Købers rettighed - køb fra stutteri

User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by MinnaN »

Hvad med at stå i boksdøren og lade hende komme til dig? Lave smaskelyde som om du spiser noget lækkert? Eller spis en gulerod mens du står der?
Det virkede på Prins. Som det iøvrigt tog mig 1 1/2 år og 2 sommerferier at komme "ind på livet af. Så 9 måneder gir jeg ikke meget for. Sorry, men det er ikke lang tid nok.

Det virker iøvrigt stadig på Prins. Han får en belønning, fordi han gider mig. Og så gider han mig lige pludselig endnu mere. Jeg prøver så vidt muligt at strigle ham UDEN for boksen. Nu kan jeg ikke. fordi han må ikke stå udenfor ved striglebommene uden sit overtøj, men når der er plads inde på staldgangen, så står vi der. Med mindre der står mange, for så er Prins "på". Nu står hesten hjemme hos dig, så der er vel ikke det store i det.
Prins er fjern, når han står i boks og blir striglet. Medmindre vi skal "lege" eller nusse, så gider han mig godt. Men ellers tolererer han mig. Godt nok mere end andre ryttere og han nusser mig aktivt, men stadig er vi på tolerere stadiet. Bare lidt længere oppe af skalaen.

Prøv med en anden metode. Få nogen hestekyndige til at hjælpe dig. Ellers sælg krikken til en salgsstald. Eller få en berider til at tage Altruida i ridning mhp salg. Det koster penge, men hvis du virkelig vil hesten (ja jeg er sgu strid nu), så gør du det.
Men du kan ikke forlange alverdens træning af en 8-9 årig hoppe der har været moar hele sit liv. Hun er et helt andet sted i sin verden. Pt er hun er et sted uden familie og venner, med en ejer der ikke kan overskue at være leder for hende.
Dertil kommer at hun har været mor for føl og dermed godt ved hvor skabet skal stå. Hopper er bare anderledes end vallakker og hingste. ISÆR når de har fået føl. Den blideste hoppe kan sgu blive til en rigtig madamme.

Bliv ved med at kæmp, men det er ikke stutteriets skyld at du ikke magter Altruida.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by Frieser9460 »

KatieKat wrote:Frieser: Jeg synes at det er en skam at du har besluttet at der ikke er mere at gøre og at du ikke gider mere, for jeg er sikker på at det kunne komme til at gå for dig også. Det kræver hjælp og det kræver tid og det kræver arbejde, men mere end alt det kræver det en ændring af din holdning overfor hende. I stedet for at synes det er irriterende at hun ikke gider dig, så skal du helst synes det er spændende udfordring. Og du skal også være parat til at indset at det muligvis er dig der skal arbejdes med og ikke hende. Jeg kan godt se at det muligvis ikke er helt nemt hvis det allerede fra begyndelsen var en anden hest du egentlig ville have. Det er nu ikke Altruidas skyld og hun fortjener et hjem hvor man gider hende og hun gider folk. Hvis det ikke er hos dig og du ikke kan finde en måde hvor det bliver hos dig er det helt sikkert bedre at hun får et andet sted at bo.


Jeg er også meget ked af, at jeg ikke selv - med eller uden hjælp - er i stand til at løse mine problemer med Altruida. Det er én ting, at hun virker indifferent overfor mig og "ikke gider mig", og at hun sætter sig op imod mig, når jeg forsøger at træne hende; det BØR være et spørgsmål om træning, træning og mere træning, både for Altruida og bestemt også for mig (for ja, jeg er bestemt klar over, at det også er mig, der skal arbejdes med - ikke kun hesten). Men når Altruida samtidig er så varm/hidsig (men bemærk; hun er og har aldrig været aggressiv) og bliver så bange for alting og ingenting, uden at dette på nogen måde bliver bedre, selv om jeg træner og forsøger at introducere hende for forskellige "farlige" ting, så hun kan vænne sig til dem, så bliver det altså bare for stor en mundfuld i længden. Og det kan hverken Altruida eller jeg trives med, uanset hvor meget jeg holder af hesten. :nej:

Jeg vil også gerne understrege, at jeg på ingen måde giver Altruida skylden for, at hun "ikke er den hest, jeg ville have".... det vil jeg ikke engang klandre sælger for! Lige netop dette er ene og alene MIN skyld; det var MIG, der ville være fornuftig og valgte at lytte til min kærestes argumenter, og det var MIG, der købte hende. :-)

KatieKat wrote:Hvordan du så vælger at gøre det er op til dig, men jeg kan ikke lade være med at bide mærke i at du ikke vil lægge vægt på hvad der er etisk rigtigt, men kun hvad du jurisisk set kan presse igennem. Synes du selv at du etisk set har ret? Eller er det ligemeget hvis bare du kan gennemtrumfe din vilje?


