Korrekttur på artikel til hp.

Post Reply
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Korrekttur på artikel til hp.

Post by stratego »

Nogen der vil være sød at kigge denne artikel igennem.
Har prøvet at skrive en artikel til hver af hjælperne og denne er så den sidste.
Er ikke helt sikker på dette er det rette forum, men så slet den bare og fortæl mig hvor den så skal hen.

Det er kun et udkast og ville da gerne høre om det er forståeligt eller det rene volapyk og om jeg hopper over hvor gæret er lavest eller om det er nogenlunde fyldesgørende.

[u:c51a04058c][b:c51a04058c]Tøjlen, rosinen i pølseenden[/b:c51a04058c][/u:c51a04058c]

Tøjlen er det der lukker rammen fortil forstået på den måde at hesten skal gå lige bag biddet, men ikke under lod.

Ved godt det lyder lidt mystisk, men hesten lærer på den måde, hvor det er behageligt at gå og kan dermed gå afslappet.

Tøjlens længde har næsten altid noget at gøre med hestens uddannelsesgrad.
Den højt uddannede hest rides på en kort tøjle og den let uddannede hest rides på en forholdsvis lang tøjle, men for begge uddannelsesgrader gælder det at der skal være en kontakt til biddet.

Jo højere hesten uddannes, jo bedre bær den og jo højere rejsning vil der være på halsen og jo kortere tøjle er man nødt til at ride med, for at have kontakten.

Rides der på en slap tøjle, er der intet til at ”holde” rammen.
Hesten kan dog, når den er uddannet til det, godt rides på løs tøjle, for nu har den jo lært at gå, hvor det er behageligt, samtidig med at den er blevet mere følsom overfor de andre hjælpere og derfor kan rides for mindre hjælpere.

Den uuddannede hest vil altid have mere eller mindre behov for støtte fra tøjlen, og derfor rides også mere på tøjlen i hestens uddannelsesstart end senere i uddannelsen.
Den unge hest vil have en tendens til at holde balancen i tøjlen og dette gør den for at få styr på rammen.
Hesten rides jo bagfra og frem, og der vil altid være perioder, hvor hesten bygges op til en højere bæring, hvor den hænger lidt og det er så rytterens opgave at ændre på dette med de halve parader, da disse jo er samlende.

Mange rytteres problem er netop tøjlen, fordi den bløde hånd fordrer at hånden i første omgang holdes stille, hvilket kan være svært, hvis rytteren har svært ved at følge hesten.
Da rytterens hænder så vil hoppe lidt op/ned eller frem/tilbage grundet hestens ujævne gang eller træk i rytterens hånd pga. kontakten.

Derfor anbefaler jeg altid rytteren at få en god balance/opstilling først og være ligeglad med tøjlen, for siden at samle hesten op på tøjlen og ride den "ind i kassen".
Det gør selvfølgelig at rytteren i mange tilfælde må gå på kompromis med bæringen, men det er bedre at hesten et stykke tid i uddannelsen går på forparten, end at den hele tiden spænder op og går utaktet fordi rytteren ikke kan holde styr på hånden.

Når rytteren har fået styr på hånden, skal tøjlen have en længde, så det ikke er nødvendigt at flytte på hånden for at lave en tøjlekorrektion, men rytteren kan nøjes med et vip på et buet håndled.
Et buet håndled er når hænderne, hvis de er helt samlet viser et lidt trukket M, så håndleddet er i lige linje med underarmen. Der skal normalt være ca. 10 cm eller en håndsbredde mellem hænderne.

På den unge hest vil man gerne have at hesten søger frem og ned og her må man så gerne flytte hånden lidt lige frem, men aldrig ned/op.
Hesten skal jo søge tøjlen og skal derfor gerne søge ned til hånden.

Skal hesten søge indad skal håndleddet vippes indad og skal hesten søge opad og indad, skal håndleddet bøjes lidt skråt opad. Disse vip lægger et tryk på hesten ladder og viser den vejen.

Trykket må ikke påvirke ladderne mere end 1-2 skridt før der igen gives efter, da hesten ellers bare spænder op, og så får man ikke noget ud af sin tøjlekorrektion, da man jo gerne ville have en afslappet hest.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Så har jeg læst korrektur på din artikel, Britta.

Den er god! Må vi ikke bruge den og de andre du skriver/har skrevet i artikelsamlingen her på strigler.dk?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Forresten: Din overskrift er egentlig lidt misvisende, for du forklarer primært tøjlehjælpen i sig selv.

Du kunne måske lige uddybe, at FØRST bruger man sæde og schenkler, og SÅ kommer anholdningen?

Hvis det er forklaret i dine øvrige artikler, er det selvfølgelig unødvendigt. :wink:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Indrømmer blankt at jeg ikke har fået gjort mere ved kladen, end det der er kommet på strigler, men har da gået lidt og tænkt over det.
Synes lidt der mangler en uddybning af hvad det vil sige, når hesten går under lod og når den går bag biddet.

Mente jeg havde lavet en schenkelside, men det må være i tankerne.
Sædesiden har jeg lavet og den kan du finde på min hp.

Artiklerne må gerne bruges, dog gerne med henvisning til at artiklerne er lånt fra min hp med min tilladelse.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Det er meningen man skal kunne linke fra side til side og jeg har lavet en hjælperside, men har ikke fået det godt nok kombineret endnu, så der faktisk er fire sider der hører sammen i det færdige resultat.

Artiklerne er skevet så man i store træk får en genenmgang af hjælperne.

Mit problem er jo så tit at jeg jo godt ved hvordan det skal være og det kan så gøre at jeg bliver for teknisk og det ender så med at blive for uforståeligt for andre.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Nu har jeg jo kun læst den ene artikel her indtil videre, men jeg synes faktisk du forklarer det rigtig udmærket, uden at teoretisere så meget at man falder i søvn :D

Tak for tilladelsen. Den vil jeg snarest benytte mig af :D
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply