Bid

User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Bid

Post by CXEC »

- igen igen.

Okay bear with me, for jeg kan mærke at jeg har behov for lidt råd og vejledning. Igen igen.

Xenia er meget følsom i sin mund og det er jeg egentlig ret glad for. Der er bare det ved det at jeg nemt kommer til at tage for hårdt fat, uden at ville det. Eller sådan føles det fordi hun reagerer så hurtigt på mine halve parader, især tænker jeg på i forbindelse med springningen. Jeg vil jo gerne at hun skal have det bedst muligt med springningen, når det er det hun synes bedst om, men altså jeg er bange for at mit almindelige 3 delte bid er for tyndt. Og nej, det er ikke hårdere end hånden som tager fat, men som sagt er munden meget følsom.

Myler siger jo at deres er de bedste og sådan er det ofte med producenterne. Derfor spørger jeg jer, der ikke har nogen ting i klemme og ikke skal sælge mig et produkt, men kan fortælle af egen erfaring.

Det har klart hjulpet at gå fra 2 delt til 3 delt, men er er noget endnu bedre? Og det er jo en veritabel jungle, for der er SÅ mange bid at vælge i mellem!!!

Nu sidder jeg jo lige og tænker på Line og hendes heste og så hut jeg visker, korriger mig Line hvis jeg tager fejl, så rider du med forskellige bid alt efter hvordan og hvorledes og hvad er dit kriterie for valg af bid?

HJÆLP! Jeg vil så gerne at Xenia falder lidt mere til ro og ikke bliver så gal på mig når jeg korrigerer hende i springningen.

Sikken en lang smøre. Det må være en første for mig?
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Bid

Post by annetteB »

Har ingen ideer til bid...men tænker, at hvis hesten bliver "gal" på dig når du korrigerer hende, så tyder det i min verden mere på, at hun rent faktisk ikke fatter hvad du vil, end på at du rider med et forkert bid.
Jeg ved det: jeg er hjernevasket af kikse-sekten. Overhør mig.
:hhansen:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Bid

Post by 99E »

Myler-bid er rigtigt gode.
Men de er også tynde.
Og det lyder ikke som om du har brug for et tyndere bid.
For uanset at Myler-biddene er geniale, så tror jeg du er nødt til at have endnu blidere hænder for at ride med et tyndere bid.

Hvis din hest bliver "gal" på dig når du korrigerer hende, ville jeg som det første se på om du tager for hårdt, for pludseligt eller for længe i tøjlen.
Og så derefter overveje en bidløs optøming.

Jeg kører Sorcha i lange liner i det her:
http://www.parelli.com/image?pid=166
Fordi det er sååå nemt at fumle med tømmerne og hive lidt mere end man mente, dernede bagved.
Når jeg på et tidspunkt finder på at spænde en vogn bagpå er det muligt jeg skifter til enten mit Myler-bid eller et tyndere trensebid.

Annette:
Hesten kan vel godt "fatte hvad du vil" men bare ikke lige synes det er en fed idé - eller synes at det var en uhøflig forespørgsel?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Re: Bid

Post by Line_Calano »

Hvis ellers man kan holde HN ud, så har jeg skrevet side op og side ned om bid derinde. om allemulige bid og min erfaring med dem. Jeg vil se om jeg kan skrive lidt mere her, primært om trensebid og metal.

Det er for det første enormt individuelt hvordan en hest reagere på hvert enkelt bid. Nogle kan bedst lide tredelte andre kan bedst lide udelte. Nogle kan bedst lide nylon og nogle bedst stål eller kobber. Nogle vil gerne have det siddende højt andre lavt i munden. Hvad der passer ens hest bedst kan man jo kun finde ud af ved at prøve sig frem.
Endvidere er det min klare overbevisning at ridningen også har en del at sige i forbindelse med hvilket bid hver enkelt hest går godt på. Jeg har ofte overtaget heste som har gået rigtigt godt på pelham eller todelt for tidligere ryttere. for mig er det meget få heste der virker på pelham eller todelt, det er faktisk kun dem jeg vil betegne som værende nærmest færdigtuddannede i 'mit system'.
Min tredje overbevisning er at hvis hesten er godt nok uddannet er det fuldstændigt ligegyldigt hvad du hælder i munden på den, det skal nok virke alligevel.
Dernæst afhænger det også meget af hvilket næsebånd man vælger og hvor stramt man vælger at spænde det.