Hvis du tror, jeg slet ikke vil lægge vægt på, hvad der er etisk, har du misforstået mig... Jeg er faktisk helt generelt et menneske, som går meget op i ansvar, moral og etik. :-) Det, jeg har skrevet i denne tråd om, at I kommenterer ud fra en etisk betragtning, mens jeg forsøger at forholde mig udelukkende juridisk, handler om, at jeg mener, man bør skille tingene ad i en diskussion. Det dur ikke, hvis jeg argumenterer ud fra et juridisk synspunkt, mens andre modargumenterer mig med etik... hvis du kan følge mig? :-) Enten skal vi diskutere jura, eller også skal vi diskutere etik. :-)

Jeg vil skam også gerne forholde mig etisk til situationen og har også været lidt inde på det i et af mine tidligere indlæg... Nu kan jeg selvfølgelig ikke gå ud fra, at alle andre mennesker tænker og mener ligesom jeg - det ville nok være en anelse egocentreret :linski: - men i min opfattelse bærer både sælger og køber et etisk ansvar, når man indgår en handel.

Det er købers ansvar at "være klar i spyttet" og gøre opmærksom på de ønsker og krav han eller hun har til den ting eller det dyr, han/hun ønsker at købe. Det er naturligvis også købers ansvar i det omfang, det er muligt og udfra købers viden og erfaring at undersøge, hvorvidt tingen eller dyret lever op til disse krav og ønsker.

Samtidig mener jeg så, at det er sælgers ansvar at kende sin vare, uanset om der er tale om en "død" ting eller et levende væsen, således at han kan give korrekte oplysninger om denne. Ligeledes er det sælgers ansvar at være ærlig omkring "varens" egenskaber og at informere køber bedst muligt, samt at matche købers ønsker og behov bedst muligt ud fra de oplysninger, køber giver.

Kort sagt er en handel efter min mening rent etisk et gensidigt ansvar mellem sælger og køber, og jeg gør selv til enhver tid mit bedste for at leve op til dette ansvar, uanset på hvilken side af handlen, jeg befinder mig.

I mit konkrete tilfælde føler jeg ikke, sælger har opfyldt sit ansvar, hverken juridisk eller etisk, idet sælger vidste - eller burde have vidst efter at have ejet hoppen i 4 år - at hun ikke, som de oplyste til mig, var rolig og nervefast. "Rolig og nervefast" er jo ikke kun god opførsel på fold og i stald, men snarere et spørgsmål om måden, hvorpå hesten håndterer udfordringer og nye situationer, som jeg ser det.

Jeg påstår ikke, at Altruida slet ikke er påvirket af, at jeg er blevet utryg, når hun er "tændt af"... men jeg mener stadig ikke, at dette alene er skyld i den uoverensstemmelse, der er mellem Altruidas faktiske temperament og det temperament, jeg fik beskrevet, da jeg så hende. Temperamentet har hun helt sikkert haft i forvejen, selv om man måske godt kan diskutere, hvorvidt min usikkerhed i visse situationer ikke har hjulpet med til at forbedre det.

Så det korte svar er; ja, jeg mener faktisk selv, jeg har en vis etisk ret, og jeg mener selv, jeg har forsøgt at være fair overfor sælger ved ikke bare at afskrive hoppen og kræve tilbageleveringsret med det samme, men tværtimod selv har forsøgt at arbejde mig ud af problemet ved både at arbejde intensivt med hesten OG mig selv. Først da dette så ikke lykkes, og jeg ikke kan ændre hoppens temperament/adfærd i en sådan grad, at hun alligevel vil kunne komme til at opfylde det lovede, begynder jeg at gøre krav gældende overfor sælger. Eller rettere sagt; jeg spørger først pænt, bliver ignoreret og stiller SÅ krav.

