Kan DIN hest løfte ben?

Kan DIN hest løfte ben?

No way, Jos
33
61%
Enkelte fnug m
16
30%
n
3
6%
Den realm, hvor der i forvejen er flest Strigler
2
4%
 
Total votes: 54

User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by HeidiO »

Lone Beck wrote:Og så synes jeg i øvrigt at smedene er blevet for pjevsede :ondgrin:
Hvis ikke hestene står perfekt, gider de ikke :tommelned:

Tænk, hvis alle fagfolk havde samme indstilling til kunderne: "Vi kommer og klarer det nemme - det svære må du sgu selv tage dig af!" :ehj:



Jeg kan faktisk godt forstå, at smedene ikke har lyst til at mokse med umulige krikker - kommer de til skade, så er det jo deres levebrød de mister.

Min smed fortalte sidste år en lidt forfærdelig historie om hesteejere.

Han var ude hos en hest, som viste sig at være temmelig umulig. Dette resulterer i, at han skærer sig i hånden, så blodet vælter ud.
Hesteejeren var lige ved at dø, for hun troede at det var krikken der blødte.
Da hun så fik at vide, at det var smeden blev hun så lykkelig over at der ikke var sket dyret noget, at hun overgik i pussenussetale overfor krikken.

Så kunne smeden klare sig selv, mens blodet dryppede, han blev ikke tilbudt hverken hjælp, forbinding eller noget som helst.

Så vidt jeg husker skred han - han selekterer i sine kunder og umulius'er gider han ikke.

Og jeg forstår ham godt, hvorfor bruge tid og kræfter på besværlige dyr, når der er masser af kunder med velafrettede heste, hvor sandsynligheden for at komme til skade alt andet lige er noget mindre.

Heldigvis er han vild med gule heste, så Berninna har haft lidt plusser på kontoen at trække på, inden hun var blevet så god til at løfte ben.

Men benløft er mine heste gode til - har engang haft en hest, som aldrig blev god til det, det gider jeg ikke mere. Benløft skal ikke være en kamp eller bøvlet - det skal bare gøres uden spjæt eller sjove idéer.
Heidi
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by MetteboDeluxe »

Jeg gad godt nok ikke risikere at komme til skade pga andres uopdragne heste. Heller ikke selvom jeg fik penge for det.
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by Lone Beck »

Vil du betale smeden for at træne din hest i at løfte ben?


Ja, det kan jeg love dig for, at jeg ville - forudsat naturligvis at smeden trænede hesten, i stedet for bare at brøle og pande den nogen med filen!!

Jeg har for den sags skyld bedt smede om at tage en kvart millimeter af mine føls hove udelukkende for at træne dem. Og det blev den ene smed sgu så glad for at han gjorde det gratis :katiekat:

Og jeg forstår ham godt, hvorfor bruge tid og kræfter på besværlige dyr, når der er masser af kunder med velafrettede heste, hvor sandsynligheden for at komme til skade alt andet lige er noget mindre.


Det forstår jeg skam også godt. Men hvis der var smede nok, ville sagen måske stille sig anderledes :ide:

I øvrigt har jeg skam også fuld sympati for at smede ikke vil sætte liv og førlighed på spil ved at ordne hove på livsfarlige heste, men Ninie spørger jo, om vores heste ikke bare kan stå nogenlunde pænt, men helt, helt, HELT perfekt.

Min irritation skyldes i høj grad den smed, der opgav Skipper, mens han (hesten, altså!) var i tilridning forrige år. Skipper står ikke perfekt, men han er sgu meget langt fra livsfarlig. Han hverken sparker, bider eller maser, men det sker altså at han trækker benet til sig. Hvis det er mere end en professionel fagmand kan kapere, så har jeg ærlig talt svært ved at tage hans faglighed alvorligt. Især da, når jeg - lusede amatør - selv sagtens kan ordne hove på dyret

Det er jo så let bare at fastslå, at en hest enten står helt perfekt eller er møg-uopdragen. Det er dejlig nemt - og helt igennem uprofessionelt :ondgrin:

Nu har David lige linket til en artikel, der bl.a. fortæller om hans evner for at læsse heste. Men hvis han - som fagmand - skulle have samme indstilling som smedene, skulle han jo nægte at transportere heste, der ikke kunne læsse sig selv og stå musestille under hele køreturen!!
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by KatieKat »

