Tillid til nyt opstaldningssted væk!

fias
Posts: 4
Joined: Tue 10. Feb 2009 22:13

Tillid til nyt opstaldningssted væk!

Post by fias »

Jeg står i en meget uheldig situation. Jeg er netop for 2 uger siden blevet lykkelig ejer af en hest, der fuldt ud lever op til drømmehesten :elsk:

Jeg har valgt at få den opstaldet på et ridecenter med rigtig gode facilliteter og adgang til hjælp, hvilket er alfa og omega, da jeg er nybegynder. Dette har også vist sig at leve helt op til forventningerne, men jeg har dog tabt al tillid til forpagteren. Da jeg ankom med hesten var der ingen plads til mine ting eller sadel, hvilket var lidt af en skuffelse. Mht. foder så aftalte jeg med forpagteren, at jeg ønskede en glidende overgang til nyt foder, hvilket hun bestemt gerne ville hjælpe til med. Jeg fandt dog hurtigt og tilfældigt ud af, at hun indimellem fik andre til at fodre, men uden lige at have oplyst dem om, at min var inde i en overgangsperiode, hvilket så resulterede i måltider med hele portioner af nyt foder!! Jeg var temmelig sur og blandede så selv adskillige spande. Dette kunne jeg sagtens ha gjort fra starten af, men hun ville meget gerne klare det for mig. Derudover har jeg oplevet, at hun glemmer at fodre indimellem!! :ond:

En ting, som jeg valgte at "sluge" fra starten af, er foldtiden, som desværre kun består af få timer dagl. Min nye hest er vant til de forhold fra tidligere ejer, og det er bestemt kun derfor, at jeg traf beslutningen at opstalde den under de forhold. Jeg får dog mere og mere dårlig samvittighed for hver dag, der går. Jeg nyder faciliteterne og får redet næsten hver dag, men samtidig gør det ondt at se min hest så mange timer i en boks :ked:

For at det ikke skal være løgn, så fik jeg helt tilfældigt talt med en af de andre opstaldere på stedet, der spurgte mig, om min hest ikke kom på fold i weekenden....jo selvfølgelig svarede jeg, hvorefter hun så gjorde mig opmærksom på, at den ikke stod på listen over de heste, der skulle ud (der er vagtordning). Jeg blev mildt sagt rasende!!! tænk at min hest har stået inde i en boks en hel weekend og måske endda 2! Jeg red den i søndags, og den var helt vildt overfrisk, hvilket resulterede i at den flere gang for frem i galop over de mindste lyde og medførte stor nervøsitet fra min side af, hvilket jeg bestemt godt kunne ha undværet, da jeg i forvejen er en nervøs rytter. Jeg har p.t. meget lyst til at flytte den et andet sted hen, men der er kun steder med udendørs ridebaner, og jeg ved med 100% sikkerhed, at jeg så ikke vil få redet min hest i disse vintermdr. Jeg er som skrevet tidl. nybegynder og tør simpelthen ikke ride på en våd bane. Derudover ved jeg ikke, hvordan den vil reagere , hvis den allerede flyttes nu efter kun 2 uger!
Jeg står skrevet op til et andet sted, som fuldt ud lever op til alle mine krav, men der står 4-5 før mig, så det har nok lange udsigter desværre.
Jeg ved seriøst ikke, hvad jeg skal gøre lige nu.
:graed:
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Tillid til nyt opstaldningssted væk!

Post by 99E »

Træk vejret.
Fortæl os andre hvor du bor, det kan være nogen kender et sted.

Flytning?
Det er jeg ikke pivet med.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Tillid til nyt opstaldningssted væk!

Post by Lone Beck »

Jeg synes du skal tage det lidt med ro.

Din hest har åbenbart ikke taget skade af fodringen, og den har heller ikke taget skade af at stå inde i en weekend :ide:

Selvfølgelig er det nogle irriterende fejl, der er sket, men hesten skal nok klare sig.
Hvis du nu sørger for at hesten kommer på fold i weekenden fremover, er dét problem jo løst.

Hvis hende, der har ansvaret for fodringen, kan "glemme" at fodre, må du snakke med de andre opstaldere om det. Det kan de jo heller ikke være tilfredse med.

