Kan DIN hest løfte ben?

Kan DIN hest løfte ben?

No way, Jos
33
61%
Enkelte fnug m
16
30%
n
3
6%
Den realm, hvor der i forvejen er flest Strigler
2
4%
 
Total votes: 54

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by 99E »

Lone Beck wrote:
Så mange bøffer KAN man slet ikke sælge


Så må vi sgu skyde smedene i stedet, og file hovene selv :loneb:

Det er det, jeg har valgt at gøre. Ja, altså file hovene selv. Smeden har jeg ikke skudt (endnu) :lol:

Der er vist også så meget smedemangel, at de er kommet på Naturfredningsforeningernes "røde lister" og dermed er totalfredede og ikke må jages overhovedet.
Det næste bliver vel at der kan uddeles landbrugsstøtte hvis man undlader at ødelægge deres naturlige habitat...

Her er min påstand:
Hvis man er supergod til at træne heste "fra ryggen" ved man så meget om at træne heste - at man kan lære ponyen at løfte fødder også.
Ellers er man ikke "god til at træne" men bare "heldig".

Det samme gælder for så vidt det her med andre, der skal løfte hove på hesten.
Hvis man træner hesten i at løfte ben så den er ultrasuperfantastiskgenial og nærmest verdensmester i at stå på tre ben - og der så ryger 20-30% af præstationen i benløft fordi der kommer en fremmed fyr og gør det - så er hesten STADIG supersmækker at løfte ben på, og ens smed elsker nu denne fantastiske hest. Hvis man samtidig serverer kaffe og koldt vand at drikke til smeden, flytter han nok ind.
(Og man får støtte fra EU for at oprette nye habitater for truede arter aka. smede)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
PiaK

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by PiaK »

Jeg må nu også tilstå, at jeg har mødt mere end en dum smed derude, der også har en del af æren for de timer jeg har brugt på at lære forskellige heste at turde stå på tre ben igen :ked:

Jeg har især erfaringer med en her på Sjælland, nøj en klaphat!
Han er simpelthen så hysterisk at jeg kan være overrasket over hans kone kan holde ham ud :minna:

Det eneste positive jeg har at sige om ham (udover han sikkert er dygtig nok fagligt, det har jeg ikke belæg for at vurdere) er at han har skaffet mig mange kunder... :traet:

*suk*

Faktisk synes jeg ikke det er en selvfølge at smeden altid er rar og tålmodig, desværre. Jeg ved de findes, så pas på dem der trods alt er :linski:
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by annetteB »

Nu er cooper jo ikke mcleanificeret - han er bare tilredet til husbehov i en gulvspand...og efter en del år i gulvspanden holdt jeg op med at genere ham med samtidige modstridende hjælpere fordi jeg læste en artikel om de gener dette KUNNE afstedkomme og indså at listen over disse gener lød temmelig bekendt.
:linski:

Som tidligere skrevet og sagt så HAR jeg heller aldrig tidligere oplevet Cooper udtilbens hos en smed - måske er han parelliallergisk og må udsættes for noget desensibilisering?
:hva:

Cacao og Traum er en anelse mcleanificerede - men nok mere susanificerede. Jeg tror dog ikke at du kan lægge noget deri mht deres opførsel overfor Mikkel i og med vi rent faktisk IKKE har forsøgt at træne os ud af et problem som vi ikke har vidst at vi havde`?

Hvis vi tidligere havde oplevet at deres opførsel hos en smed var problematisk, så havde vi nok trænet med dem og dét uanset valget af "guru"....men rent faktisk HAR der jo ikke været problemer med dem hos 2 ud af de tre smede vi har benyttet os af gennem årene?

Cacao har med al ønskelig tydelighed vist sin personlige uvilje imod den ene - og det har vi bare accepteret og derefter undladt at benytte ham til Cacao.
:-)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by Ms Strangefield »

Hehe Ninie, nogle Mcleanificerede heste KAN faktisk mange af de ting du nævner.

