Fede heste - jeg bli'r vanvittig

User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Fede heste - jeg bli'r vanvittig

Post by Lena »

De finmaskede hønet er intet mindre end geniale........ Jeg begyndte at bruge hønet da UNIK blev sat på spåner. Han skal have "underholdning" til rådighed, men jeg gider ikke at han smider wrap, hø og halm rundt i spånerne. Desuden forlænger det underholdningstiden betydeligt.

Jeg har købt to stk. hvor maskerne er ca. 4 x 4 og så har jeg lavet et selv, hvor maskerne er 3 x 3 cm.

For en gangs skyld var det genialt med en mand som aldrig smider noget ud. Vi havde et gammelt men ubrugt trawl liggende. Det huggede jeg og klippede i stykker og "syede" sammen til et rør med halmsnor. Snørrede det sammen i bunden og satte en halmsnor med karabinhage i toppen......... vupti og så havde jeg det allerbedste hønet til wrap. Wrappen er meget fin, men 10 kilo holder ca 6-7 timer, hvor den uden hønet ville være væk i løbet af et par timer.

Det hjemkøbte "stormaskede" bruger jeg til hø og halm.

De hjemmelavede til wrappen.
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Re: Fede heste - jeg bli'r vanvittig

Post by Jillow »

soyaskrå og lucerne
Lucerne og soya er protein, normalt vil en hest ikke tage på af de to ting hvis den er dækket rigeligt ind med vitaminer/mineraler.

Måske du skulle se på det her

Kulhydrat og fedt er det hesten tager på af.
Kulhydrat er sukker, stivelse og plantefibre. Fedt siger nærmest sig selv.
Når hesten optager flere kulhydrater end det normale behov er, oplagres disse i musklerne. Hesten tager på. Det vil sige at ekstra tildeling af godt grovfoder (wrap, hø, lucerne, roepiller, grønpiller osv) eller kornprodukter (havre, mikroniseret byg, mikroniseret majs osv) bidrager med flere kulhydrater, ergo hesten tager på. Med henblik på grovfoder optages meget af energien i dette som fedtsyrer i stortarmen under mikroorganismernes nedbrydning.
Plantefedt udvindes af raps, majs, solsikke, soja osv. Og den rene fedt, bevirker selvfølgelig at hesten vil tage på. HVIS den er dækket ind med alt andet.
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Fede heste - jeg bli'r vanvittig

Post by 99E »

Jillow wrote:
soyaskrå og lucerne
Lucerne og soya er protein, normalt vil en hest ikke tage på af de to ting hvis den er dækket rigeligt ind med vitaminer/mineraler.

Jillow, kan jeg ikke få dig til at komme med en kildehenvisning på dét?
Det er ny info for mig - i min verden tager heste på af kalorier, uanset om disse kommer i form af kulhydrater, proteiner eller fedt (ligesom mennesker) eller plantefibre (cellulose og hemicellulose) som hesten i modsætning til mennesker kan udbytte vha. mikroorganismerne i tarmen.

Og dermed er lucerne og soyaskrå også en potentiel fede-risiko - men lucerne er GODT for ungdyr pga lysinen.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Re: Fede heste - jeg bli'r vanvittig

Post by Jillow »

Jeg kan ikke komme med nogen former for beviser eller kilder på det jeg skriver er sandt og det behøver jeg heller ikke for de fleste ved det jeg skriver er sandt..
Mine mange år med heste har da gjort sit til man ved et eller andet om sammen sætningen af foder mv.
Feks bruger jeg aldrig korn, da heste i min verden ikke er korn æder men græs æder..
Protein som sådan tager hesten ikke på af, men hvis den ikke får nok eller en ordentlig kvalitet (lysin+methionin), hæmmer det en del processer i kroppen. Dette kan give anledning til vægttab eller det modsatte fedme begge dele gør at hesten vil blive svær fodre på.
Selvfølgelig skal hesten også være dækket ind med vitaminer og mineraler, da de også indgår i mange af kroppens processer, men det kan feks salvimin grøn afhjælpe med

Jeg ved godt at soyaskrå er meget proteinholdigt, og man skal passe meget på med soyaskrå, for man risikerer nemt overdosering, når hesten oveni får lucerne.
Desuden vil det altid være godt at fodre hesten 3-4 gange i døgnet, små måltider er bedere end 2 store, da hestens mave som bekendt ikke kan rumme ret meget.
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Fede heste - jeg bli'r vanvittig

Post by 99E »

Nu er lucerne jo ikke REN protein - energiinholdet pr. kg er højere for lucerne end for det meste hø...
Og med en easykeeper skal der ikke mange ekstra foderenheder til for at vælge læsset...

