tilridningsheste

Post Reply
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

tilridningsheste

Post by Line_Calano »

Jeg tænkte det kunne være sjovt og lærerigt at skrive lidt ned om hvordan vi gør tingene forskelligt i tilridningsfasen. Vi ved jo efterhånden godt hvordan de forskellige strigler rider på de redne heste, men hvordan med tilridningen.

Jeg havde lidt tænkt det som at vi kunne skrive lidt om hvad vi gør med dem vi har gang i lige nu og så skrive lidt en gang om ugen eller lignende, med fremskridt etc.

Jeg har pt gang i en 4-års hoppe (Friendship/Andiamo/Raimondo). Jeg har haft hende inde i 3 uger hvor hun har lært at have trense og sadel på. at stå på staldgangen etc. Jeg har ligget på hende i hallen første gang i mandags og så tirsdag også. Igår havde hun fri og idag var så første gang jeg skulle helt op og sidde.
Jeg har trænet meget med skammel så hun kan næsten indparkeres og bliver ikke nervøs når man kravler op på skamlen.
Der var en lille reaktion idag da jeg ville svinge benet hen over. men ikke andet end at hun svingede bagparten lidt ud.

Sideløbende med at jeg er ved at lære hende at bære rytter skal hun lære at gå i longe. Vi kan på nuværende tidspunkt skridte rundt på begge volter. trav kan vi ikke.

hvor langt er I og hvor længe har i været igang?
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
Jasper
Posts: 785
Joined: Sat 1. Mar 2008 16:20

Re: tilridningsheste

Post by Jasper »

Sp – Wauw siger jeg bare!!

Jeg går anderledes langsomt til værks. Min har en fobi for banen og stresser uhyggeligt meget op, hver gang han kommer ind på en sådan.

Han er 4 år og indtil jeg fandt ud af, at det var banen der var vores problem, gik min træning et skridt frem og to tilbage.

Så for et år siden, begyndte jeg at introducere ham for nye øvelser, uden for banen. Og fra den dag gik det hele stille fremad.

Nu er han flyttet i løsdrift og der er ingen bane, men jeg træner ham bare på folden – så bliver damerne lukket ind på den ene fold og jeg træner ved siden af på den anden.

Løsdriften er desværre bare så langt væk – en times kørsel i bil, så her i hvor det har været så mørket, er det ikke blevet til så meget træning. Men jeg sætter mig da op på ham, hver 14 dag eller en gang om ugen.
Nu er jeg jo med alderen blevet ret alternativ, så ingen udstyr til os og det gør altså min ryttertilvænning noget delt op i små bidder – for hesten er meget levende og han har en grim vane, med at rejse sig, når han føler sig presset og presset føler han sig hurtigt.

Men for 1 mdr. siden, satte jeg manden op på hesten, ( manden er ikke særlig hestekyndig og han kunne altså ikke fornemme hvornår hesten begyndte at ”få nok”) og det var en succes, for der fandt jeg lige et godt kløsted, som hesten reagerede positivt på, så nu kan vi på den måde igen, holde hans ubehag ved det nye, nede og tilvænningen går stille fremad.

Nu har jeg jo heller ikke trense eller sadel til at ”hjælpe” mig, så når han hopper er det ikke altid lige nemt, at blive hængende. Men jeg har ikke travlt og om så hesten når at blive 20 år, inden jeg kan ride ham rundt på banen og lave øvelser…………….så nægter jeg at putte udstyr på ham – for jeg syntes bare, at det bliver for sejt, at prøve om det kan lade sig gøre, at tilride og uddanne en hest, uden brug af udstyr og her mener jeg også uden brug af grime med tov.

Men jeg har aldrig prøvet det før (altså det uden udstyr, så det er lidt af et projekt – især også fordi, hesten er så stresset, som den er.
Livet er da for dejligt

Sagde Pia
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: tilridningsheste

Post by Stimata Doamna »

Vi er så kommet lidt længere end tilridningsfasen :lol:

Men jeg kan da godt erindre, hvordan det gik for sig. Tror jeg...

Føllene hos min far har været vant til, at der sker noget rundt om dem - de dersens mærkelige mennesker gør underlige ting. Derfor, tror jeg, har der aldrig været de store problemer med tilridning. Det er vel basal træning i tillid. Sadler, hovedtøj og andet tingeltangel (fx. en rytter)er blevet gradvist indført, så der har ikke været nogen grund til at "gå i baglås".