Du skriver først at den reagerer voldsomt på din halve parade og dernæst at den bliver gal. hvilket af de to er den rigtige? bliver den gal er jeg tilbøjelig til at give annette ret. men reagerer den for voldsomt, det vil sige utilsigtet hurtigt og ved at slippe biddet, så er der noget galt med det bid i forhold til ovennævnte faktorer.

Du skriver du er bange for at det er for tyndt, det ville jeg overhovedet ikke være. Det er virkelig sjældent at en hest synes et bid er for hårdt fordi det er for tyndt. Det er en skrøne at et bid er blødere hvis det er tykkere. Jeg rider således aldrig med mere end 12mm bid på mine egne. og jeg vælger altid en model med et midterstykke der ikke trykker op i ganen. Unghestene kan jeg godt finde på at ride til med et 14 mm bid, men mere end det bliver det ikke og den jeg har gang i pt har fået 12mm på for første gang i mandags og har aldrig haft bid i munden før.

Så kommer vi til todelt/tredelt. Jeg har som sagt kun meget få heste der fungerer på todelt. pt faktsik kun grå da de andre er heste jeg har haft under et år og man ikke kan uddanne dem så hurtigt. grå går dog ikke på todelt da jeg bedre kan lide fornemmelsen på et tredelt. Det giver en anden fornemmelse af uafhængig sidehjælp end et todelt bid. Hvilket garanteret forklarer hvorfor det passer mig så godt med ligepræcis et tredelt bid.

udformningen af bidet er ikke ligemeget. Jeg går som skrevet meget op i at midterstykket ikke trykker op i ganen. Det betyder at jeg som udgangspunkt altid rider med bid med french mouth linking. Her ligger en flad plade ned mod tungen og giver således mest muligt plads i munden.

Image

dette er ikke at forveksle med dr bristol, hvor pladen står oprejst på tungen. (her som eggbutt)

Image

Hvis ikke jeg rider med french mouth rider jeg med et langt ovalt midterstykke, aldrig en kugle.

Så er vi ved at være ved metal. Mine går som udgangspunkt på stålbid. Jeg kan godt lide at de går på bid der ikke smager af noget. Jeg synes ofte de koncentrerer sig bedre sådan. Når det så er sagt har jeg haft mange der har fungeret på auriganbid. Jeg prøver et aurigan hvis jeg synes de ikke suger ærligt frem til stålbidet. Aurigan har en elektronstruktur der gør at spytproduktionen stimuleres, det er lidt det jeg ikke er så vild med. Men det er godt til nogen. lidt tilsvarende med kobber og det er det der giver en del af virkningen ved sweetiron bidene der jo har kobber indlæg.

Så er der løse ringe, eggbutt, fullcheek etc. Jeg vil helt have løse ringe, igen synes jeg det giver den bedste uafhængige indvirkning. MEN og det her er det store MEN. Mange heste befinder sig rigtigt godt med eggbutt bidet og endnu bedre med fullcheek. Jeg har en teori om at det er fordi de føler at de ved præcis hvor de har det hele tiden. det ligger meget roligt i munden hvor kontakten finder sted og specielt fullcheek støtter på modsatte side af hovedet ved et tøjletag. Derfor vælger jeg gerne til en unghest når den skal lære at dreje at ride med et fullcheek. Man kan til en hvis grad opnå samme resultater ved at trække bidskiver over det almindelige bid.

Image

Så kommer der lidt brok. I Danmark er det desværre sådan at det er enormt svært at skaffe de gode bid. tredelt med french link kan efterhånden fåes allesteder i stål. Men det er afsindigt svært at få det i messing eller kobber hvis man måtte trænge det. Der skal man over nettet for at få fat i det. ligeledes med eggbutt som man herhjemmenæsten kun kan få som todelt og med få undtagelser som virkelig tykke tredelte. fullcheek fåes ofte kun op til størrelse 13,5. Hvilket er for kort til mine.

Om størrelser kan iøvrigt siges at et tredelt bid næsten altid skal være længere end et todelt bid til samme hest for at have den rigtige virkning. Jeg vil iøvrigt hellere ride med for langt bid end for kort bid. PT har jeg fire heste på stald. grå går p 15,5 cm, hoppe på 14,5 brun går på et der efter min smag er for kort med omvendt har den fungeret på det for mig, og så er der jo ingen grund til at skifte. han går på 13,5. altså noget større bid end de fleste køber og det tiltrods for at det jo kun er grå der er større end de fleste heste.