Jeg er for så vidt enig i, det er svært at fede en hest op på "ren protein" - ligesom det er svært at fede mennesker op på ren protein.
Det betyder ikke, alle kalorierne (også dem fra protein) ikke tæller i det totale regnskab.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Fede heste - jeg bli'r vanvittig

Post by HeidiO »

Så lykkedes det at finde nogle forholdsvis fintmaskede hønet med 5 x 6 cm huller - sådan nogle her: http://www.hestogco.dk/ProductDetails.aspx?id=5317

gohorse tog ikke telefonen, og jeg har ringet et hav af gange - så det blev ikke der jeg kørte ned.

Mht. til lucerne og soyaskrå, så har de fået 150 g. lucerne og 50 g soyaskrå pr. døgn. Så det er altså ikke store mængder, blot det der skal til for at foderplanen kan hænge sammen mht. protein og lysin.
Heidi
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Re: Fede heste - jeg bli'r vanvittig

Post by Jillow »

Hidtil har vi fodret med Regulator Complete, soyaskrå, lucerne og roepiller.


Hvis de roepiller er de alm og ikke speedie beet så kan jeg som god forstå de bliver fede foruden alt det andet ved siden af.. med det foder foruden hø osv for de jo alt for meget i forhold til hvad de yder.. De må bestemt ikke yde ret meget siden de er for fede.. Jeg ville slet ik fodre med RC ( så min mening) jeg ville tage Surgrowen. (så igen min mening)
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Fede heste - jeg bli'r vanvittig

Post by HeidiO »

Nej, de har faktisk fået for lidt indtil nu i forhold til hvad de laver - nu får de så endnu mindre, men da den ene er en 2 års plag er jeg nødt til at tage hensyn til at hendes vækst stadig skal være på plads, så jeg ikke ender med en plag med vækstproblemer pga. mangelfuld fodring.

Jeg skal ikke tilbage på Suregrow, det har vi brugt og der var de ikke lige så pæne i pelsen som nu.
Heidi
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Fede heste - jeg bli'r vanvittig

Post by 99E »

Jeg ved godt, at der verserer et rygte om at SpeediBeet er det eneste der holder, og at almindelige roepiller feder.
Jeg har bare ikke fået det bekræftet fra en pålidelig kilde endnu - jeg har kun hørt det fra folk der har det fra nogen, der lever af at sælge SpeediBeet...

Jeg synes Regulator Complete er et virkelig godt foder.
Vi har ganske enkelt udelukkende gode erfaringer med det - hestene kan lide det, de lader til at udnytte det godt, og det er nemt at bruge. Jeg er også glad for de tilsatte urter. De er gode for min undertrykte hippie-side...
:linski:

Hvad er det, der får dig til at foretrække Suregrow frem for RC, Jillow?

Heidi: Sorry, men jeg er ikke sikker på 5x6 cm er småt nok...
Det lyder som relativt store masker for mig.
Men hvis det ikke virker, så må du prøve endnu mindre masker.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Fede heste - jeg bli'r vanvittig

Post by HeidiO »

99E wrote:
Heidi: Sorry, men jeg er ikke sikker på 5x6 cm er småt nok...
Det lyder som relativt store masker for mig.
Men hvis det ikke virker, så må du prøve endnu mindre masker.


Maskerne er ikke så forfærdelig store :-) Jeg prøver om det går med dem. De kan i hvert fald ikke fylde hele mulen med hø, som de kan nu.

De alm. hønet jeg har i forvejen har masker på 15 x 15 cm - så de her er væsentlig mindre. (Og de kan ikke få fusserne i de nye).

Alm. roepiller har et restsukkerindhold på 5% - det er i hvert fald det der står på deklarationen af dem vi har brugt. Speedybeet er bare hurtigere opblødt, det er ikke fordi de har mindre sukker end de almindelige.

Hvad skulle ideen være med at Danisco køber sukkerroer, uden at få alt det sukker ud af roerne, som der kan komme?

I øvrigt, så har jeg aldrig skrevet hvor mange roepiller de har fået, så at konkludere, at de er fede pga. af roepillerne er vist at overfortolke mine oplysninger, idet de har fået ca. 100 g. roepiller i tørvægt pr. døgn hver. Det har blot været brugt til fyld.
Heidi
Post Reply