Lus og dækkenheste...

Post Reply
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Lus og dækkenheste...

Post by lonek »

Læste lige lidt i en gammel tråd om lus... Hvilket er blevet aktuelt her, da hestene har fået lus! Øv, men så'n er det jo.

Jeg vil enten få dyrlægen ud i morgen og sprøjte mod skab, da det vil ta dem - eller jeg vil bruge Frontline. Men hvad er bedst?? Skal Frontline gives x2 ligesom dyrlægen skal sprøjte x2?? Bliver manen helt klistret?? (min går med halsdækken...) Hvis Frontline kun skal gives én gang er det jo nok det nemmeste og billigste??

Del gerne jeres erfaringer!! :hhansen:
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Re: Lus og dækkenheste...

Post by Silas »

Jeg har en elev/veninde, som har døjet med lus her i starten af året. Hun brugte et naturmiddel, og har ikke set dem siden. Jeg vil lige sende hende en sms, og høre, hvad det var.
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Re: Lus og dækkenheste...

Post by lonek »

Det må du meget gerne! :)
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Lus og dækkenheste...

Post by annetteB »

Forudsat at alle smittede heste behandles, så er det nok at "frontline" dem én gang.
Jeg plejer at give det i manen og i haleroden og synes ikke de bliver fedtede af det - efter to timer er det i hvertfald pist forsvundet, så det kan vel kombineres med en hyggesession i stalden hvor dækkenet alligevel skal af?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Re: Lus og dækkenheste...

Post by lonek »

Dyrlægen var forbi i dag og sprøjte mod de lus; hun skal ikk komme flere gange, som jeg havde fået intryk af. Det er et præperat mod skabsmider, der både tager lus og indvoldsorm. Hvis det er skab, skal de sprøjtes x2 men lus kun en enkelt gang - og så skal alle tæpper, underlag dækkener mm vaskes v min 60 grader eller i fryseren...

Prisen er ca 200-250,- pr hest + moms for de store og lidt mindre for ponyer. De to mindste får Frontline, da det var billigst... Men alle 10 i stalden er behandlet nu!
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Re: Lus og dækkenheste...

Post by Silas »

Her er hvad min veninde skriver i den mail, som jeg fik retur:

http://www.wendyshorseherbs.dk/



Det er det olie der hedder bug off, olien skal bare blandes op i den sprayflaske der følger med, hun kan også købe resten af mit til hesten, der er nemlig ikke så lang holdbarhedsdato på det og jeg har nok til 3 heste endnu.



Vi vaskede alle underlag og dækkener, så sprayede vi hestene, og lod dem tørre i en halv time. Så smed vi dækken på igen og så striglede vi dem nogle gange de efterfølgende dage. Så var problemet løst
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Re: Lus og dækkenheste...

Post by lonek »

Hmm, nu har jeg lige haft dyrlægen ude - så det bliver ikke aktuelt, at købe resten, hvilket eller ku ha været smart...
Berit
Posts: 146
Joined: Sun 19. Feb 2006 14:54

Re: Lus og dækkenheste...

Post by Berit »

jeg ville nok afligevel købe noget lusepulver !!

ivermectin som du har fået sprøjtet med tager ikke de skælædende lus som er den ene af de 2 slags lus heste får.
ivermectin er iøvrigt ikke godkendt til heste og grimme bivirkninger er observeret ved heste
vh berit
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Lus og dækkenheste...

Post by Frieser9460 »

Hm... jeg har 7-9-13 været forskånet for lus på vores heste indtil nu, men jeg ved, at lille Kajser havde været "angrebet" og derfor var behandlet lige før, vi fik ham. Det var med et eller andet pulver-halløj, og der har ikke været problemer siden. :hhansen:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Post Reply