Men det er selvfølgelig også ideelt selv at have krikkerne fra små :-)
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
imc

Re: tilridningsheste

Post by imc »

Jeg har jo selv, avlet og derfor haft unghesten far starten af. derfor kender de jo mine rutiner 100% og føler sig trykke ved det jeg gør med dem.
Jeg starter op med lidt longe fra de er fyldt 3 år. Så får de trense og sadel på, hvilket de som regel ikke siger noget til.
Når jeg så skal på dem, ja så har jeg inden da, vænnet dem til at stå stille ved en havestol eller skammel.
Gemalen er med som hesteholder og dattern er med ved siden af på en af de roligtse heste i stalden. Som regel er det unghestens mor der er med.
så kravler jeg på stolen og langsomt op på hyppen. Har kun oplevet en, som var lidt utryk ved at få mig på ryggen.
Efter et par dage på den måde og når hesten stadigvæk viser ligegyldighed, ved at få mig på ryggen, ja så går følgehesten langsomt frem i skridt. Gemalen følger efter, imens jeg sidder helt stille i sadlen. vi skridter så et par omgange på banen og det gentages i en uges tid.
Efter en uge slipper min mand og så er det fører hesten der viser vejen frem.
de første ture i trav, foregår også med førehest som leder.
Efter ca 2-3 uger, kan jeg selv ride rundt på hesten og der påbegynder jeg så den egentlige indlæring af tøjler ben og sæde påvirkning.
Jeg bruger kyra kyrklunds abs og træningsbog, som leder i mine tilridning af unghestene.
Når så de har haft rytter på et par måneder, får de en dejlig lang pause på græs.
Når vi igen tager fat i ridningen, er det uden problemer og som om vi ikke havde holdt pause.
Jeg bruger ikke indspændings tøjler og diverse, når jeg laver forarbejdet til tilridning.

Min snart tre års, er jeg ved at lære longering og forventer, at hun i løbet af april måned, får sadel og trense på. til maj regne rjeg med at ride hend ei en måneds tid, inden hun slippes på græs.
Har dog planer om, at hun sende i videre træning efter græsperioden, da jeg syntes min tid er lidt sparsom, med to heste der skal rides og en unghest der skal læres op.
User avatar
Anders
Posts: 558
Joined: Thu 1. Jan 1970 02:00

Re: tilridningsheste

Post by Anders »

Jeg ved nu ikke om man kan ligefrem kan kalde det tilridning endnu, men når det gælder de første trin, må jeg nok tage hatten af for Ninie.
Jeg har jo Fanny, som praktisk talt har gået som vildhest de første 14 år af sit liv.
Jeg selv er alt for stor til at det ville være fair overfor hende, at jeg begyndte at sætte mig op på hende, men jeg har haft god mulighed for at lege med hende fra jorden. Og hun er dejlig lærenem.
Men Ninie har været hendes første rytter. Og det var hele tiden på Fannys præmisser. Men den forberedelse af Fanny, og den efterfølgende småridning på bane - det var nu smukt.. :respekt:

Ninie har et stort plus her ihvertfald.. :mikkel:
- A
User avatar
Sasser
Posts: 165
Joined: Sat 19. Jul 2008 10:02

Re: tilridningsheste

Post by Sasser »

Vi starter med jordarbejde (stop, bak, parker, frem og drej) først i grime og derefter i trense. Har den ikke haft trense på før, får den trensen udover grimen, og der arbejdes i grimen et par gange, så den vænner sig til at have biddet i munden, derefter begynder vi ligeså forsigtigt, at bruge biddet. Her lærer de det samme som i grimen: stop, bak, parker, frem og drej. Inden de får en sadel på, så får de et underlag og elastik gjord på, somregel har de kun brug for det 1-2 gange, så får de sadlen på.

Inden de skal have rytter på, skal de kunne stå ved siden af skamlen mens der står en på skamlen og bevæger sig, og stiger op og ned, sætter foden i stigbøjlen og lægger lidt vægt i, klapper på sadlen og larmer lidt med stigremmen, så den vænner sig til det.

Når den tager alt det helt fint, så står rytteren på skamlen, hesten parkeres, rytteren sætter foden i bøjlen og lægger sig på maven, hesten bakkes et par skridt, og trækkes derefter frem et par skridt. Dette gøres ind til hesten virker tryg ved situationen, så svinges benet langsomt over mens kroppen er nede ved halsen. Når rytteren skal rette sig op, bakkes hesten da den godt kan reagere på det, nogle mere voldsomt end andre. Så trækkes rytteren lidt rundt.

Når det går fint har rytteren et sæt tøjler og personen på jorden et sæt tøjler, så laver rytteren paraderne, bakker hesten, sætter den frem igen og drejer den, når det går fint, så tages "sikkerhedslinen" af, og rytteren skridter rundt på egen hånd.

Vi lærer først hesten at trave, når den kan skridte fint rundt med rytteren.

Inden vi sætter rytter på, har hesten lært signalet for skridt og trav fra jorden af, det gør det hele nemmere når vi skal op på dem :-)

Dem der skal gentilrides, fordi der har været problemer, laver vi samme fremgangsmåde med...
imc

Re: tilridningsheste

Post by imc »

så er sadel tilvæning godt igang.
Har haft en del at se til på arbejdte, så det hele er foregået med en del pauser.
hyppen er lige glad med sadlen og gjord. Longen går det fint med, så inden længe er det rytteren der skal på. Min datter er jo flyttet hjemme fra, så jeg har "lånt" en af hendes gamle ridekammerater, til at hjælpe mig når der skal rytter på.
Hyppen er desværre vokset igen, så vi har aftalt, at det er hende der kommer op og ikke mig. Der er knagmer langt op.
Post Reply