, hvor jeg hele tiden kan holde øje med ham. Han står bare og hænger, og det er sikkert godt nok.

Men hvor længe skal der gå, før han får det bedre?
(Jeg har kun oplevet ét koliktilfælde før - for et par måneder siden. Samme pony, men da kom han over det, inden dyrlægen nåede frem).
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
aribeth

Re: kolik - hvornår skal ponyen være frisk igen?

Post by aribeth »

jeg ved det faktisk ikke... altså jeg er ikke rolig før der er kommet et par lorte og maven rumler ordentligt igen og ikke plinger (og så er jeg ikke engang rolig, men så siger min fornuft mig at der da må være hul igennem igen)

har han pøllet?


Og god bedring til ham!! Kolik er noget at det værste...

Katrine
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: kolik - hvornår skal ponyen være frisk igen?

Post by Lone Beck »

Tak, KAtrine :-)

Ponykræer er frisk igen og står og æder løs af sin wrap.
Jeg håber ikke det gør noget han æder??? Dyrlægen sagde ikke noget om at han skulle faste eller noget...

Jeg har en mistanke om at kolikken kommer af halm. Jeg har sådan noget superfint halm med græsudlæg, som de får af hver morgen efter et morgenmåltid bestående af en anelse have, vit/min + lucerne og lidt linamix (om aftenen får de hø/wrap). Men halmen er hvedehalm, og jeg har hørt at dét får nogle heste kolik af... :ehj:

Måske skulle jeg prøve at få fat i noget byghalm?
Eller skulle jeg genindføre (de dødssyge) roepiller og opløse dem i vand tilsat olie?
Hmmm :ehh:
Der er jo i hvert fald grænser for hvor meget hø og wrap de små kan tåle at guffe i sig...
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: kolik - hvornår skal ponyen være frisk igen?

Post by Lena »

Det opstaldningssted, hvor vi lige er flyttet fra ville ikke strø med hvedehalm fordi det ofte giver kolik......... og der er måske noget om det?
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: kolik - hvornår skal ponyen være frisk igen?

Post by Lone Beck »

Det opstaldningssted, hvor vi lige er flyttet fra ville ikke strø med hvedehalm fordi det ofte giver kolik......... og der er måske noget om det?


Det er der sikkert. Jeg spurgte dyrlægen, men han mente ikke det var til at sige, om det kunne være halmens skyld. Og ponydyret har selvfølgelig også ædt bjerge af det UDEN at få kolik :ehh:

Men jeg er sgu lidt betænkelig ved at give ham mere af det.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: kolik - hvornår skal ponyen være frisk igen?

Post by Stimata Doamna »

Du skal nok give ham lidt mindre halm i de kommende dage. Alfa har haft forstoppelseskolik nogle gange, og det har været med efterfølgende skånekost i form af hø, gulerødder og klid (gerne med kamillete).
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: kolik - hvornår skal ponyen være frisk igen?

Post by Lone Beck »

Jamen, jeg har altså heller ikke givet ponyerne halm her til morgen. De har fået hø, og det fortsætter jeg med, hvis ikke de bliver alt for fede af det.

Mit indtryk er at der er mere næring i wrappen end i høet, så jeg kan jo nøjes med at give de to små hø, og for den sags skyld tage de der 100 g havre fra dem, som de får hver morgen...Det er nok dét, jeg gør i første omgang.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
aribeth

Re: kolik - hvornår skal ponyen være frisk igen?

Post by aribeth »

det lyder i mine ører som en fin ide... da jeg havde en kolikhest kom det af det elendige frøgræshalm de fodrede med på den rideskole han stod... OG så fra at dem der stod for fodringen og udlukningen nogengange glemte at lukke hestene ud om morgenen OG give dem foder, så hestene åd alle strå i boksen og det var altså hvedehalm...

Ellers er det mit indrtyk, at hvis hestene/ponyerne har andet at æde så æder de ikke meget hvedehalm, men jeg ville ikke så gerne turde at fodre med det...


Min dyrlæge sagde altid at hø var super og så gulerødder til kolikheste....



Katrine
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: kolik - hvornår skal ponyen være frisk igen?

Post by Ane »

på denne tid af året kan det også skyldes orm.... de er så vidt jeg ved i gang med at opformere nu...
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: kolik - hvornår skal ponyen være frisk igen?

Post by Lena »

Kolik af orm???
Post Reply