HVis du er nervøs, tror jeg det er vigtigt at du får redet regelmæssigt her i starten af dit og hestens bekendtskab. (Du kan evt. longere den lidt, inden du rider, så den ikke er overfrisk?). En lang pause, vil måske gøre dig endnu mere nervøs, når du så skal i gang igen.

Tag du og bliv på stedet, indtil du kan flytte til noget bedre - og held og lykke med det hele :-)
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Tillid til nyt opstaldningssted væk!

Post by BeritH »

Selvfølgelig skal du da finde et andet sted, der er ALT for meget her, der ikke fungerer. Og belært af erfaringerne, så bliver sådan noget ikke bedre.

Fortæl os, hvor du kommer fra, så skal der nok være en Strigle, der kan anbefale et sted.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
fias
Posts: 4
Joined: Tue 10. Feb 2009 22:13

Re: Tillid til nyt opstaldningssted væk!

Post by fias »

Tak for alle Jeres svar. :kindkys:

Jeg står p.t. skrevet op til et andet rigtig godt sted og kigger også en del, da jeg står som nr 4-5 på ventelisten. De fleste steder er der ikke noget ridehus desværre, og så ved jeg af erfaring, at jeg kører surt i det pga. vejret.

Jeg foretrækker at være anonym strigle, da jeg ikke ved, hvem der kender hvem og måske får forpagteren lige pludselig nys om, at jeg er utilfreds og spreder mine oplevelser rundt omkring. Vil ikke have, at det så måske går ud over min hest, hvis hun bliver sur. :anonym:

Mht., at jeg har oplevet glemte fodringer, så er der bestemt blevet talt om dette blandt os opstaldere. De brokker sig meget over det.
Forpagteren har præsteret at skifte til nyt foder 2 gange på 2 mdr., er jeg blevet oplyst, hvilket har resulteret i dårlig mave hos en del heste. Jeg er hele tiden bange for, at hun pludselig beslutter sig for at skifte igen, hvis hun "får et godt tilbud". :-(

Jeg er så dybt skuffet over forplejningen på stedet, som jeg betaler i dyre domme for! Det kan bare ikke være rigtigt. :nej:
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Tillid til nyt opstaldningssted væk!

Post by Stimata Doamna »

Jeg tror nu nok, at jeg ville se mig om efter noget andet. Som en midlertidig løsning ville jeg måske nok foretrække et sted, hvor jeg ikke kunne ride så meget, men hvor foder/fold er i orden og som du gerne vil have det.

Der er naturligvis altid mulighed for misforståelser, men i dit tilfælde ser det lidt for "systematisk" ud.

God held med jagten!
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
fias
Posts: 4
Joined: Tue 10. Feb 2009 22:13

Re: Tillid til nyt opstaldningssted væk!

Post by fias »

Tak for alle Jeres svar :-)

Jeg står p.t. på en venteliste og har samtidig fundet en annonce på et andet opstaldningssted i nærheden, som lyder rigtig godt. Jeg overvejer at tage ud og kigge på det, men samtidig har jeg det meget dårligt med at flytte hesten efter kun 3 uger og frygter, hvordan hun vil reagere på dette.... Er der nogen af Jer, der har erfaringer med at flytte en hest til et nyt sted efter kun få uger?
:ked:
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Tillid til nyt opstaldningssted væk!

Post by MetteboDeluxe »

Det er jo ikke værre end hvis du havde været på træningslejr, sommerstævne i Silkeborg osv osv.. Det ville jeg ikke bekymre mig synderligt om. Du er jo den samme :-)
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Tillid til nyt opstaldningssted væk!

Post by 99E »

fias wrote:Er der nogen af Jer, der har erfaringer med at flytte en hest til et nyt sted efter kun få uger?

Ja.
Det var ganske vist to heste - men vi har haft vores med på kursus, ferie mm flere gange uden nogen problemer.
Flyt du bare hesten, det overlever den sagtens.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Tillid til nyt opstaldningssted væk!

Post by annetteB »

Ja, flyt du bare hesten - forandringer til det bedre har de sjældent noget imod!
:linski:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply