Købers rettighed - køb fra stutteri

User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by gukuvi »

Jeg mangler lige at sige, at Dorthe jo gjorde det som alle bliver rådet til, når de skal lære at ride, fik fat i en hest der uddannelsemæssigt var i stand til at lære hende en masse, alligevel duede det ikke i starten, men endte heldigvis lykkeligt.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by Frieser9460 »

Argh!!!! Nu havde jeg lige forfattet et kilometerlangt indlæg... og så lukker explorer bare uden videre varsel! :mur: :mur: :mur:

Nå, om igen... så må jeg bare håbe, at det ikke var et tegn fra oven på, at jeg skal overholde, hvad jeg tidligere skrev om ikke at diskutere sagen yderligere... :lol:

For jeg kan se, at der altså stadig er et par ting, jeg åbenbart mangler at gøre klart... :linski:

For det første: Jeg giver på INGEN måde sælger skylden for, at Altruida er nervøs og "varm" og har aldrig gjort det! Hvorfor hendes temperament er sådan, ved jeg ikke, og det er såmænd ikke engang sikkert, sælger ved det. Det kan være noget, hun har nedarvet fra de linjer, hun er avlet ud af (det er i hvert fald en mulighed, ud fra hvad jeg har fået forklaret af Frieserkyndige, som kender langt mere til de forskellige avlslinjer, end jeg gør og gjorde på det tidspunkt, jeg købte Altruida), men det kan også være et resultat af ydre påvirkninger.... måske hendes opvækst i Holland, måske det faktum at hun flere gange har måttet skifte ejer, måske dårlige oplevelser på forskellige tidspunkter i hendes liv, eller måske noget helt, helt fjerde. Men under alle omstændigheder er det ikke noget, jeg umiddelbart kan eller vil klandre sælger for, for trods alt har jeg ingen grund til at tro, at de har behandlet Altruida dårligt på nogen måde! :nej:

Det, jeg anfægter, er ene og alene, at jeg ikke mener, den hest, jeg har fået, svarer til det, sælger lovede mig ved købet. That's it!

Og lad mig så også lige for god ordens skyld understrege, at jeg på INGEN måder lader min frustration over dette gå ud over Altruida... i fald nogen skulle sidde med en tvivl! Selvfølgelig opfanger hun sikkert noget af den, for heste er jo nu engang temmelig fintfølende overfor vi menneskers sindsstemninger, men jeg gør ALT, hvad jeg overhovedet kan, for at hun ikke skal blive påvirket af det. Hun bliver passet og plejet, nusset og striglet nøjagtigt, som jeg altid har gjort. Den eneste forskel er, at jeg lige nu KUN håndterer hende inde i stalden - resten klarer min kæreste, fordi jeg føler, det vil være bedst for både Altruida og mig, så længe jeg har det sådan her. Men jeg tilbringer mindst en halv til en hel time i boksen sammen med Altruida hver dag, hvor jeg strigler hende, renser hendes hove, nusser og gnubber hende, laver kropsbevidsthedsøvelser (lange, rolige, faste strøg med hænderne over hele hendes krop) og forsøger at træne lidt opmærksomheds- og koncentrationsøvelser med hende i det spinkle håb, jeg stadig har, om at vinde hendes tillid i en sådan grad, at vi kan komme ud over al den angst og nervøsitet, som danner så stor en barriere i vores forhold og giver så store problemer, som situationen ser ud lige nu og har set ud lige siden den dag, hun ankom. :-)

Jeg starter også altid ud med at nusse om de 2 små krudtmuler, så jeg er sikker på, at jeg er så afslappet og godt tilpas, som overhovedet muligt, inden jeg går ind til Altruida. :-)

Forresten hæfter jeg mig lidt ved, at I alle sammen gentagne gange påpeger, at Altruida ikke er færdigtilredet og mener, at dette i sig selv er et argument for, at hun er nervøs og "varm", fordi hun - som I skriver - stadig er en unghest indeni hovedet, og at jeg derfor burde have forudset hendes temperament og ladet være med at købe hende, uanset hvad sælger siger (= jeg kan ikke klandre sælger for noget som helst). Dette forstår jeg faktisk ikke helt... :ehj:

For jeg har før arbejdet med både føl og ungheste, og har også 3 ungheste stående i min stald p.t., som jeg omgås hver eneste dag... UDEN problemer. Okay... de 2 små "gælder" måske ikke helt her pga. deres størrelse, men Xena, som er knap 2 år gammel, er omkring 155 cm. og dermed næsten samme størrelse, som Altruida. Men selv om hun er unghest, er hun på ingen måde "varm" eller nervøs på samme måde, som Altruida er det. Tværtimod er hun utrolig "god i hovedet"; virkelig sød og nem at håndtere for en hest på hendes alder... hun kan godt kigge lidt, når hun støder på en ting, hun ikke har set før, og hun kan også blive bange, ja, men hun taber aldrig hovedet og forsøger aldrig på f.eks. at løbe ind i mig eller stikke af, som Altruida gør, når hun bliver bange, og hun bliver heller ikke nær så ofte bange, som Altruida. Af samme årsag har jeg ingen problemer med at håndtere hende og vil ikke være bange for at sætte mig op på hende den dag, hun første gang skal have en rytter på ryggen. Og det endda til trods for, at hun bliver væsentligt større end Altruida, inden hun er færdigudvokset... :-) Og jeg har også før haft med ungheste at gøre (selv om dette så - indrømmet - var før min ulykke) og redet ungheste, som trods deres unge alder var helt utrolig søde at arbejde med. Så at en hest er "ung i hovedet", behøver langt fra at være ensbetydende med, den også er nervøs og "varm" eller voldsom at arbejde med. :-)

Hvad angår min mor, så er hun enig med mig i, at Altruida ikke lever op til, hvad jeg blev lovet, da jeg købte hende... men ja, hun fraråder mig at "køre advokat i stilling", fordi hun synes, mit bevisgrundlag umiddelbart er for "tyndt" til at køre en sag og derfor er bange for, at jeg bare ender med at smide en masse penge ud ad vinduet. Og ja, hun synes i stedet, jeg skal sætte Altruida i fol og satse på, at hendes føl i stedet kan blive "drømmehesten" - så kan jeg altid sælge Altruida, når føllet er vænnet fra. :ehj:

Det er også rigtigt, at jeg tidligere har været meget opsat på at få Altruida ifolet og aktivt har søgt efter den rette hingst til hende, fordi jeg netop havde det håb, at kunne jeg ikke få drømmehesten ud af Altruida, så kunne det være, jeg kunne få drømmehesten ud af føllet, som jeg jo ville have mulighed for selv at præge fra den dag, det bliver født. Tanken er også stadig tiltalende... men samtidig synes jeg, risikoen er for stor, når jeg ikke ved, om Altruidas nervøse og "varme" temperament skyldes ydre påvirkninger, eller om det er noget arveligt, som hun kan videregive til sit føl, som så alt andet lige vil blive lige så svært at håndtere i længden. Derfor har jeg droppet den idé igen. :doed:

Når jeg skal have en anden hest - uanset hvad udfaldet bliver angående Altruida; om jeg kommer til at kunne tilbagelevere hende til stutteriet, eller om jeg ender med at måtte "sluge kamelen" og selv sælge hende - skal det altså pine død være den RIGTIGE hest! :-) Jeg vil IKKE havne i den samme, ulykkelige situation een gang til, fordi jeg bare stoler blindt på en eller anden sælgers udsagn, for det er altså bare ikke holdbart for hverken hesten eller mig. :nej:

Af samme årsag er jeg først og fremmest gået i gang med at sætte mig grundigt ind i de forskellige "stammer" og avlslinjer indenfor Frieseravlen og tilegne mig viden om, hvilke linjer/stammer, der er kendt for et "godt hoved" og et roligt, nervefast temperament, og hvilke linjer/stammer, der er kendt for at være "højere i tændingen" og mere nervøse. Ikke noget med krav til "fine papirer" (men jo, den SKAL have papirer, så jeg kan se dens afstamning); det er udelukkende en brugshest, jeg går på udkig efter i næste omgang. Så kan jeg købe en avlshoppe efter de kriterier, som nu engang bør være for en sådan om nogle år, når jeg har råd og ikke mindst mod til dette, hvis jeg til den tid stadig gerne vil prøve noget avl. Der ud over vil jeg have mulighed for at "kende" hestens opvækst og hvilke principper, den er omgået og opdraget ud fra (det kan måske betyde, at jeg bliver nødt til at købe et føl direkte fra avler, men det vil jeg også godt turde, hvis jeg selv har helt styr på alt det andet og har mulighed for at håndtere føllet i forskellige situationer og dermed selv vurdere dets temperament), og så tager jeg heller ikke mere ud at kigge på en hest uden at have en mere erfaren person med, som kan hjælpe mig med at undersøge og vurdere hesten. Og jeg tager heller aldrig mere ud og kigger på en voksen hest, jeg ikke vil have mulighed for at prøve at ride og evt. få lov til at tage med ud på en tur i terrænet for at se, hvordan den reagerer der. :nej:

For I kan sige og mene, hvad I vil om min måde at håndtere denne sag på... men to ting er 100% sikkert; uanset om Altruida ikke lever op til det, jeg mener, jeg blev lovet ved købet, så holder jeg faktisk rigtig meget af hende og mener, hun fortjener det bedste, og jeg er heller ikke så "dum", at jeg begår den samme fejl to gange! :ehj:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by Frieser9460 »

gukuvi wrote:
*slettet*

3/4 år er lang tid at hesten har været væk fra sælger og hvilken garanti har han for, at du ikke har splittet hesten ad? Tag det nu ikke så tungt det jeg skriver, det lyder værre end jeg mener det, for jeg synes du er i en dum situation, men tænk alligevel over det i den brede sammenhæng.

Bare mit femøresindlæg.

Gunni.


Meget af det andet, du har skrevet, Gunni, føler jeg på en måde, jeg allerede har kommenteret på - om ikke andet så i hvert fald inddirekte - i mit lange, lange indlæg, som jeg sad og skrev (endda 2 gange, fordi det kiksede i første forsøg), mens du postede dit indlæg. :-)

Men jeg vil da godt indrømme, at selv om jeg ikke er enig i, at jeg ikke har ret til noget som helst ifølge de fortolkninger af købeloven og forbrugerkøbsrettigheder, jeg har kunnet finde frem til, så er dette her jura-halløj da til dels også lidt en frustrations- og desparationshandling fra min side, fordi sælger slet ikke har reageret på mine ellers meget venlige og forespørgende henvendelser, men igennem total tavshed har fralagt sig ethvert ansvar (indtil jeg begyndte at finde lovparagrafferne frem), og jeg oprigtigt mener, at sælger uanset hvad i en vis udstrækning ikke har været helt reel i sine informationer og ikke har levet op til sit ansvar. :ehj:

Og så vil jeg gerne lige kommentere på det sidste, du skriver, og som jeg har citeret ovenfor. :-)

Jeg kan godt se, hvor du vil hen med det, du skriver... tror jeg nok, i hvert fald. :ehh: Og jeg opfatter det heller ikke, som om du direkte beskylder mig for at have ødelagt Altruida i den tid, hun har været hos mig (selv om jeg måske fanger en snert af det mellem linjerne - det kan jo godt være, det bare er mig, der er lidt "overfølsom" p.t.). Alligevel vil jeg godt lige for god ordens skyld understrege, at Altruida i hvert fald ikke har lidt nogen fysisk overlast hos mig. Hun er passet og plejet i hoved og r*v; har fået ormekur og vaccine, er passet med smed efter behov, er blevet striglet og har fået renset hove stort set hver eneste dag (undtagen, når jeg har været syg - så er det sket, at jeg har sprunget et par dage over, hvad det angår), har haft en 18 m2 stor, halmstrøet boks at hygge sig i, samt daglig adgang til en stor fold, hvor hun altid har haft selskab af minimum 1 anden hest (idet jeg er stor modstander af, at heste skal gå alene), og er blevet fodret udelukkende med et godt kvalitetsfoder. Hendes man er vokset længere og blevet kraftigere (ikke voldsomt, men lidt) siden, jeg fik hende hjem, og hun har ikke været syg eller haft nogen form for skader eller skrammer overhovedet. :-)

Psykisk har jeg også meget svært ved at forestille mig, at hun skulle have lidt nogen form for overlast; al omgang og træning, jeg har udført sammen med hende, har været udfra principperne i naturlig/intelligent horsemanship, og jeg har aldrig slået hende eller brugt bid eller andre former for "kunstige hjælpemidler" på hende. Og jeg har hele tiden været meget obs på at have en "støtteperson" med mig, når jeg har arbejdet med hende og på at overlade hende til denne person, som typisk har været min kæreste eller en anden person, som jeg med sikkerhed ved, SLET ikke er det mindste utryg, i samme øjeblik jeg selv er kommet ud i en situation med hende, hvor jeg har følt mig utryg eller følt, jeg ikke magtede hende. :-)
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by 99E »

Her er et tip til dig:

If what you're doing doesn't work, absolutely do something else...

