Kan DIN hest løfte ben?

Post Reply

Kan DIN hest løfte ben?

No way, Jos
33
61%
Enkelte fnug m
16
30%
n
3
6%
Den realm, hvor der i forvejen er flest Strigler
2
4%
 
Total votes: 54

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Kan DIN hest løfte ben?

Post by 99E »

Ja kan den?
Løfte ben?

Jaja, siger de fleste.
Men - det kommer an på hvad man egentlig mener med "løfte ben".
Nu er der smedemangel - så for dem, der er afhængige af sådanne folk, er det en god idé at holde smeden i live så længe som muligt.
Og ikke bare i live, også helst arbejdsdygtig.

Og i dét perspektiv er "løfte ben" noget andet end de fleste tror - har JEG erfaret.

De fleste plejer jo bare at forholde sig til:
Er jeg i stand til at få alle fire fødder løftet langt nok op og længe nok til at jeg kan kratte snavs ud af hoven?

Men fra en smeds perspektiv skal der noget mere til for at arbejdet er behageligt.
Hesten skal kunne stå stille, og den skal lade sig placere i en passende position. Derfor duer det ikke bare at binde hesten stramt op - man er nødt til at kunne rykke den nogle skridt frem, tilbage og til siderne.

Hesten skal løfte benet villigt og selv holde det oppe. Når jeg løfter Sorcha's forhov kan jeg sådan lige støtte den med en hånd under, og så kan jeg i princippet kravle rundt under maven på hende, skifte position og retning og hvad ved jeg. Hun holder selv hoven oppe.
En hest der trækker hoven til sig eller lægger vægten på benet er HÅRD for ryggen - selv hvis man ikke (som mange smede) forsøger at holde hoven fast. De voldsomme ryk og hiv er ikke sunde for smeden.

Hesten skal kunne føre hoven/benet frem, tilbage og lidt til siden, villigt og uden at lægge vægt på. Det gælder både for- og bagben.

En velopdragen hest kan man endda beskære uden hovbukken - for den holder sine ben så pænt at man bare kan placere hoven på sit knæ i stedet for på bukken. :mikkel:

Næste gang DIN smed kommer forbi - så lur ham lige stillingerne af.
Og prøv så selv et par dage senere hvordan din hest faktisk står.
Lægger den vægt på? Hiver den? Spænder den imod?

Med andre ord:
Kan DIN hest løfte ben?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
PiaK

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by PiaK »

Jep, det har alle mine kunnet. Faktisk er det noget af det første jeg lærer dem.

Når jeg har hest i træning er det også en af de ting der er med i *pakken* i tilridning/unodefjerning/træning ect.

Der er mange heste der er rigtigt dårlige til det!
aribeth

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by aribeth »

Altså nu kender du jo mine Ninie, og det er min opfattelse at Ruby efterhånden er ved at kunne finde ret godt ud af det (indrømmet så har min graviditet og mine bækkenproblemer ikke været gode med hensyn til at kunne løfte mine hestes ben, så det er begrænset hvor meget jeg har haft fat i dem de sidste 6 måneder :oeje: )

Basse er også god til det synes jeg... han løfter pænt og holder dem fint :-)

Stråbær er ikke så god til det... måske er hun blevet bedre? Men hun vil gerne løftes... eller synes nok nogen gange at det er "svært" at holde balancen på tre ben... :ehj:

Jacqueline er så vidt jeg husker ret god til det også...


Men det er først noget jeg er blevet meget bevist om her på det sidste... jeg kan godt se at min tidligere smed nok har haft det lidt hårdt engang imellem med Bærret... hun er jo en stor tung dame... men nu har jeg fået de der nye smedemennesker og de har da vist lært hende et par tricks :linski:



Katrine
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by annetteB »

Ja, du kender jo osse mine, 99E - og vil nok give mig ret i, at der "er plads til forbedring" for de flestes vedkommende.
:lol:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by Stimata Doamna »

Ja, det har Alfa ikke de store problemer med. Dog er hun med alderen blevet lidt mere stiv i skroget, men smeden er nu helt tilfreds med hende. Faktisk synes han, at det er vidunderligt at komme til en hest, der næsten kender arbejdet bedre end ham selv... Men hun har jo også haft god tid til at lære i :-)
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by Lena »

UNIK spænder fra døøøøøøøøøøøgti dreng........... til spaaaaaaade............

Smeden har ingen problemer. Jeg har luret at smeden laver en bøjeøvelse inden han går i gang.
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by MinnaN »

Prins kan ikke. Medmindre jeg har bækkenløsning, for så kan han godt. :viben: Holde hoven selv altså.

Han lægger vægt på benet og han er ikke god til underlige stillinger. Bevares, han er 22 og er øm, hvis han skal stå sådan der i længere tid, men han løfter ikke benet højere end jeg kan tage fat i det. og han holder det som sagt ikke selv.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by Ms Strangefield »

Tja... jeg siger ja pga to ting:

Han løfter selv alle fire ben af sig selv. Dvs. når smeden har sat et ben ned for at hente en sko eller noget andet, så løfter den det selv når han kommer tilbage. Går han til et nyt ben løfter han det der er tættest på smeden.

Når smeden skal ordne bagbenene, har han sådan et skrummel af et skammel med, som han sætter sig på, med min hests ben hvilende på hans lår. Så kan han også lige snuppe en tår af kaffen ind i mellem så ikke den bliver kold inden han får den drukket.

Derudover rør han ikke så meget som et mulehår mens smeden er der. Han står pænt afslappet, også selvom min smed er gruuuuundig og det tager lidt lang tid.
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
Kokjo

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by Kokjo »

Ja mine kan godt, og da de er så store, så skal de være eksemplariske og ekstremt dygtige hver gang James kommer. Jeg spørger ham tit om de er tunge, og om de står godt nok, eller der er noget vi skal prøve at gøre bedre. Han hævder at han godt kan lide at komme her, fordi det går godt og fordi de er rolige og venlige.

Shiva tåler ikke skæld ud, så kan man lige så godt stoppe. Men kæler man og beder ydmygt om fussen, så løfter hun endda uden man rører benet. Hun har det hårdt med at stå på 3 ben i længere tid, men hun gør sit yderste, og hendes underlæbe svinger og vibrerer når det er slemt for hende, men hun tager ikke benet til sig eller presser på det.

Gaia (fylder 2 i år) er let som en fjer. Hun står bedst op ad boksvæggen, men så kan hun også svinge benet ud og ind og stå stille i 100 år mens James står halvt inde under maven på indersiden af bagbenet og rasper hende.

Gimli er stadig en smule ubekvem over hammerslagene når han skæres med klinge. Ikke lyden, men nok følelsen af støddene op i benet. Han tager dog ikke benet men det gibber i ben og bryst i takt med slagene. Det samme når sømmene slås i skoen. Han løfter ikke ben for alle, men det er måske fordi han ikke er kastreret. Jeg klemmer ganske let lige under knæet eller hasen, og så løfter han straks. Han står godt og tålmodigt.

Føllene er jo i lære, og de trækker lidt i benet når de mener det tager for lang tid. De har dog en rimelig tålmodighed, balance og så forstår de også at løfte benet når man beder om det.

Jeg fortæller altid (første gang James skal beskære hesten) hvordan vi selv bedst kan komme til den, og hvad den er vant til. Han er tålmodig, aldrig travl og vi har svoret at hvis vi skal flytte udenfor hans område, så betaler vi det ekstra for at han vil komme alligevel.
User avatar
Jasper
Posts: 785
Joined: Sat 1. Mar 2008 16:20

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by Jasper »

Spændende spørgsmål :katiekat:

Mine tidligere heste kunne, men når nu du spørger...............så er ham jeg har nu - ikke god nok :roed:

Men det vil jeg da fluks, begynde at træne :askepot:

Han står fint nok også når smeden er der, men han mangler lige det sidste, for at være helt afslappet i mere end et øjeblik.
Livet er da for dejligt

Sagde Pia
Post Reply