Så er vi ved mærkevarer. jeg har redet lidt med myler og jeg synes ikke jeg bryder mig om at de er så lidt bevægelige. De er for mig ikke ret anvendelige og så synes jeg ikke om at man på langt de fleste af dem låser nakkestykket ringen. dette vil gøre at bidet løftes en smule i munden ved et tøjletag. og endnu mere hvis man også sætter tøjlen i det dertil indrettede øje. Jeg ved ikke om man kan få dem som looserings, menjeg tror det ikke.
Jeg er selv blevet rimelig fan af kk. Det er dyrt med jeg synes de ligger godt i munden på dem. det største problem er at de er i aurigan. Jeg rider med kk ultra på dem der går med det.

Jeg ved ikke om det gav klarhed. Eller anledning til flere spørgsmål. En god bidpusher i dk er sp-horse.dk ring og snak med ham, han kan skaffe det meste.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Bid

Post by 99E »

Myler fåes med loose rings - men udvalget af Myler i DK er sørgeligt lille.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Bid

Post by CXEC »

Hesten kan vel godt "fatte hvad du vil" men bare ikke lige synes det er en fed idé - eller synes at det var en uhøflig forespørgsel?


Det er nok lidt i den stil hun reagerer det lille dyr. Det var underviseren der sagde at hun blev gal på mig. Tager jeg og laver en halv parade så standser hun næsten på stedet, og det er sku sikkert mig der får taget for hårdt fat... og ja jeg har et par huller i min ridemessige uddannelse af personlige årsager, som jeg ikke lige har lyst til at blot lægge her og nu. Vi skal nok få det til at fungere, men som Line så tydeligt forklarer så er der meget at tage fat på og jeg er en skide amatør, der ikke ved noget om noget som helst. Øv. :ked: :ked:

Og HN kommer jeg altså ikke på mere. Og nu vil jeg læse lektier inden jeg drukner mit tastatur.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Re: Bid

Post by Line_Calano »

Hvis du trænger lånebid vil jeg gerne låne hvad du tror du kan bruge. jeg har en bidsamling af rang, uden egentlig at have mange voldsomme bid. jeg tror det vildeste man kan finde er en pelhamsstang og et scourier. men jeg skal da nok ligge inde med 30-40 trensebid af forskellig art næsten alle med looserings.

Jeg er iøvrigt glad ved at høre at myler findes som looserings. Danmark er en bidørken, det er temmelig svært herhjemme.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Bid

Post by CXEC »

Årh, Line hvor er du kær! Jeg vil GERNE prøve mig frem inden jeg render ud og køber mig fattig i nye bid....det ville være rigitg fedt. Måske du havde lyst til at komme og kigge og se hvorledes DAMEN reagerer? Det kan være svært at forklare, især for mig der har svært ved nogen gange at få mine tanker omsat til skrift. Tak.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Re: Bid

Post by Tigerbaby »

Jeg kan ikke rigtig vejlede dig omkring bid, jeg synes også det er en jungle og svært at gennemskue.

Jeg vil bare lige kommentere på det du skriver med at være en amatør der ikke ved noget, og min oplevelse af at det måske er noget du slår dig selv i hovedet med.

Det er muligt du er en amatør, det er muligt at der er ting du ikke ved noget om, og det er muligt at du har nogle huller i dine ridekundskaber, men jeg er ret sikker på at vi er rigtig mange der personligt oplever den samme følelse i vores omgang med hestene.

Men vi forsøger da alle, og den oplevelse har jeg også af dig og din omgang med madammen, efter bedste evne at gøre det så godt som muligt, og hele tiden tilegne os ny viden. Og det er vel det der er det vigtigste, at man tør indse egne fejl og mangler og være åben for inputs fra andre. Det er det der gør at vi hele tiden bliver klogere, men også det der gør at man oplever usikkerhed og tvivl.

Nå, et indlæg uden for kontekst, men tænkte du måske lige trængte til et opmuntrende klap på skulderen.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Bid

Post by 99E »

Hvis hun reagerer "for godt" tror jeg måske vi kan afskrive tandproblemer - hurra.

Men man kan faktisk få sådan nogle elastikindsatser til at sætte mellem tøjle og bid for at "sløve" rytterens indvirkninger lidt.
Det lærer selvfølgelig ikke DIG noget om at ride med blødere hænder her og nu, men det KAN gøre din hest gladere.
Alternativt kan du prøve at stoppe hende med sæde og ben i stedet.
Eller ride med mere "åbne" hænder (jeg ved godt mange regner det som fejl) så din halve parade bare re at du lukker hånden mere sammen om tøjlen.

Elastikker:
https://www.trendsales.dk/main.asp?site ... &forum=603
http://www.balanceinternational.com/eezyreins.html
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply