Støvallergi, symptomer?

Post Reply
PiaK

Støvallergi, symptomer?

Post by PiaK »

Hej, hvordan finder man ud af om en hest lider af støvallergi?
Er det noget dyrlægen kan tage en blodprøve på og hvad er de tidligste symptomer?

Hvis man har sådan en allergihest, er det så noget man/den "kan leve" med, vi taler en konkurrencehest i brug.

Hvilke forholdsregler kan man tage osv.

Håber på en masse gode erfaringer.

På dette område er jeg blank, har aldrig kendt en allergihest.
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Støvallergi, symptomer?

Post by Ms Strangefield »

Selvfølgelig kan den leve med det. Men selvfølgelig afhænger det af hvor slemt den er angrebet.
Men tager man alle de forholdsregler man kan, så kan de jo have et lige så fint liv, som mennesker der har støvallergi.

Find et støvfrit underlag.
Undgå tørt hø.
Undgå tørre støvede ridebaner/-haller
Hold stalden så ren som muligt, med mest muligt frisk luft. Løsdrift eller udeboxe er geniale (OGSÅ til stævneheste)
Undgå støvet foder.

Der findes ufattelig mange produkter på markedet. Bl.a Blue Hors Fresh Taste, og Ventilator(den gamle Broncinol på nye flasker). Sidstnævnte er slimløsende.
Dodson & Horrell's Breath Free har jeg også været glad for.
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Støvallergi, symptomer?

Post by 99E »

Sorcha har det fint hvis:
Hun står på støvfrit underlag og i meget, meget velventileret boks eller i løsdrift.
Hun fodres med wrap (eller ekstremt godt hø...)
Hun ikke rides i støvede ridehaller.

Selv LET støvet hø, så hoster hun.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Re: Støvallergi, symptomer?

Post by stratego »

Scarlet har bronkitis og hun tåler kun hø på marken og er der heste i stalden der får hø skal hun stå så langt væk som muligt.

Hun får altid vand i sit foder.

Hun er ikke støvallergiker, men har problemmer med svampesporer.

Hun fik bronkitis for 5 år siden og er stadig ridehest. Rider dog ikke stævner efter eget valg.

Dyrlægen konstaterede det ved at lytte til hendes lunger og vi tog alt havre fra hende og gav andet foder i stedet.
Efter dyrlægens råd kan der være svampesporer i havre, men som regel ikke i byg.
Svampesporer kan man ikke se og man kan ikke gardere sig da det kommer ind med kornet fra marken. Dermed ikke sagt at alt havre er inficeret.

Vi gik over til roepiller og hestekraft, samt hun fik kun wrap.
Hun har alle årene haft vinduesboks, men tåler ikke direkte træk.
Hun fik nogle sprøjter ved dyrlægen og jeg gav bronkinol i ca. 14 dage og en uges ophold og 14 dage igen.

Hun kan stadig godt få noget hoste, men det kommer som regel i januar/februar og hun er pænt sart overfor temperatursvingninger og vejrskifte, så hun går med dækken hver vinter.

Lige pt. får hun hyben i hendes foder dagligt, samtidig med jeg har en urteblanding hun får et par gange om ugen.
Urteblaningen består af: pepermynte, lakridsrod, gyldenris, kamille og bukkehornsfrø.
Jeg smider det hele i en spand med låg og ryster godt. Køber en pose af hver i matas. Pris omkring kr. 100,-
En god håndfuld til en liter kogende vand og smider så en liter hestekraft i.
Hvidløg er også rigtigt godt.

Hun står på spåner, men kan også står fint på halm.

Hun har tendens til hævede spytkirtler forår og efterår, men dyrlægen siger det ikke skyldes hendes bronkitis.

Hvis hesten har bronkitis kan den fint fungere som ridehest, men det må ikke sætte sig til astma.

Dyrlægen vil banke med to fingre der hvor lungerne sidder og det er for at høre om der en vand i lungerne. Det må der ikke være.

mvh.
Britta






-
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Støvallergi, symptomer?

Post by Frieser9460 »

Min mor har en islænderhoppe med støvallergi... og i en lang periode gik hun på spåner, fik vandet sit hø (eller fik kun wrap) osv. Trods dette bare hostede og hostede den stakkels hest, så man fik helt ondt i hjertet af at se og høre på hende. :ked:

Men så begyndte mor at fodre med St. Hippolyt Struktur Energetikum, som bl.a. indeholder pebermynte for luftvejene og nu om dagen er der INTET!! Ikke engang selv om hoppen nu går på halmstrøelse igen og får almindeligt hø, som ikke er vandet (dog er det af den bedste og mest støvfrie kvalitet, som fås). :mikkel:

Om dette også vil virke for andre allergiheste - og om de overhovedet vil spise foderet, for det har jeg faktisk efterhånden hørt om rigtig mange, der ikke vil pga. pebermyntelugten, selv om min mors og mine egne heste spiser det med største fornøjelse - kan jeg selvfølgelig ikke vide noget om. Men måske var det værd at prøve? :linski:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Post Reply