På den måde opfatter jeg faktisk mine paragrafhenvisninger og henvendelse til advokat som en "sidste krampetrækning" i et forsøg på at gøre sælger opmærksom på, at der også er fejl på deres side, og at de altså reelt ikke har leveret det, de lovede. Mit håb og ønske er stadig, at stutteriet "ombestemmer" sig og kommer med et fornuftigt udspil, som jeg selv ville have gjort, hvis jeg havde været i sælgers sted.

Det er ikke sikkert, jeg i sælgers sted bare ville have sagt "okay, så tager jeg da bare hesten retur", men jeg ville helt sikkert i samme øjeblik, køber henvendte sig hos mig, være gået i dialog med henblik på at finde en løsning, begge parter kunne være tilfredse med.
Mit udgangspunkt var jo heller ikke, at jeg pine død VILLE levere hesten retur, men at jeg på en eller anden måde ville imødekommes af sælger, så vi kunne nå en enighed og løse "problemet" for fornuftig og mindelig vis. Og som sagt har jeg heller ikke helt opgivet det håb endnu... naivt, som det end må lyde, når jeg nu i min frustration har valgt at gribe til paragrafferne for at blive hørt.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by Jillow »

Nu har jeg kontaktet sælgeren af hesten....jeg håber de har lyst til at kommentere sagen.
og det er kun en møg strigle der kunne hitte på den slags.. :katiekat: :katiekat:

Frieser9460
var jeg dig ville jeg slet ikke skrive mere herinde om din hest, grunden ser du ovenfor,
At man gør den slags overfor en bruger der søger råd når man er i tvivl om noget fatter jeg så ikke lige, og omvendt så kommer det ikke bag på mig at lige præcist sådan en som smukke-ped kunne finde på det.. Håber du har den ledeste smag i munden :mur: :mur: hvad jeg ellers syntes om dig smukke-ped, vil jeg undlade at skrive i Frieser9460 tråd..
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by 99E »

Det er vel fair nok at høre "begge sider"?
Hvorfor er det ledt, Jillow?
Det forstår jeg ikke?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by Frieser9460 »

smukke-ped wrote:Nu har jeg kontaktet sælgeren af hesten....jeg håber de har lyst til at kommentere sagen.


Det står dig selvfølgelig frit for, ligesom det står sælger frit for at tage imod eller afslå din opfordring, men jeg understreger med det samme, at jeg IKKE har tænkt mig at diskutere med sælger her på et offentligt forum. For i virkeligheden er dette jo en sag mellem sælger og mig og ingen andre, og jeg har med vilje ikke oplyst, hvem sælger er, da jeg ikke ønsker at udhænge nogen.

Jeg startede denne tråd som et hypotetisk eksempel for at søge råd og erfaringer til, hvordan jeg stod i forhold til min opfattelse af en problemstilling, og diskussionen udviklede sig, da jeg pludselig følte, jeg skulle igang med at forsvare mig selv og mine handlinger (jeg sprang på en limpind - måske dumt af mig, men gjort er gjort).

Men hvad der ellers skal finde sted af dialog mellem sælger og mig, synes jeg faktisk, skal foregå privat, som den hidtil har gjort. Og jeg kommenterer ikke yderligere i sagen, før jeg har hørt fra den advokat, jeg har spurgt til råds.

Jeg mener fortsat, jeg har en ret - om ikke andet, så juridisk! Jeg har aldrig udelukket, at jeg tager fejl, og det gør jeg heller ikke nu... det er sådan set primært derfor, jeg har valgt at tage kontakt til en advokat med erfaring i denne slags sager. For at finde ud af, om jeg virkelig er så galt på den, som det påstås. Når jeg så har svaret, tager jeg den derfra.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by Jillow »

Det er vel fair nok at høre "begge sider"?
Hvorfor er det ledt, Jillow?
Det forstår jeg ikke?


