Bid

User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Bid

Post by CXEC »

Tak til Tigerbaby, for det opmuntrende klap på skulderen.

Ja, hun reagerer med næsten at stoppe på stedet når jeg bremser ned lige efter forhindringen og jeg glemmer også at jeg egentlig ikke skal helt ned i stilstand, men have det til at flyde sådan at vi rent faktisk kan komme videre - tænk hvis der stod en forhindring der på kortsiden og jeg så var helt nede i parade? Det duer jo ikke. Det skal gerne flyde. Og det er min fornemmeste opgave at få det til at flyde. På vejen hen til forhindringen og på vejen væk fra forhindringen.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
aribeth

Re: Bid

Post by aribeth »

Hej Celeste...


Det er fandeme så nemt at være klog... og fortælle andre hvordan de skal ride og hvad de mangler at lære...
:-) og det er lisså nemt at lade sig slå ud når man bare ikke lige synes det går som det skal og man bliver frustreret over det hele...

Om det er manglende ridekundskaber ved jeg ikke.. det jeg tænker om det du skriver er, at din hest som du selv siger, er meget følsom og så bliver hun irriteret på dig fordi du måske holder trykket LIDT for lang tid til hvad hun lige synes var nødvendigt, hun siger vel "moar hold NU jeg HAR jo stoppet" :linski: :-) det er min opfattelse at RIGTIG mange heste og ryttere har det her kommunikationsproblem ... og så er det heller ikke værre... for hun er jo flink at fortælle dig det :-)
Du skal bare lære at give efter hurtigere :-) så madammen bliver mere tilfreds :linski: ... og muligvis ville et andet bid kunne hjælpe dig hurtigere med det !

Og så tænker jeg sådan rent uddannelsesmæssigt i den pågældende situation... er der en grund til at du skal lave en halv parade lige efter springet? Kan man ikke risikere at lære hesten at stoppe op.. især hvis hun er så følsom og du mangler at kunne mærke hvor lidt knappen skal trykkes ind før den ønskede effket er der... er det så ikke bedre at ride på og bruge fx. en volte på at få hende samlet op og ind og ned i tempo? Jeg forestiller mig en hest der elelrs bare vil "stoppe" efter hvert eneste spring... og det må da være træls...


Katrine
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Re: Bid

Post by Line_Calano »

At stoppe op efter springene bruger jeg meget sjældent tøjlen til. jeg sørger for at lande med vægten i bøjlen og overkroppen nærmest lodret hånden skal være lav, det er vigtigt.

Vi kan sikkert godt finde på noget med en bidsession en dag hvis det har interesse. Jeg må jo pakke vognen og køre afsted :)
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Bid

Post by CXEC »

Tak til jer alle sammen for indput! Både af den ene og den anden art.

Katrine: Jo, jeg kan godt se det du der siger, men det er bare at den ene gang skal jeg bremse ned og den næste gang skal jeg ride videre - altså måske lidt modsat rettede instrukser og så bliver jeg rigtig frustreret. PUH!

Line: Ja, tak! Det ville være RIGTIG fedt. Og så skal jeg lige være mere opmærksom på det med overkroppen og forsøge at bruge ben og sæde mere.

Jeg får nok brugt det hele på en gang og får derfor overvældet den lille hest og så siger hun ganske rigtigt: Mor nu er det NOK jeg er jo stoppet. Og så klemmer jeg til hende og så kommer: Beslut dig lige! Jeg reagerede jo på at du stoppede mig.

Faktisk fik jeg kildet hende så meget fordi hun nægtede at skifte - hvilket hun GODT kan og gerne gør ellers - at jeg fik et flyvehop med måsen LIGE inden den 3 kombination vi øvede igår. Altså ikke noget med at smide mig af, men snarere en svaren igen. Jeg red en volte. Altså det vi red igår forklarede underviseren ER noget der får hestene til at kigge lidt. Kryds (ingen ben i det) lodret med hvid bølge i midten (den kiggede de lidt på) og så ellers en BRED oxer til slut (og det var den alle hestene fokuserede på).
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Bid

Post by CXEC »

Line hvornår har du tid?
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Re: Bid

Post by Line_Calano »

Hele tiden, jeg er jo studerende. Ej gas.

Jeg har vel tid på søndag, lørdag d. 14, weekenden d. 21-22.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Bid

Post by CXEC »

Søndag ville være fint for mig! Smider dig en PB med adressen. Og tidspunkt. Glæder mig meget.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Bid

Post by Ms Strangefield »

Jeg er superglad for min bøjelige gummistang med løse ringe. Den ligger roligt i munden på hesten, er blød og rasler ikke når han ryster på hovedet.
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Bid

Post by CXEC »

Det var en totalt god oplevelse at få besøg af Line! :jeanie: :respekt: Tak for det. Line fik påpeget nogle af mine MEGET dårlie vaner :roed: Så som at smide hænderne ned på låret.... :mettebo: Og så fik vi lige lært Dullen at forstå en halv parade. Det hjalp ret meget. :katiekat: Resultatet bliver at jeg skal have fundet mig et ganske almindeligt todelt bid, ikke noget med Pinchless som jeg red med til at begynde med. Og jeg ved godt at jeg vidst har forsvoret at jeg nogen sinde skulle tage et todelt i brug igen, men man har et standpunkt til man sætter sig ned! Line mener så ikke at jeg behøver skifte tilbage til et tredelt, når Xenia nu går så meget bedre på det to delte. Line var oppe at ride Dullen bare for at se hendes reaktion på biddet. Desværre fik jeg ikke prøvet nogen af de andre "spændende" bid, da Line mente det todelte ville være bedst. :linski:

Kom til at tænkepå en ting Line, jeg plejer at gå i letridning ved over gang fra galop til trav, så det er nok bare det jeg skal fortsætte med for ikke at miste balancen.

Ninie har muligvis et helt almindeligt todelt bid jeg må købe, det ville være dejligt. :kindkys:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Bid

Post by HHansen »

Sikke en successhistorie :jeanie:

Dejligt at du fik hjælp og at det var så nemt - du slipper for indkøb af alt muligt mystisk...
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Post Reply