Jeg bider mærke i at du taler mege tom at hun skal have TILLID til dig.
Det skal hun også.
Men VIRKER hun som om hun er bange for dig - eller virker hun mere som om hun bare er ligeglad med dig, fordi du ikke er vigtig nok for hende?

Hvis hun ikke er BANGE for dig, men LIGEGLAD - er det så tillid eller respekt, det halter med?

Der er rigtig mange, der har succes med Intelligent Horsemanship.
Men hvis det ikke virker KUNNE du jo overveje at hive et andet kort op af æsken...

Gunni:
Hehe. Kedelig... :viben:
Po er en smækker hest, men KEDELIG var ikke ligefrem sådan han var, da Dorthe havde bøvl med ham.
Han præsterede vist også at stejle, ramme hende i hovedet med hovene og give en hjernerystelse...
Altså foruden det ellerede nævnte.

Men nu er han jo på "magiks vis" blevet en sød og flink hest igen. :mikkel: :elsk:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by annetteB »

Jeg vil lige understrege at jeg ABSOLUT ikke tror, at du har behandlet Altruida dårligt i den tid du har haft hende. Jeg er sikker på, at hun er blevet passet og plejet til punkt og prikke.
:askepot:

Du må nok bare konstatere at den måde behandler hende på og stædigt holder fast ved ikke ligefrem har gjort hende nemmere at håndtere. Siden du tilsyneladende ikke har været indstillet på at ændre på dig selv og dine tilgang til træningen af hesten, så er det helt klart den bedste idé at få få hesten solgt og finde én der responderer GODT på den der HMSting du laver med dem i modsætning til Altrida, som i bedste fald er indifferent overfor dig og i værste fald urolig og nervøs.

At stutteriet KUNNE godt have været mere høflige og pænt svaret "Tak for din henvendelse vedrørende et eventuelt tilbagekøb af Altruida. Vi er imidlertid ikke interesserede i at købe hende tilbage, men ønsker dig alt held og lykke med at finde nyt hjem til hende" istedet for blot at undlade at svare og lade dig selv regne ud, at i så fald ingen interese havde - det kan vi hurtigt blive enige om.

Men at mangel på almindelig høflighed er dét der får dig til at beslutte at det er på tide at trække advokater, jura og trusler om sagsanlæg i manegen, det virker sgu ualmindelig umodent og ansvarsfralæggende.

Jeg synes generelt du er rigtig god til at fralægge dig ansvar for, at Altruida gennem de 9 måneder hos dig er blevet en ganske anden hest end den du så på stutteriet - som om alt nødvendigvis må være godt, når du nu benytter dig af sådan en fin og anerkendt HMSmetode. Metoden er sikkert osse god og virker på en del heste, hvad ved jeg - men det virker øjensynligt IKKE på Altruida. og det undrer mig, at du tilsyneladende bliver VED med at gøre dét du hele tiden har gjort, når det nu er tydeligt for enhver at det ikke har den ønskede effekt?

Det er som at skubbe på en dør der går indad: uanset hvor længe du bliver ved, så går døren ikke op.Og det er ikke dørens skyld. Eller sælger af døren.

Det kan jo ALDRIG blive hestens ansvar at rette sig til efter den metode rytteren ynder at benytte sig af. Eller sælgerens ansvar, at køberen insisterer på at arbejde med sin hest på en måde, som den ikke føler sig tryg ved. Og det er dét jeg oplever at du forsøger at gøre: lægge ansvaret fra dig under påskud af juridiske rettigheder - og dét endda primært fordi stutteriet ikke svarede på din henvendelse om tilbagekøb.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by gukuvi »

Jeg er ikke inde i købeloven og andre retssystemer. Det jeg mener med mit indlæg er, at hvis du fik ret i sagen, ja så vil dommen danne præcedens for andre tilfælde og så har vi en meget kedelig situation for sælgere af heste. I forvejen er købeloven meget til den urimelige side set med mine øjne, men det er noget andet.

Jeg skrev også, at du skulle tage mine ord for, hvad de var og ikke som en kritik af dig personligt. Jeg har læst alle indlæggene og alle incl. dig har forklaret sig.

Som sagt så synes jeg at tilfældet Po er en god sammenligning på en hest der reagerer meget anderledes og voldsomt, på trods af at sælger har vist den frem som værende absolut pålidelig i alle henseender.

Nu havde Dorthe set ham og videofilmet ham, da hendes veninder red ham her hos mig og der var han jo medgørlig og rar.

Derfor mener jeg også, at sælger intet hat gjort forkert, jeg tror på at han mener han har solgt en ryttervant rar hest til dig, og da du har haft med tilridning at gøre før, har han ingen skrupler i den retning.

Så som sagt det var ikke en kritik af din måde at passe hesten på overhovedet.

VH Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by KatieKat »

Du skal ikke undskylde overfor mig at du syntes Po var kedelig Gunni. Det var jo mit held. Desuden overvejede jeg selv at tage hans puls for at sikre mig at han overhovedet var i live da jeg så på ham oppe ved dig, for han var unægtelig rolig. Og det var lige præcis det jeg godt kunne lide. Jeg kunne godt leve med at tingene gik lidt langsomt og sådan hvis bare han var rolig nok.

Nu er han rolig igen, men bare på en anden måde. Han er stadig omgængelig og han er stadig rar, men han er ikke så kedelig mere. Han har lugtet at der ikke står dressur på programmet så han er meget villig til at lave noget og er levende og vågen. Han udfordrer mig stadig hver eneste dag, men ikke mere end jeg kan klare og han lærer mig mere end jeg turde drømme om. Jeg vil på ingen måde bytte.

Frieser: Jeg synes at det er en skam at du har besluttet at der ikke er mere at gøre og at du ikke gider mere, for jeg er sikker på at det kunne komme til at gå for dig også. Det kræver hjælp og det kræver tid og det kræver arbejde, men mere end alt det kræver det en ændring af din holdning overfor hende. I stedet for at synes det er irriterende at hun ikke gider dig, så skal du helst synes det er spændende udfordring. Og du skal også være parat til at indset at det muligvis er dig der skal arbejdes med og ikke hende. Jeg kan godt se at det muligvis ikke er helt nemt hvis det allerede fra begyndelsen var en anden hest du egentlig ville have. Det er nu ikke Altruidas skyld og hun fortjener et hjem hvor man gider hende og hun gider folk. Hvis det ikke er hos dig og du ikke kan finde en måde hvor det bliver hos dig er det helt sikkert bedre at hun får et andet sted at bo.

Hvordan du så vælger at gøre det er op til dig, men jeg kan ikke lade være med at bide mærke i at du ikke vil lægge vægt på hvad der er etisk rigtigt, men kun hvad du jurisisk set kan presse igennem. Synes du selv at du etisk set har ret? Eller er det ligemeget hvis bare du kan gennemtrumfe din vilje?
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by Frieser9460 »

annetteT wrote:Jeg vil lige understrege at jeg ABSOLUT ikke tror, at du har behandlet Altruida dårligt i den tid du har haft hende. Jeg er sikker på, at hun er blevet passet og plejet til punkt og prikke.
:askepot:


Tak. :-)

annetteT wrote:Du må nok bare konstatere at den måde behandler hende på og stædigt holder fast ved ikke ligefrem har gjort hende nemmere at håndtere. Siden du tilsyneladende ikke har været indstillet på at ændre på dig selv og dine tilgang til træningen af hesten, så er det helt klart den bedste idé at få få hesten solgt og finde én der responderer GODT på den der HMSting du laver med dem i modsætning til Altrida, som i bedste fald er indifferent overfor dig og i værste fald urolig og nervøs.


Dette vender jeg lige tilbage til senere i indlægget... :linski: Men vil dog lige spørge: Såfremt hesten ikke kan håndteres på rolig, fornuftig og "ikke voldelig" vis uden en masse kunstige hjælpemidler, som er designet til enten at begrænse hestens bevægelsesfrihed eller påføre den smerte, så er den altså sød og rolig, og så er det bare mig, der håndterer den forkert (sådan sat lidt på spidsen)? :-o

annetteT wrote:At stutteriet KUNNE godt have været mere høflige og pænt svaret "Tak for din henvendelse vedrørende et eventuelt tilbagekøb af Altruida. Vi er imidlertid ikke interesserede i at købe hende tilbage, men ønsker dig alt held og lykke med at finde nyt hjem til hende" istedet for blot at undlade at svare og lade dig selv regne ud, at i så fald ingen interese havde - det kan vi hurtigt blive enige om.

Men at mangel på almindelig høflighed er dét der får dig til at beslutte at det er på tide at trække advokater, jura og trusler om sagsanlæg i manegen, det virker sgu ualmindelig umodent og ansvarsfralæggende.


Det er så din mening, og det er ok. :askepot: Jeg er blot ikke enig med dig... altså bortset lige fra den del, at stutteriet burde have reageret på min første henvendelse. :linski:

Jeg vil også godt lige påpege, at jeg så absolut IKKE har "truet" nogen. Det, jeg har gjort, er i en helt neutral og høflig tone (synes jeg selv, og det er i hvert fald tilsigtet) at gøre opmærksom på, hvad jeg mener, er min juridiske ret ifølge købeloven. Og ja, så har jeg også gjort opmærksom på, at såfremt stutteriet fortsat vælger at ignorere mig som hidtil, ville jeg overveje at kontakte en advokat omkring mine rettigheder. Et decideret søgsmål har slet ikke været på tale endnu. :nej:

annetteT wrote:Jeg synes generelt du er rigtig god til at fralægge dig ansvar for, at Altruida gennem de 9 måneder hos dig er blevet en ganske anden hest end den du så på stutteriet - som om alt nødvendigvis må være godt, når du nu benytter dig af sådan en fin og anerkendt HMSmetode. Metoden er sikkert osse god og virker på en del heste, hvad ved jeg - men det virker øjensynligt IKKE på Altruida. og det undrer mig, at du tilsyneladende bliver VED med at gøre dét du hele tiden har gjort, når det nu er tydeligt for enhver at det ikke har den ønskede effekt?

Det er som at skubbe på en dør der går indad: uanset hvor længe du bliver ved, så går døren ikke op.Og det er ikke dørens skyld. Eller sælger af døren.

Det kan jo ALDRIG blive hestens ansvar at rette sig til efter den metode rytteren ynder at benytte sig af. Eller sælgerens ansvar, at køberen insisterer på at arbejde med sin hest på en måde, som den ikke føler sig tryg ved. Og det er dét jeg oplever at du forsøger at gøre: lægge ansvaret fra dig under påskud af juridiske rettigheder - og dét endda primært fordi stutteriet ikke svarede på din henvendelse om tilbagekøb.


Selvfølgelig er det ikke "hestens ansvar at rette sig efter den metode, rytteren ynder at benytte sig af", som du skriver. Det mener jeg heller ikke, jeg nogensinde har påstået eller forlangt, at det skulle være. Men HMS er jo netop heller ikke KUN én metode at træne ud fra; det er ud fra min opfattelse og definition en omgangsform, som handler om hesteforståelse og om at arbejde med hesten ud fra dennes præmisser og uden vold og tvang. Således har jeg heller ikke kun prøvet én bestemt slags øvelser, selv om jeg godt nok heller ikke har skiftet øvelser og indgangsvinkel hele tiden og så igen (det ville jo bare forvirre hesten). Jeg har forsøgt at tage et udgangspunkt og starte med en bestemt øvelse, som jeg vurderede ville være enkel for både hesten og mig. Denne øvelse har jeg så forsøgt mig med nogle gange, imens jeg har forsøgt at læse Altruidas kropssprog for at fornemme hendes reaktion og forståelse af det, jeg beder hende om. Når jeg så ikke har fået den ønskede reaktion og ligesom kan fornemme, at jeg ikke på den måde kan få hende til at forstå, hvad jeg vil have hende til, har jeg prøvet en anden indgangsvinkel; muligvis en anden øvelse på samme "niveau" eller at gå længere tilbage. Lige nu arbejder jeg jo faktisk med Altruida helt fra bunden, som om hun var en helt "rå" hest, som aldrig havde været i menneskehænder og derfor ville skulle lære alting helt forfra.

Jeg bliver faktisk lidt ked af det, når du skriver, at jeg forsøger at fralægge mig ansvaret i forbindelse med Altruida... for det synes jeg faktisk ikke er tilfældet. Havde jeg haft til hensigt at fralægge mig ethvert ansvar, ville jeg jo have givet op med det samme, "stemplet" Altruida og kontaktet stutteriet mhp. returnering af hende allerede indenfor den første måneds tid eller to efter købet. I stedet har jeg hele vejen igennem forsøgt - og forsøger for øvrigt stadig - at træne mig ud af problemerne. Ikke, fordi jeg nærer nogen illusion om, at jeg kan ændre på hendes temperament, men fordi jeg stadig - trods alt - ikke helt har opgivet håbet om at kunne komme til at håndtere det. Jeg har oven i købet søgt mere erfaren hjælp til træningen i en erkendelse om, at jeg måske ikke ved egen hjælp er dygtig nok til at håndtere en så stærk psyke, som Altruida jo tilsyneladende er i besiddelse af. :ehj:

I øvrigt er Altruida jo ikke en "ganske anden hest, end den jeg så på stutteriet" - hun var sød at omgås i stalden og på folden på stutteriet, og hun er sød at omgås i stalden og på folden hjemme hos mig (selv om hun stadig let bliver forskrækket, men det havde jeg jo ingen forudsætning for at kunne vurdere på stutteriet, hvor jeg kun så hende i sammenlagt ca. 2-1½ time). Men hun er IKKE som oplyst fra sælgers side rolig og nervefast, for havde hun været det, ville hun jo ikke reagere så voldsomt i samme øjeblik, jeg flytter hende en lillebitte smule udenfor disse vante rammer. :ehj:

Som sagt har jeg også en 2 års Frieserplag, som jeg har lånt som selskab til Altruida, stående hos mig, og hun er helt, helt anderledes. Nok kan hun også blive forskrækket, men hun bliver det slet ikke lige så ofte, som Altruida, og hun reagerer også langt fra så voldsomt, som Altruida, når hun møder noget "farligt". Hvis jeg trækker en tur med Altruida, kan jeg mærke, at hun spænder op og "snorker" fra det øjeblik, vi bevæger os udenfor de trygge, kendte områder, der hedder fold og stald, og hun bliver forskrækket for alting og ingenting. Når hun bliver forskrækket springer eller løber hun fremad eller sidelæns ind i mig og kan i værste fald finde på at rive sig løs (det skal dog retfærdigvis tilføjes, at jeg altid har kunnet fange hende igen, når det er sket). Xena, den 2-årige Frieserplag, derimod går roligt og afslappet ved siden af mig og kigger sig omkring, men bliver kun sjældent forskrækket. Og NÅR hun bliver forskrækket, giver hun et spjæt og fnyser et par gange - eller i værste fald, hvis det er rigtig slemt, springer hun sidelæns væk fra mig - hvorefter hun "falder ned" igen og fortsætter, når hun har sikret sig, at hvad hun nu end blev forskrækket for, ikke var så farligt alligevel. Denne plag vil jeg definere som "rolig og nervefast". :-)
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by 99E »

Inde på "Hestefagligt" burde der ligge en oldgammel tråd fra mig om Horsenality:
viewtopic.php?f=30&t=3565

Jeg er ret sikker på, at hvis du læser den, printer og udfylder skemaet og fortæller hvilke kvadranter dine prikker er i - kan jeg selv over internettet komme ret tæt på et par ting, der kan gøre en afgørende forskel for dig, og din frieser som jeg (ige) opgiver at stave navnet på. :lea:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by aribeth »

En kort notits...

Jeg troede også engang jeg skulle pille og røre ved Stråbær hele tiden for at skabe tillid og respekt mellem os... så jeg gik ind i hendes boks og striglede og nussede og pussede næsten dagligt... og hun HADEDE det.... hun ignorerede mig totalt... stod bare og gumlede hendes hø og gik faktisk tit lidt væk fra mig .... jo mere hun afviste mig jo mere pillede og nussede jeg....

Og så var det jeg tænkte... at hun nok i virkeligheden var PISSE træt af at jeg forstyrrede hende i HENDES boks...
Stråbær vil have FRED når hun er i hendes boks... ellers kommer hun selv til en...

Så jeg stoppede pillerierne, satte det på absolut laveste blus og gjorde det i øvrigt kun på staldgangen... ignorerede hende totalt når hun stod i hendes boks... og ved du hvad... det virkede !!! Idag har ejg en hest som selv opsøger mig... og som elsker at blive kløeti hovedet og på bringen og i manen....

Jeg respekterer MEGET at hun vil være i fred i hendes boks... og jeg henvender mig heller ikke til hende konstant... Stråbær blev ikke sur eller tvær, hun ignorerede mig bare og vendte sig væk...

Så jeg tror du kunne få meget glæde ud af at lade Altruida være.... gør dig selv lidt vigtig i stedet for at sleske for hende... det synes heste er spændende!! :-)


Katrine
Post Reply