Send/vend og squezz kalder vi det dog ikke her. Her hedder det, "vend dig om efter en godbid, så din mor kan tage din grime, og er sikker på ikke at få bagbenene i hovedet når du løber ned til de andre".

Indparkering har vi ikke decideret øvet, som jeg snakkede med Pia om den anden dag, men alligevel har jeg formået at lære den at stoppe ved siden af et utal af mærkelig ting, så dens mor kan komme op. :mikkel:

Stå stille øvelsen er et must. Og jeg er helt enig i at det er noget af de første de skal lære. (ups at jeg så glemte at lære Granat det for 12 år siden... :skoer: )


Anders; At Granat er sød ved smeden er et mirakel. Han er både blevet skåret for tæt og sømstukket, og alligevel har han fuld tillid til ham der, eller hende der, med al værktøjet.

Jeg burde fikse min hest "jeg går altså ikke ind i den trailer frivilligt"- tricks. Men det tror jeg, at jeg lader Pia om... :anonym:
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by Ms Strangefield »

Btw så mener jeg altså ikke at det på nogen måde er smedens ansvar eller pligt at lære hesten at få ordnet ben.

Hvis man har en god og flink smed kan man få ham til at hjælpe en med det. Ellers er det altså ens egen pligt.

Den ene smed skal jo ikke lide, fordi en anden har været en klaphat og skræmt dyret. I så fald synes jeg det er mere end rimeligt at han lægger et træningstillæg på regningen.


Jeg er gudsbenådet med en engel af en smed. Der er tålmodig og rar, og selv lille bange-for-mænd-Pølse kan godt lide ham.


Hvilket minder mig om at jeg skal have lært ham at gå op på en platform, så smeden kan stå oprejst mens han beskærer ham... :atengstedt:
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by HeidiO »

Lone Beck wrote:
Men benløft er mine heste gode til - har engang haft en hest, som aldrig blev god til det, det gider jeg ikke mere. Benløft skal ikke være en kamp eller bøvlet - det skal bare gøres uden spjæt eller sjove idéer.


Nu forestiller jeg mig lige, at jeg er Heidi og har avlet en fantastisk fjordhingstebasse. Han er på alle måder perfekt og bliver flot kåret og klarer sig flot i sporten. Han er også sød og velopdragen overfor smeden, så alt er fryd og gammen...lige indtil han ryger i hegnet og kommer slemt til skade med et ben.

Der skal behandles på benet i ugevis og hingstebasse udsættes for meget ubehag og mange smerter i den forbindelse. Men han kommer sig 100 procent, scorer utallige hopper og klarer sig igen flot i sporten. MEN han er blivet lidt pylret med dét ben. Det sker at han hiver benet til sig, når hoven skal ordnes.

Jeg prøver i flere uger at lære ham at stå helt perfekt, så smeden ikke skal have besvær med ham, men det lykkes ikke. Jeg får professionel hjælp af verdensmesteren i benløft, men stadig sker det at hingstebasse hiver benet til sig.

Jeg ringer efter slagteren, for sådan en dum krikke gider jeg - og især smeden - ikke bøvle med.


Det jeg mener, er ikke heste som er blevet bange for deres ben som følge af skader. Det må der jo selvfølgelig arbejdes på.

Det jeg mener, er heste som svinger lystigt med benene fordi lille pylrede pernille har læst i en bog om hms at den træningsmetode er heeelt fantastisk. Og smeden må jo så bare rette ind efter lille pylrede pernilles ideer og blive slået halvt til plukfisk, fordi hesten ikke må afrettes. Og nej, det er ikke et angreb på nogle som helst træningsmetoder, mere at træningen hos lille pylrede pernille bliver ret unuanceret, fordi hun behandler hesten som noget andet end det meget store dyr den er.

Vi er ikke hårde ved hestene, men opdraget, det bliver de. Jeg ved godt, at jeg pga. racevalg formentlig har en fordel - netop fordi de ikke har så meget tænding som andre racer.

Jeg mener bare, at man er nødt til at arbejde på at få benløftene til at virke GODT. Det var ikke særligt fedt at have en umulius, som der ikke var nogen smede, som ville komme til.
Heidi
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by 99E »

annetteT wrote:Nu er cooper jo ikke mcleanificeret - han er bare tilredet til husbehov i en gulvspand...og efter en del år i gulvspanden holdt jeg op med at genere ham med samtidige modstridende hjælpere fordi jeg læste en artikel om de gener dette KUNNE afstedkomme og indså at listen over disse gener lød temmelig bekendt.

Hæh! Nu er der da vist også visse andre problemer med at ride Cooper i en gulvspand...
Selv en STOR gulvspand... :lea:

annetteT wrote:Cacao og Traum er en anelse mcleanificerede - men nok mere susanificerede. Jeg tror dog ikke at du kan lægge noget deri mht deres opførsel overfor Mikkel i og med vi rent faktisk IKKE har forsøgt at træne os ud af et problem som vi ikke har vidst at vi havde?

Nej, det er jo det!
Det er heller ikke en "Ih, Annette og Claus er bare totalt rådne hesteejere og jeg hader deres krikker!" - jeg tror bare jeg var overrasket, fordi jeg havde forventet totalt velopdragne heste...
:linski:
Hvilket bare viser at "assumption is the mother of all fuck-ups"...

Og så må jeg hellere undskylde overfor alle McLean-nørderne at jeg sådan troede at GulvspandsCooper var McLeanificeret og dermed har gnækket ondskabsfuldt i al hemmelighed over metodens store hul...
:lea: :mettebo: :linski:

PiaK wrote:Det eneste positive jeg har at sige om ham (udover han sikkert er dygtig nok fagligt, det har jeg ikke belæg for at vurdere) er at han har skaffet mig mange kunder...

En gang imellem er det vist det smarteste man kan sige om eller til en hel del "professionelle" folk.
"Ih, tak for kunderne..."

HVIS smeden kommer ud til en hest der "ikke kan løfte ben" - så synes jeg faktisk han øjeblikkeligt skal sætte hestens ben ned, og sige til ejeren:
"Din hest kan ikke løfte ben.
Det koster XXX kr./t. hvis jeg skal træne den. Du kan også selv gøre det.
Jeg beskærer den ikke før den har lært det.
Hva' si'r du?"
Og så skal smeden vide med sig selv om han gider/kan træne hesten.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by Lone Beck »

Code: Select all

HVIS smeden kommer ud til en hest der "ikke kan løfte ben" - så synes jeg faktisk han øjeblikkeligt skal sætte hestens ben ned, og sige til ejeren:
"Din hest kan ikke løfte ben.
Det koster XXX kr./t. hvis jeg skal træne den. Du kan også selv gøre det.
Jeg beskærer den ikke før den har lært det.
Hva' si'r du?"


JEG siger ikke så meget. Jeg viser bare smeden, at jeg sagtens kan løfte krikkens ben!
Hvis smeden derefter fortsat insisterer på, at hesten ikke kan løfte ben, fordi HAN ikke kan løfte dens ben, trækker jeg på skuldrene og afskriver ham.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by annetteB »

Hæh! Nu er der da vist også visse andre problemer med at ride Cooper i en gulvspand...
Selv en STOR gulvspand...


Ja, enhver løsning forandrer jo problemerne: Ridning i en gulvspand giver generelt korte skridt og høj hovedholdning (så de kan kigge ud af spanden)
:lol:

Løsningen for smede der skal beskære folks uopdragne heste kunne jo være noget så simpelt som at tage timebetaling istedet for at køre med enhedspriser.
:ide:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by Lena »

Timebetaling?

Tjah, det var da en god ide. For et par år siden havde jeg en smed som tog 600,- for at pudse UNIKs hove........ Det tog ca. 15 min. De 300 var sværhesttillæg........... Så vil en timeløn ligge på kr. 1200 + sværhesttillæg?

Om ikke andet, så kan det måske tiltrække nogen flere emner til smedefaget?
Post Reply