Jeg synes man får et andet syn på det når man selv begynder at være mere med og dermed kunne sætte sig i smedens sted.
Po løfter ben uden nogen som helst problemer. Hvis jeg bare havde fortsat med bare at rense hans hove selv og intet andet ville jeg aldrig have opdaget at der er nogen problemer.
Nu vil jeg så gerne lære mere og jeg kan bedre forstå smede nu. Po holder ikke selv benene. Faktisk kan han godt finde på at læne sig lidt. Og han er eddermanme tung. Især når man skal have benene fremad. Desuden hiver han benene til sig hvis jeg er for længe om det og det betyder at han meget nemt kan ramme mig hvis ikke jeg passer på.
Alt i alt er det et rimelig tungt arbejde og jeg forstår godt at smede ikke gider heste der ikke vil løfte benene overhovedet eller heste der sparker og hvad ved jeg. Det synes jeg ikke er pyldret, det er ikke smedenes job at træne folks heste og de har ikke lyst til at komme til skade eller slide sig i stykker. Det er vel forståeligt nok.

Det er da lidt skægt at der ikke er en eneste der har ville indrømme at deres heste er spader til at løfte ben i afstemningen. Jeg har svaret med Po i sinde. Og der er plads til forbedringer.
Havde jeg svaret med shetlænderne i tanke havde det ærlige svar været at nej, det er de nogen spader til. Og med Fanny at vi træner det.
Er jeg virkelig den eneste herinde der har heste der ikke kan?
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by MetteboDeluxe »

Jeg har stemt at Lux godt kan, men der er plads til forbedring. Jeg renser hove på ham jævnligt og jeg er ikke død endnu. Han løfter okay, og jeg kan også rense og dryppe surstrålegåvækmiddel i hans hove. Men jeg tror hans sur stråle før ondt ind i mellem og så prøver han at trække dem til sig.

Timmi renser selv hove på Flacki og han står ret pænt (ellers fik hun ikke lov). Når hun vil rense dem 3. gang kan han blive en anelse utålmodig og skrabe lidt, men det er vist det.

Bo stod super pænt og jeg ville gerne at Lux var ligeså god, men som sagt tror jeg at det er det *censur* sur stråle der hindrer ham.
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by Lone Beck »

Er jeg virkelig den eneste herinde der har heste der ikke kan?


Som jeg skrev i mit første indlæg, kunne jeg sætte kryds i alle svarmuligheder udfra de heste jeg har.
Men selv den værste af mine - Fie - kan jeg altså selv ordne hove på. Det er kun overfor professionelle, hun er en spade :hhansen:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by KatieKat »

Det er jo netop det Lone. Der er jo også forskel på om det er en selv der også kommer med mad og klapper dem hver eneste dag eller om det er en fremmed der kommer og forlanger alt muligt.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by Lone Beck »

Men benløft er mine heste gode til - har engang haft en hest, som aldrig blev god til det, det gider jeg ikke mere. Benløft skal ikke være en kamp eller bøvlet - det skal bare gøres uden spjæt eller sjove idéer.


Nu forestiller jeg mig lige, at jeg er Heidi og har avlet en fantastisk fjordhingstebasse. Han er på alle måder perfekt og bliver flot kåret og klarer sig flot i sporten. Han er også sød og velopdragen overfor smeden, så alt er fryd og gammen...lige indtil han ryger i hegnet og kommer slemt til skade med et ben.

Der skal behandles på benet i ugevis og hingstebasse udsættes for meget ubehag og mange smerter i den forbindelse. Men han kommer sig 100 procent, scorer utallige hopper og klarer sig igen flot i sporten. MEN han er blivet lidt pylret med dét ben. Det sker at han hiver benet til sig, når hoven skal ordnes.

Jeg prøver i flere uger at lære ham at stå helt perfekt, så smeden ikke skal have besvær med ham, men det lykkes ikke. Jeg får professionel hjælp af verdensmesteren i benløft, men stadig sker det at hingstebasse hiver benet til sig.

Jeg ringer efter slagteren, for sådan en dum krikke gider jeg - og især smeden - ikke bøvle med.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by Lone Beck »

Det er jo netop det Lone. Der er jo også forskel på om det er en selv der også kommer med mad og klapper dem hver eneste dag eller om det er en fremmed der kommer og forlanger alt muligt.


Sagen er at der er forskel - på heste, på smede og på hesteejere :ide:

Nogle heste er af den ene eller anden grund vanskeligere at ordne hove på end andre.
Nogle hesteejere er dygtigere til at lære deres heste at stå pænt end andre.
Nogle smede er dygtigere til at omgås heste end andre.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by KatieKat »

Enig.
Jeg har helt nyfunden respekt for Kokjo for det arbejde hun lagde i min Jensen. Og at hun overhovedet gad,
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Post Reply