Købers rettighed - køb fra stutteri

Post Reply
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by Stimata Doamna »

Det lyder som en rigtig træls situation, Louise.

Du skal nok overveje, om det er den hest, du skal tilbringe de næste mange år med, men det er du jo i gang med at få fod på.

Mht. brug af godbidder. Det er både godt og skidt. Jeg bruger godbidder til at belønne for ønsket adfærd/handling eller som distraktion.

Alfas seneste "trick" er at gå på toilettet. Når vi er færdige med ridning eller andet arbejde, stiller jeg hende hen til mødding, hun leverer en bunke hestepærer og får en godbid. Og jeg er fri for at bære pærerne ud, min ryg kan bedst lide, at jeg bærer så lidt som muligt. Alfa ved helt klart, at hun har fortjent godbidden - og hun beder om den (beder pænt, hun kigger på lommen, hvor godbidderne gemmer sig). Det er en metode, der virker rigtig godt med hende - hun elsker sin mad og hun elsker ros.

Alfa har haft tendens til gjordchok, og det har ikke været rart for nogen af os. Løsningen har været langsom opsadling/stramning af gjord - og en godbid, når gjorden er på plads. Opsadlingen har altså fået et anderledes positivt aspekt - og opmærksomheden er igen på lommen med godbidder. Og ikke på gjorden...

Ulempen er så, at madammen naturligvis er så bevidst om, at det altså er tid til en godbid, at hun til tider er ved at falde over egne ben. Så får hun en kold tyrker. Ingen godbid i et par dage for korrekt udført opgave. Den besked går rent ind. For godbidden er en bonus, ikke en ret, når man først har lært tingene :-)

Til gengæld ved hun også udemærket godt, at hun ikke skal bede om godbidder i tide eller utide, for hun får ingen. At der så er nogen i stalden, der har valgt, at hun gerne på tigge hos dem, må de selv slås med. Hun skal bare ikke gøre det, når jeg er der. Og det gør hun så ikke ... næsten ikke ... :mettebo:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
aribeth

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by aribeth »

Der er skrevet mangt og meget her og meget jeg er enig i og også nok uenig i... jeg vil ikek kommentere det jeg vil blot fortælle min historie og forklare HVOR meget det betyder at have en hest som man KAN noget med når man som dig er styret af frygten...

Jeg har været i PRÆCIS samme situation mht til det at være bange som du er i.... derfor smerter det mig egentlig rigtig meget at høre din historie, og jeg må indrømme at umiddelbart så mener JEG at du skal have en anden hest!!!

Jeg mener så IKKE du behøver at sælge Altruida, slet ikke hvis muligheden for en anden hest samtidig er der...

MEN... du kan få MIN historie...


Jeg havde en hest engang som jeg desværre blev slået halvt fordærvet af... jeg blev bange når han blev bange og så eskalerede det for han var ikke en nybegynderhest... jeg var heller ikke nybegynder, men det var min første rigtige hest og ærlig talt!!! når man er 1. hestes ejer, så skal man IKKE købe en 6 årig nytilredet/ryttervant hest.... slet ikke hvis det viser sig at den her en smule tænding og altså gerne ville bukke...
Det endte i vildere og vildere afsidninger fordi jeg blev bange og han blev bange og reagerede voldsomt og så reagerede jeg og så eskalerede det... SÅ tilsidst var jeg rædselsslagen for at sidde på en hvilken som helst hest...

Jeg fik så verdens bedste låne/lærehest at ride i et par år sammen med ejeren som var super god og sød og tålmodig... så jeg kunne igen finde ud af det dre med at nyde en ridetur...

og så da jeg havde redet på ham her den gode hest i et halvt års tid, så købte jeg en 1½ års plag... og da hun var 2½ skulle vi smide sadel på hende... og hun reagerede VOLDSOMT... samtidig med det var hun en noget ængstelig lille hest... og stolede heller ikke skide meget på mig i virkeligheden... og indrømmet.. jeg greb hende helt forkert an fra start af, så det er MIN skyld at hendes tillid ikke var som jeg kunne ønske mig... men altså... jeg blev ret forskrækket over hendes reaktion på sadlen... og selvom jeg sad på hende et par gange eller tre det årog hun intet gjorde... så var jeg inderst inde lidt bange for at arbejde med hende.... så det kom aldrig rigtig igang derfra... mentalt varhun så heler ikke klar....

