Indavl / Linieavl...

Post Reply
Kokjo

Indavl / Linieavl...

Post by Kokjo »

Er der nogle officielle uskrevne regler om hvor grænsen for linieavl / indavl hos heste går ?

Hos svin er det ca. 10% :viben:

Men er der nogen generel mening om det hos heste ?

Selvfølgelig har man sin egen mening, og min er at det ikke gør så meget, at der er et par procent når man kigger 7-8 led tilbage.
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Re: Indavl / Linieavl...

Post by Line_Calano »

Jeg mener at dv anbefaler at man ikke avler mere end 3,5% i 7 led.

jeg har pt en med en efter min mening max indavlsprocent på 3,13 i 3 led. 3,32 i 5 led, 3,69 i 6 led og 3,78 i 7 led.

den er efter coronado/corlando/goldfinger og har således Cor de la Bryere to gange i 3. led.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
Kokjo

Re: Indavl / Linieavl...

Post by Kokjo »

Så går det lige med Epona :hhansen: hun er 3,27 % i 7 led...
imc

Re: Indavl / Linieavl...

Post by imc »

jeg ville aldrig..
Tillade indavl på bare få % i mine heste.
Da ma nindne for avlen af shagyaraberen, for en del år siden begyndte at lave lidt indavl, grundet mangel på nye hingste, ja så var jeg meget betænkelig. Havde en mistanke om, at der nemt kunne opstå problemer efter nogle år. Desværre fik jeg ret, da man tilsidst sotd med få emner, der ikke var beslægtet med henanden.

Kan man undgå indavl, bør man vælge den løsning.
soyadi
Posts: 33
Joined: Thu 10. Sep 2009 10:46

Re: Indavl / Linieavl...

Post by soyadi »

En skam at min gamle computer smadrede harddisken, jeg havde en interessant artikel om shuttlestallions og indavl indenfor fuldblodet til at ligge.

der stod kort fortalt, at 99% af amerikanske fuldblod har Northern Dancer i afstamningen mere end en gang.
hvilket jo så betyder at stort set alle amerikanske XX'ere er i familie :mur:

indavl er okay, men til en vis grad.
synes det bliver for vildt når det er far/datter osv. parringer.

Men der er jo også en speciel type egyptere(ox), som er fremavlet på en meget lille grundflok(mener det var 5 hopper og en hingst), de bliver kaldt babsons, efter avleren.

Kristina.
Post Reply