Af den såre simple grund at Frieser9460 på intet tidspunkt har skrevet hvem sælger er, hun har kun bedt om råd herinde, (har fulgt tråden)..
smukke-ped har været så fandens næven nyttig at finde sælger og fortælle sælger om det her, syntes jeg godt nok er så usmageligt gjort, da man som bruger herinde vel for pokker godt kan spørge om råd mv uden en møg strigle som smukke-ped skal gøre den slags pis..
ikke uden grund jeg har den mening jeg har om strigler!!.. Det er brugere som smukke-ped jeg foragter dybt herinde..

Så er det vist ikke til at misforstå vel.. og hvis så skal jeg gerne skære det ud i pap.. :viben:
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by BeritH »

Om hesten er nervefast eller ej er vel i bund og grund en noget subjektiv vurdering - i hvert fald dem, der ligger i gråzonen. En hest som jeg betragter som nervefast, behøver jo ikke at være det i din verden. Og måske den reagerer anderledes med dig end den gør med andre.

Jeg må indrømme at jeg synes du er lidt urimelig over for sælger. OK, du har købt en hest, der viser sig ikke rigtigt at være noget for dig, men er det nu også sælgers skyld? Det kan da godt være at sælger har sagt at hesten er nervefast og du ikke er enig i den betragtning, men har du overvejet, at sælger måske virkelig MENER at den er nervefast, mens du mener noget andet.

Efter min mening burde du sætte hende til salg på normale vilkår, når du har besluttet dig for at hun ikke skal blive hos dig.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by 99E »

Nej, SmukkePed har skrevet til sælger for at få at vide hvad sælgers side af sagen er?
Og sandsynligvis for at fortælle sælger at emnet (sælger + hest) debatteres herinde?

Nejnej, Frieser9460 har ikke selv skrevet her i tråden at hun gerne vil høre sælgers version på Strigler - men jeg synes det er pudsigt at lyder som om du mener at...
...hvis man kommer på samme forum har man forpligtet sig til kun at høre sagen fra een side.
...man selv skal bestemme hvordan en debat skal sno sig - hvis man har startet den.
...man faktisk BØR give ret og bakke op om et forummedlem og ikke (gys) stile kritiske spørgsmål eller være uenige. Og SLET ikke pege på den anden side af historien/sagen spørge til den vinkel.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by Camilla... »

Hvorfor er det et problem at sælger er blevet kontaktet ?
Altså udover at Jillow ikke kan lide Smukke Ped ?
Hvorfor må sælger ikke give sit besyv med. Det er jo en yderst kilden sag, som muligvis kan gå hen og ende i retten. Jeg syntes faktisk det er helt ok at sælger bliver kontaktet taget i betragtning af at Louise, faktisk sidder at beskylder dem for at have opført sig uetisk.

Og så vil jeg da lige tilføje at man altså ikke behøver være den store detektiv for at vide hvor hun har købt hesten. En simpel søgning på hestens navn, 1 hit = hestegalleri, hvor Louise skriver hvor hun har købt hesten.

Louise, du startede rigtig nok tråden som et hypotetisk spørgsmål, men som den har udviklet sig er det jo ikke længere hypotetisk. Det kunne da være interessant, om ikke andet så for os andre at høre hvad sælger har at sige og ikke mindst hvordan sælger opfatter sagen. Der er som bekendt altid 2 sider af en sag og lige nu har vi den kun fra din.
Jeg forstår ikke hvorfor du går sådan i baglås over at kommentere vores indlæg yderligere, bare fordi sælger er blevet kontaktet. Jeg forstå så til gengæld godt hvis du vælger samme fremgangsmetode, såfremt sælger overhovedet kommer herind og det skulle udvikle sig til en mudderkamp.

Camilla - som faktisk har opgivet denne tråd lidt, da det er spildte kræfter at komme med gode råd.
God d
aribeth

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by aribeth »

hvordan er det egnetlig at Altruida "tænder af" hvordan kommer hendes "varmhed/tændthed" til udtryk?


Stråbær var også meget "varm/tændt" ... også når andre håndterede hende... det lyder for mig lidt som om du måske har de samme "problemer" som jeg havde....

Igen... lad Altruidas boks være hendes boks... det er egentlig en opfordring til de fleste... det er min opfattelse at man ikke skal invadere hestene konstant i deres bokse...


Katrine
Post Reply