Og så kom BASSE!!!!

Ricko, min gamle lånehest var ikke så frisk længere og turene på ham blev mindre, og jeg havde jo også hende her hesten som jeg jo "bare" kunne komme igang med.... meeeeen jeg var nervøs i min mave og når man har den nervøsitet så SKAL man efter min mening holde sig KUN til det man er tryg ved... især hvis man fornemmer at hesten ikke rigtig "gider en" "mangler tillid til en" kald det hvad du vil...

Men Basse var der pludselig en dag og jeg fik lov at ride ham... og så var han til salg... og SÅ var jeg solgt... han var jo den første hest efter Ricko som jeg faktisk følte mig SUPER godt tilfreds på... og han "talte" til mig.... så selvom jeg slet ikke skulle have endnu en hest eller havde råd... så vidste jeg godt og min mand vidste godt at hvis nogensinde jeg skulle få noget ud af min hoppe ridemæssigt... så skulle jeg have en Basse til at booste min selvtillid.... så Basse blev indkøbt og det er det bedste i verden der er sket for mig mht til heste!!!!

Jeg kan ALT med min pony... han er glad og arbejdsvillig og VIL MIG og synes at vi skal løbe hurtigt, men vælger at lytte på mig HVER gang selvom han hellere vil noget andet...
Og så er han så rutineret så han IKKE reagerer voldsomt når jeg kommer til at trykke ham med en schenkel hvor jeg ikke skulle... med andre ord... han er redet af andre og flere menensker... ahn er blevet "prøvet af" og DET er så vigtigt for sådan nogen som os der er lidt meget bange... at vi VED at fordi vi måske kommer til at gøre en fejl, så er det ikke en urutineret hest vi har mellem benene der reagerer voldsomt på vores fejl... nej måske reagerer den rutinerede hest også, men det er på en anden måde....


Det vigtigste i verden for os der har været bange og stadig er det, det er en rutineret hest der kan tåle fejl... det KAN en nytilredet hest altså ikke... og selvom man tænker at man jo netop godt kan sidde i balance og så videre, så KAN man altså ikke ride en urutineret hest hvis man er nervøs... fordi HVIS man så bliver forskrækket eller der sker noget, så vil ens reaktion virke 100000 gange stærkere på denurutinerede hest end på den rutinerede...


I øvrigt... efter Basse kom jeg igang med at ride på Stråbær... vi er ikke ret langt endnu, hun er MEGET urutineret og jeg er stadig lidt nervøs omkring det hele, men nu TØR jeg hende... og efter min selvtillid kom tilbage så fik Stråbær også selvtillid til mig!!!! så nu har jeg idag en vidunderlig hoppe som faktisk gider at lave ngoet med mig!!!!!


Katrine
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by Frieser9460 »

Tusind tak for din historie, Katrine... dejligt at høre, at der faktisk godt kan være en lykkelig slutning på en ulykkelig historie. :-)

Min beslutning er nu også truffet; jeg har i første omgang sendt en e-mail til det stutteri, hvor jeg har købt Altruida. I mailen beskriver jeg de problemer, Altruida og jeg har i forhold til hinanden, og at jeg på baggrund deraf overvejer at sætte hende til salg. Derfor tilbydes de forkøbsret, såfremt de skulle ønske at købe hende tilbage. :-)

Får jeg et "negativt" svar tilbage fra stutteriet, sætter jeg Altruida til salg. Indrømmet; det gør MEGET ondt at erkende, at jeg er nået dertil, men samtidig er det på en måde også en lettelse at have truffet en beslutning og lavet en plan... selv om tanken om bare at "sende hende videre" gør mig ked af det. :ked:

Jeg kan desværre ikke beholde hende og "bare" købe endnu en hest, for det har jeg kort og godt ikke råd til p.t. Det vil tage mig mere end et år at spare så mange penge op, desværre, og det rækker tålmodigheden vist ikke rigtigt til med de frustrationer, jeg oplever allerede nu. :ked:

At jeg sætter hende til salg, bliver dog ikke en "endelig falliterklæring"; jeg fortsætter mit arbejde med hende, for jeg skal jo nok ikke forvente, hun bliver solgt lige med det samme, og så kan jeg jo lige så godt udnytte tiden konstruktivt. Desuden; hvis jeg så pludselig får et gennembrud i træningen, så der atter opstår håb om et ægte forhold mellem Altruida og mig, kan jeg jo så blot juble højt, danse sejrsdans og pille hende af salgslisterne igen. :-)

Så det bliver "skæbnen", der kommer til at råde over Altruidas og min fremtid sammen....
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by CXEC »

Det lyder som den rigtige beslutning! Og husk så at købe med hjertet fremover!
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by Frieser9460 »

Céleste wrote:Det lyder som den rigtige beslutning! Og husk så at købe med hjertet fremover!


Det kan du være HELT sikker på, at jeg gør! Ingen andre end JEG får lov til at bestemme, hvilken hest jeg skal have fremover! :hhansen:

Når/hvis jeg skal "ud på markedet" igen, bliver det udelukkende mig, der vælger hesten, og ingen anden. Og det uanset hvor mange heste, jeg så skal rundt at kigge på. :linski:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
PiaK

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by PiaK »

Har du fået svar fra stutteriet??

Jeg tænker på dig :-)
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by CXEC »

Eller er Damen sendt andet steds hen?
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by Frieser9460 »

Ups, undskyld... jeg havde ikke lige set jeres indlæg... :roed: :roed: :roed:

Jeg måtte skrive mail nummer 2 med et par små henvisninger til købeloven og rettighederne ved forbrugerkøb, før jeg fik nogen respons fra stutteriet. Og de er - selvfølgelig - ikke spor enige med mig i, at jeg er berettiget til at levere Altruida tilbage. :nejtak:

Så nu prøver jeg at lade en hesteadvokat vurdere, hvad mine chancer vil være, hvis jeg vælger at gå videre med sagen, og der ud fra må jeg så beslutte, hvad der skal ske... om jeg skal køre sagen videre, eller jeg blot skal vælge at skære tænder og sætte skønheden til salg. :ehj:

Er bare lidt ærgerlig... for jeg ville jo egentlig gerne have løst sagen i al mindelighed... men omvendt har jeg gravet lidt i noget jura og eksempler på tidligere sager, som faktisk umiddelbart tyder på, at jeg har retten på min side. :ehh:

Selve træningen står lidt i stampe... for alt dette her har frustreret mig helt enormt og tærret virkelig meget på mine kræfter (i går tog jeg mig bl.a. en hel dag under dynen, hvor ikke engang orkede at stå op), og det kan Altruida jo mærke. Så den sidste uges tid har vi "kun" nusset, striglet og hygget i stalden, samt lavet lidt "øvelser" i boksen med henblik på at fange hendes opmærksomhed og rette den imod mig. :ehj:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by annetteB »

Hm....jeg troede ellers at du var blevet enig med dig selv om IKKE at prøve at "push your luck" mht at tvinge stutteriet til at tabe Altruida retur, men blot ville have gjort opmærksom på, at du ønskede at aælge hende igen og ville give dem muligheden for at købe hende retur, hvis det havde interesse?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Købers rettighed - køb fra stutteri

Post by Frieser9460 »

annetteT wrote:Hm....jeg troede ellers at du var blevet enig med dig selv om IKKE at prøve at "push your luck" mht at tvinge stutteriet til at tabe Altruida retur, men blot ville have gjort opmærksom på, at du ønskede at aælge hende igen og ville give dem muligheden for at købe hende retur, hvis det havde interesse?


Tjoh... men da de slet ikke reagerede på min henvendelse, valgte jeg at grave lidt i købeloven omkring forbrugerkøb, og det resulterede i, at jeg altså alligevel besluttede mig for at gøre brug af de rettigheder, jeg har som forbruger der igennem. Det har jeg så fået stutteriets reaktion på, og så må en hestekyndig advokat vurdere, om der er en "sag" eller ej. :-)
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Post Reply