Købers rettighed - køb fra stutteri

User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by Frieser9460 »

Allerførst; hesten, jeg har købt, er IKKE en unghest! Hun var 8 år gammel på købstidspunktet! Bare lige for at få det slået fast én gang for alle.

Dernæst; moral og etik kan man altid diskutere. I synes, det er amoralsk, at jeg ønsker at gøre brug af en reklamationsret på baggrund af temperament. Fair nok! Det er så jeres holdning. Til gengæld synes JEG, det er amoralsk, hvis man som sælger slet ikke viser nogen som helst interesse i at parre dyr og ejer korrekt sammen, men blot sælger sit dyr fuldstændig ukritisk, og det uanset om man er privat eller "erhvervssælger". Naturligvis vil det oftest være købers EGEN beslutning, om man vil købe det pågældende dyr eller ej, men bortset fra det er jeg altså også af den holdning, at man som sælger (og især, hvis man er stutteri, katteri, kennel eller lignende og således må antages at have en større viden og erfaring end en privat køber) også har et vist ansvar for at gøre opmærksom på, hvis man ikke mener, at hest og rytter passer sammen.

Som eksempel kan jeg da give mig selv.... som altså også jævnligt befinder mig i en sælgerrolle i forbindelse med mit katteopdræt (hvor forbrugerloven i øvrigt også er gældende, da jeg juridisk bliver betragtet som "erhverv", selv om jeg ikke kan momsregistreres med mit katteri). Min moral og etiske sans forbyder mig sælge en kattekilling til et hjem, hvor jeg er overbevist om, at den IKKE vil passe ind! Jeg vil til enhver tid sige nej tak til at sælge til et menneske, hvis jeg ikke føler, at dette menneske passer sammen med den killing, han/hun beder om at købe. Og det ville i øvrigt være det samme, hvis det var heste, jeg handlede med... :ehj:

Ligeledes bestræber jeg mig altid på, når jeg står i en købersituation, at være så ærlig som overhovedet mulig omkring mine ønsker og behov for at give sælger det bedste grundlag for at kunne vurdere, om han/hun vil kunne opfylde dem. Fordi det i min verden er utænkeligt, at man som sælger kan være ligeglad med, hvem og hvilken fremtid, man sælger sit dyr til. :-o

Så kan det godt være, at en sådan holdning er naiv... det skal jeg lade være usagt. Men det er min opfattelse. :linski:

I anfører, at hestenes temperament stensikkert er et resultat af MIG og ikke noget, som den havde hos sælger. I spørger mig, hvad MIT bevis er for, at hesten var lige sådan hos sælger, som hos mig? Men så kan jeg vel også spørge jer: Hvad er jeres bevis for, at hesten IKKE var sådan hos sælger??? I virkeligheden er det vel påstand mod påstand... er det ikke??? Det vil jeg i hvert fald mene...
Dog har jeg den underbyggelse af min påstand, efter at have søgt hjælp hos flere mere erfarne folk både indenfor Frieserverdenen og i forbindelse med træning (træning af både hesten og mig, vel at bemærke), at hoppen rent faktisk viser sig at være ud af nogle linjer, som er kendt for at være lidt "højere" i hovedet end mange andre Frieser-linjer. Dette havde jeg ved købet - pga. min relativt begrænsede erfaring og viden i forhold til Frieseravl på daværende tidspunkt - ingen forudsætninger for at have vidst og vurderet mit køb ud fra. For det blev IKKE oplyst på noget tidspunkt - tværtimod blev det flere gange understreget, at hesten var sød, rolig og nem.

Hvad angår min første henvendelse til sælger, synes jeg faktisk, jeg kastede bolden ret åbent op til sælger... Ja, jeg spurgte, om de evt. var interesserede i at købe hesten tilbage, men jeg spurgte også, om de havde andre forslag til en løsning, som jeg måske ikke lige havde tænkt på? På den måde synes jeg faktisk, de havde rigtig mange muligheder for selv at komme med alternative løsninger til min indgangsvinkel, uden jeg i forvejen pakkede dem ind i en kasse af forventninger. Tilbagekøb foreslog jeg konkret, fordi det - set fra min synsvinkel, selvfølgelig - ville være det enkelste og hurtigste. Men jeg var på daværende tidspunkt også meget åben for andre muligheder, hvis sælger havde valgt at komme med et udspil - havde jeg ikke været det, ville jeg aldrig have foreslået det. :-)

Jeg er - uagtet hvad I må tro - ikke noget unfair eller uærligt menneske.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by annetteB »

I spørger mig, hvad MIT bevis er for, at hesten var lige sådan hos sælger, som hos mig? Men så kan jeg vel også spørge jer: Hvad er jeres bevis for, at hesten IKKE var sådan hos sælger??? I virkeligheden er det vel påstand mod påstand... er det ikke??? Det vil jeg i hvert fald mene...


Jeg kan ikke "bevise" at hesten var helt ok og iorden hos sælger.....men jeg kan læse ud af hvad du SELV har skrevet at hesten virkede rolig og omgængelig hos sælger. Og jeg regner trods alt heller ikke med at du har helt hul i hovedet og ville have købt en hest der keglede ukontrollabelt rundt hos sælger?
:skoer:

Forresten er det osse ligemeget om jeg kan bevise at den var OK da du købte den. Jeg er ikke sælger, og selv hvis jeg var, så er der er nu gået over et halvt år fra købsdato og dermed ligger bevisbyrden hos DIG.
:linski:

I den henseende mener jeg faktisk du står dårligt, for et eller andet sted HAR du vel brugt hovedet da du købte hende, idet du flere steder i denne og andre tråde har beskrevet Altruida som værende dit "fornuftskøb" - og det er jo tydeligt at dette IKKE henviser til jeres sjælekontakt, så mon ikke hun faktisk har været helt fin og ok hos sælger?
:linski:

Dét du nu bebrejder sælger IKKE at have gjort: Matche en angstplaget førstegangskøber med en rolig og omgængelig hest, det kan sælger rent faktisk udmærket have gjort. Sælger har nemlig osse kun dét at rette sig efter som øjet ser i salgssituationen.
:ide:

Og idet du har valgt at købe hesten uden overhovedet at gide at prøveride den, det kunne jo fra sælgers synspunkt godt se ud som om at "dén her kombi, dén er helt fjong! Hun vil ikke engang prøveride den, så sikker er hun på den!"

At det så efterfølgende har vist sig at du overhovedet ikke magtede hesten, det kan sælger i min verden dårligt klandres for.
:tommelned:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by KatieKat »

Den her sag lyder uendelig bekendt.

For 2 år siden fik jeg Po af Gunni. Jeg havde været oppe og se ham et par gange, også under rytter, og roligere hest havde jeg aldrig set. Han var 9 år, han var rolig, han var rar og kælen, han var rolig og alt i alt var han den perfekte hest når nervøse mig nu skulle lære at ride.

Så fik jeg Po hjem og det var ikke den samme hest. Hos mig var han ikke så rolig som han var oppe ved Gunni. Han var mere eller mindre ligeglad med mig. Han var svær at fange ude på folden, han ignorerede mig i stalden, han var nervøs, han trampede hen over mig og han var på ingen måde en nybegynderhest.
Var det Pos skyld? Nej! Var det Gunnis skyld? Nej. Gunni havde givet mig en hest som efter hendes bedste overbevisning ville være perfekt for mig og som han var ved hende er det også sandt.
Sagen var simpelthen at jeg ikke var det Po havde brug for. Jeg var ikke en god leder. Jeg holdt ikke øje med pumaerne, så Po gjorde det for mig. Po blev lederen.

Nu var forskellen så at jeg knuseelskede den hest fra første gang jeg lagde øjne på ham. For mig var det ikke en mulighed at give op. Jeg VIL have det her til at fungere. Og hvis det man gør ikke virker, så er man jo nødt til at gøre noget andet.

