skaldet stråle

Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

skaldet stråle

Post by Jillow »

En af hestene i stalden, har fået et snit i strålen.. Vi var på tur da "uheldet" var ude og for pokker det kan bløde..

Han blev badet osv da vi ikke kunne se noget, ingen hul eller flosset stråle. Så vi troede han havde trådt noget skarpt op i strålen, så vi badede ham 2 gange dagligt for evt at få det ud. På 2 dagen blev han lettere halt og koden hævede ditto hans stråle og balle var hævet.. Vi tjekkede efter alle kunstens regler, intet fandt vi.. :ehh: :ehh: :ehh: :ehh: På 3 dagen om morgen da jeg kom stod han stille ( det bette pus), de går i løsdrift.. Igen den store badetur, tjek, - intet at se.. Tog fat i vores smed, og smeden kom og tilså patienten intet at finde i strålen (JUBIII) men smeden fandt "problemet" med sit værktøj en dyb flænge skråt over fra det brede stykke midt i strålen (av for H...) kan godt forstå det bette pus på 168 cm i stg og 700 kg havde ondt og fussen var hævet.. :-o
Nu er der gået yderligere 5 dage (ialt 8 dage) og alt er næsten ok, strålen heler fint, dr dyr er med på sidelinjen da vi sku bruge vetfix så fik vi lige et par råd med på vejen der også.. Idag får patienten lov til at gå uden bandage i løsdriften da vi har lukket af til folden så der kan komme luft til for det stinker vildt meget når en hov har været pakket ind og det til trods for der bliver skiftet bandage morgen og aften, lugter totalt råddent.. :opkast:

det bette pus er en dejlig basse og en hest som vil ha pyller når han går sygemeldt så da han fik sin bandage af og skulle ned i løsdriften så kunne man altså ikke lige gå normalt for man havde jo et sygt ben... :linski: :linski: :linski:

Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Re: skaldet stråle

Post by Jillow »

Nå.
jamen tak for din "søde" kommentar, viser som kun min teori er som altid omkring strigler, men igen så kommer det jo også an på hvem der nu poster en tråd om sin hest... :viben: :hhansen: Så havde der mindst været 10 gode kommentare og 10 nåååååååååååååå hvor synd... Fedt min teori holdt stik endnu engang. Det var nemlig grunden til at jeg postede tråden herinde.. :linski: :linski:

Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
Lisbeth Sejberg

Re: skaldet stråle

Post by Lisbeth Sejberg »

Tænk at du gider Jillow :ehh:
Mvh. Lisbeth
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Re: skaldet stråle

Post by Jillow »

Tænk at du gider Jillow
selvfølgelig gider jeg da det, især når jeg ved at det jeg skriver er sandt... Så den der skriver at alle på strigler får hjælp eller hvad ved jeg, den er nu hermed mod bevist sort på hvidt... :minna: :minna: :minna: heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerligt :mikkel: :mikkel:
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: skaldet stråle

Post by KatieKat »

Jillow wrote:Så den der skriver at alle på strigler får hjælp eller hvad ved jeg, den er nu hermed mod bevist sort på hvidt...


Hvor i dit indlæg beder du om hjælp?
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Re: skaldet stråle

Post by Jillow »

jeg kunne ikke drømme om at bede nogen herinde fra om hjælp, ud over 2 som jeg faktisk syntes om men dem anser jeg heller ikke for flertallet = strigler.. så du har skam ret KatieKat jeg skrev ikke om hjælp min fejl beklager.. :minna: Selv om det jeg har skrevet om hesten er sandt så var det mere en test for at lure en evt reaktion og den udeblev ikke.. :mikkel: :mikkel:
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: skaldet stråle

Post by Stimata Doamna »

Av for katten - det er bedst at undgå skader på strålen. Jeg håber, at den "lille" kommer sig i en fart.

Hvad er vetfix?
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: skaldet stråle

Post by 99E »

Jeg vil tro "Vetfix" er "VetFlex" - selvklæbende bandage, der sælges under et utal af navne og koster en milliard pr. rulle.

Skader på strålen er noget skod.
Hvad bader I det i?
Og hvad er der inde i bandagen?

Det er vigtigt at holde det rigtig rent helt ned i hullet - og at forbindingen har noget sugende materiale i til at suge snask til sig, så I ikke pludselig står med en rigtig klam, rådden, betændt stråle.

Afhængigt af skaden, betændelsen mm. kan det være en god ide at give hesten smertestillende og motionere den let (trækture i skridt på hårdt underlag) for at få "trykket" betændelsen ud - en dag eller to.
Og SÅ være hysteriske med at holde det rent, tørt og ikke-råddent.

Det er rigtig vigtigt, at hesten ikke oplever at have ondt i strålen - for de lærer MEGET hurtigt et uhensigtsmæssigt bevægelsesmønster (sætte tåen i først for at aflaste stråleområdet) - og det er meget, meget usundt.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Re: skaldet stråle

Post by Jillow »

det var da nok ikke fordi du er bannet alle andre steder og måske trode at nogen her gad høre på dig bæ?
og hvor er jeg så lige bannet henne frk kloge åge?? Ud over på Hestefolket???. Du har det som andre net bruger du "ved en masse" kalder jeg en regulær skrædder kællinge syndrom, som jeg i øvrigt er pisse ligeglad med..

Jeg vil tro "Vetfix" er "VetFlex" - selvklæbende bandage,
ja og min skrive fejl det er vetflex og det koster en jetjager.. :doed:

Vi har på anvisning af dr dyr badet de første par dage i alm sæbespåner uden div. parfume mv.

Jeg propper gaze ned over for der er ikke hul som sådan men mere et "hud af skrab" som smeden lavede for at se skadens omfang..

Han får gå ture og han "humper" nok mere for at det skal se sørgeligt ud, da han elsker pyller :linski: For jeg er næsten så godt som sikker på han ikke har ondt i den forstand men øm ja.. der er ingen hævelser længere men han ømmer sig..
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
imc

Re: skaldet stråle

Post by imc »

Ja det er ømt, når det er fusserne de beskadiger.
Jeg har selv stået med en hest, hvor blodet løb i en strid strøm fra ballen på hoven.
Utroligt så meget de kan bløde.
Men det kan godt tage noget tid, før hesten igen er helt ok, for hoven er jo et ømt punkt. så det at i holder det rent hele tiden er en rigtig god løsning.
Post Reply