Så jeg fik hjælp. Med Po, men endnu mere med mig. For det var mig der skulle lære at blive en person som min hest havde lyst til at være sammen med. Jeg skulle lære at blive en bedre leder så min hest ikke behøvede at være det.
Jeg tog Ninie op på hendes tilbud om at vise mig nogen cowboytricks og gæt hvad... de virker. Min hest gider mig godt nu. Han kommer løbende når han ser mig på folden. Han kommer og vil nusse i stalden, han er til at håndtere alle steder og han er ikke så nervøs mere. Det gør det altså ikke så lidt nemmere at blive tryg ved at ride at man har et godt forhold til hesten og at man stoler på hinanden.

Det har ikke været nemt at komme hertil og især ikke fordi det er mig der skulle ændres og ikke hesten. Po blev den hest jeg ønskede mig i takt med at jeg blev bedre til at læse ham og dygtigere og mere sikker på mig selv.

Som de andre synes jeg heller ikke at det er fair at du efter så lang tid beslutter at det ikke går og så forventer at sælger tager hesten retur. De har muligvis set en hel anden hest end den du ser i hverdagen nu. Og de har muligvis virkelig ment at det var et rimelig godt match.

Jeg kan godt se problemet i at sætte en nervøs rytter op på en hest der ikke stoler på dig. Det er opskriften på problemer. Og du skriver at du får undervisning sammen med heste, men eftersom det stadig ikke fungerer er det måske ikke den rigtige undervisning du får. Måske er det ikke rideundervisning du har brug for lige nu, men noget hjælp til hvordan du bliver en person din hest gider at være sammen med.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by annetteB »

Katiekat: :respekt: :respekt: :respekt: :kindkys:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
PiaK

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by PiaK »

Skønne, smukke Po, med de rolige øjne :elsk:

Image

Image
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by Frieser9460 »

Vi kan tilsyneladende hurtigt blive enige om, at vi ser forskelligt på, hvorvidt jeg retmæssigt kan tillade mig at forlange, at sælger tager hesten retur; som jeg ser det skyldes dette dels at I først og fremmest ser moralsk/etisk på situationen, imens jeg lige nu forsøger at forholde mig juridisk først og fremmest. Og skal vi absolut snakke moral og etik, ja så mener jeg, dette må gælde begge sider af sagen.

Er jeg glad for denne her situation? BESTEMT nej!!! Jeg er frustreret, vred, ked af det og totalt opgivende. Jeg synes, jeg var enormt grundig med at gøre opmærksom på mine ønsker og behov, da jeg kiggede hest - alligevel fik jeg en hest, der ikke levede op til den beskrivelse, jeg havde fået fra sælger, og som i høj grad lå til grund for købet. Og jeg synes, jeg har kæmpet en hård og forgæves kamp for SELV at ændre på hesten, så hun og jeg alligevel kunne finde ud af det sammen, inden jeg har givet op og konstateret, at hesten simpelthen ikke er som lovet.

Jeg lægger heller ikke skjul på, at jeg allerhelst ville have indgået i en dialog med sælger... da jeg skrev til dem i første omgang, havde jeg adskillelige løsningsmuligheder i tankerne... måske ville de lade handelen gå retur/købe hende tilbage, måske ville de bytte hende til en hest, som i højere grad opfyldte mine ønsker og krav, måske ville de give et afslag i den pris, jeg oprindeligt havde givet for hende, måske kunne de tage hende i en eller anden form for træning, så jeg selv kunne sælge hende... hvad ved jeg. Jeg syntes, mulighederne var mange, og derfor lagde jeg min forespørgsel så åbent ud overfor sælger... så de havde mulighed for at komme med deres løsningsforslag. Men der var ingen samarbejdsvilje... kun tavshed.

Derfor har jeg nu valgt den juridiske vej, efter rådgivning fra erfarne og endog uddannede hestefolk omkring mig. Og jeg har jo altså hverken trukket nogen igennem sølet eller punget en masse penge ud endnu - kun rettet henvendelse til sælger med de paragraffer i købeloven angående forbrugerkøb, som jeg mener, kunne berettige mig til at kræve handlen tilbage, modtaget deres svar, hvor de mener, at jeg ingen ret har og sidst valgt at bede en "hesteadvokat" om at give sin vurdering af sagen.

At I ikke er enig i denne fremgangsmåde, det er helt ok for mig. Men jeg er nødt til at handle, som JEG finder bedst og rigtigst og ud fra mine oplevelser omkring hele sagen. Det er trods alt mig, der står lige midt i det hele.

Til sidst vil jeg tilføje, at det IKKE kun er overfor mig, hesten er nervøs, bange og voldsom, når hun udfordres en smule ud over at tusse rundt på folden eller i sin boks. Bl.a. min kæreste og min søster, som bestemt IKKE er nervøse eller bange (min kæreste har sågar håndteret en fuldblodsaraber, som ville gå til angreb, med knusende ro), oplever det samme.

Den træningshjælp, jeg har fået, har udelukkende omhandlet træning fra jorden (rideundervisning er et kapitel for sig - den får jeg på en rideskole, hvor jeg rider på det pågældende steds heste) med henblik på at skabe tillid og respekt imellem Altruida og mig i håb om, at vi ad den vej kunne dæmpe hendes nervøsitet voldsomme adfærd. Jeg hverken kan eller vil forsøge at ride en hest, der reagerer som hun - det ville være til fare for BÅDE hesten og mig.

Og så har jeg egentlig ikke lyst til at diskutere denne sag mere... :-) I har givet jeres syn på sagen, og det er helt ok - vi behøver jo heldigvis ikke være enige om alt. Jeg startede jo selv denne debat, selv om det fra starten var tiltænkt udelukkende som et hypotektisk eksempel, jeg måske kunne blive "klogere" af.

Nu vil jeg lige afvente svaret fra advokaten, og derefter må jeg så tage en korrespondance med stutteriet igen ud fra det svar, jeg får, og så håber jeg faktisk stadig, at en eller anden løsning kan nås uden, yderligere instanser skal blandes ind i det.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by annetteB »

I først og fremmest ser moralsk/etisk på situationen, imens jeg lige nu forsøger at forholde mig juridisk først og fremmest.


Godt så: Så lad os se på det rent juridiske. I og med det er et forbrugerkøb kan du være heldig at reglen om undersøgelsespligten tilllægges en mindre betydning - men du har STADIG bevisbyrden fordi du ønsker at returnere hende efter 6-månedersfristen er udløbet, og har svært ved at se, at du kan løfte den: At du kan bevise, at hesten allerede hos sælger var ustyrlig/dominerende/skør i hatten eller hvad det nu kan være?

Alene dét at du valgte at købe hende uden at have prøveredet hende overhovedet indikerer jo, at du må have fundet den måde hun opførte sig på hos sælger betryggede nok.
Og deraf følger jo at "varen" rent faktisk var OK på købstidspunktet.

Og deraf følger det jo nærmest, at hendes ændrede opførsel ligger i din håndtering af hende, medmindre hun i mellemtiden har udvklet en hjernetumor eller lignende..og dét kan sælger vel osse dårligt klandres for?

At din kæreste nu HELLER ikke kan håndtere hende trods sine tidligere erfaringer med dræberaraberen er jo intet bevis for noget som helst udover at du nu er ejer af en meget frustreret hest, som ikke reagerer som dræberaraberen i sin tid gjorde.

Jeg kan se andetsteds på nettet at selv din egen mor, som dog må formodes at have mere viden om sagen end os herinde fraråder dig at køre advokaterne i stilling?

Jeg synes alvorligt talt, at du skulle læse KatieKats indlæg igen - og måske gribe i egen barm (omend det til tider kan være en flad fornemmelse) og overveje at ændre din tilgang til hestetræningen, så du kan begynde at bidrage til Altruidas velvære istedet for at være en kilde til hendes bekymring og ængstelse.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by KatieKat »

Hvis jeg var stutteri og du kom farende med advokater og snakkede om at gå den vej, tror jeg altså ikke jeg var blevet nemmere at tale fornuftigt med....
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by 99E »

*Tager en dyb indånding*
Jeg har helt ærligt siddet på mine hænder siden AnnetteT's indlæg i går.
Men here goes:

Du er utryg ved at ride. Det er helt OK. Det kan ske for alle.
Du har købt en ridehest. Det er jo en fin idé, man kan godt have lyst til at ride selvom man er utryg.
:mikkel:

Men du køber en KNAP NOK TILREDET og INDE I HOVEDET UNGHEST, som du IKKE PRØVERIDER???
:ehh:
OG NÅR det så viser sig at det faktisk ikke er den bedste ide i hele verden SÅ ER DET SÆLGERS SKYLD???
:hva: :hva: :ehh: :ehh: :hva: :hva: :mur:

Jeg har - siden i går - skiftevis overvejet... Om... Om du burde ruskes meget hårdt indtil hvad det nu er, der har kortsluttet din logiske sans raslede ud af ørerne - om jeg skulle tilbyde dig lån af DVDer, artikler, bøger, praktisk hjælp med "cowboytricks" eller noget i den stil - eller hvad der nu var smart.

Men jeg håber da du finder et godt hjem til frieserhesten.
Det har den fortjent.
Held og lykke.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by gukuvi »

Hvor er det en trist historie både for dig, men også for sælger.Jeg siger som et par andre, prøv at læse Dorthes historie en gang til med PO. Po som jeg købte for at have en ridehest. Po som IKKE blev fremvist for os af ejer der brillierede ved sit fravær på rideskolen, men blot af en lille bitte pige, jeg tror ikke hun var en dag over ti år.

Nu må man jo sige at han var tilredet og alt hvad vi havde fået at vide om ham var sandt, han var stævnevant, trailer vant o.s.v. Som tiden gik, gik det op for os at Po gennemgående var ret kedelig ( undskyld Dorthe) :roed: sammenlignet med vores arabere og da de syntes det samme og bankede ham, ja så valgte vi at sælge ham.

Historien er kendt herinde og han endte hos Dorthe og her kan du så læse, hvordan en hest kan være komplet anderledes fra hjem til hjem.

Hvis du skulle få ret i en retssag, vil jeg ALDRIG mere sælge en hest, for jeg synes her fra min stol, ikke du har ret til noget som helst. Det er helt fint at du tilbyder sælger hesten først, det synes jeg er en god moral, men jeg forstår så også godt at sælger ikke vil have den tilbage, han aner jo ikke hvad der er sket med kræet i mellemtiden rent mentalt. Desuden har han jo fået de afkom efter hende som han tilsyneladende ønsker.

At en køber vil have en hest på prøve, som nogen gerne vil have det, synes jeg også er noget lort, det ville aldrig komme på tale med nogen af mine, jeg kan godt selv ødelægge, det der skal ødelægges, hvis det er.

Så er der en anden ting og det er disse avlshopper. Når de ikke har haft et rideliv, men blot gået og passet børn, bliver de altså lidt "verdensfjerne" og lidt madammede til tider, det kunne du ikke vide, men det er ikke noget der er uhelbredeligt, det tager blot længere tid end ellers med sådan een.

3/4 år er lang tid at hesten har været væk fra sælger og hvilken garanti har han for, at du ikke har splittet hesten ad? Tag det nu ikke så tungt det jeg skriver, det lyder værre end jeg mener det, for jeg synes du er i en dum situation, men tænk alligevel over det i den brede sammenhæng.

Bare mit femøresindlæg.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
Post Reply