Et lille hop efter dressurklassen til stævner

User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Et lille hop efter dressurklassen til stævner

Post by Stimata Doamna »

Jeg er ikke så gammel, at jeg kan huske det :viben:, men jeg har ladet mig fortælle, at det engang var kutyme, at man sprang et spring efter dressurklasser til stævner. Altså man rider sit dressurprogram, forlader banen, og springer det spring, der er stillet op på den ene langside. Jeg tror, at det er sådan det skal forstås, men ret mig endelig, hvis det er helt i skoven :-)

Er der nogen, der har en ide om, hvordan det foregik, hvorfor man afskaffede det, og sidst men ikke mindst: Kunne man forlange noget lignende af dressurryttere idag?
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Et lille hop efter dressurklassen til stævner

Post by HHansen »

Det synes jeg faktisk også jeg har hørt om :hhansen:

Og jeg synes egentlig idéen er god! Det er noget med at have en smidig og lydhør hest, der gør det den bliver bedt om - og ikke bare parader og versader...

Omvendt ville det også være fint med flere stilspringninger hvor springrytterne også bedømmes på sæde og stil.

Man burde måske have nogle kombinerede klasser - hvor man springer et par spring - derefter laver dressur øvelser - og så igen noget spring..

Men det skaber selvfølgelig lidt problemer med opsadling, længde på bøjler osv. Men det er jo ikke meningen det skal være en MB spring.. :hhansen:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Et lille hop efter dressurklassen til stævner

Post by annetteB »

hvis du læser ældre hestebøger som fx. Charlotte og Vildhesten, Charlottes pony osv, så er der faktisk beskrevet ret nøjagtigt hvordan det foregik.
:ide:

(jeg gider ikke finde bøgerne frem og læse det op: de ligger på loftet i Gustenhuset i en kasse blandt 216 andre kasser - alle pakket efter Det Vilkårlige Associationssystem)


Jeg synes stadig det var en fremragende ide, og det kunne med god effekt indføres igen, netop for at checke hestens styrbarhed og lydighed.

(om ikke andet så ville den rent spektakulære effekt være helt uovertruffen: tænk at se visse Dressage Queens af begge køn: i stolesæde, med benene fastlåst af knæ"støtter" og med hestens hals godt sammenrullet tage den over to mindre forhindringer på vej ud fra banen!! :viben:)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
aribeth

Re: Et lille hop efter dressurklassen til stævner

Post by aribeth »

Charlottes pony?

Er det datidens Heartlandbøger? Eller hvad dælen de nu hedder de der hestebøger?!?!



Katrine
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Et lille hop efter dressurklassen til stævner

Post by annetteB »

Er det datidens Heartlandbøger?



Mere sådan i ledtog med "Britta og Silver".....og et islæt af handicapridning, skruppelløse hestehandlere og ung kjærlighed.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Et lille hop efter dressurklassen til stævner

Post by Lone Beck »

Det eneste sted jeg kan mindes at have hørt om lydighedsforhindringer i dressurklasser, er i Britta og Silver-bøgerne :hhansen:

Jeg synes det ville være noget pjat :tommelned:
Altså, ok, hvis forhindringen er max. 50 cm, kunne det vel gå an, men ret meget højere forhindringer ville skræmme nogle ryttere ud af dressurklasserne :roed:

Det var da langt mere relevant at indlægge dressurøvelser i springklasserne. Det er da i springklasserne man ser ryttere, der knap nok kan styre deres heste, og heste, der "flejner" totalt.

På Karlslundegården i De Gode Gamle Dage havde vi af og til "dressurspringning". Det var sjovt :heidio:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Et lille hop efter dressurklassen til stævner

Post by MinnaN »

Lone, hvilken Karlslundegård snakker vi om? Den på Sjælland??
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Et lille hop efter dressurklassen til stævner

Post by CXEC »

Guuuuuuuuuuud det er mange år siden jeg læste om Britta og Silver og jeg kan simpelthen ikke huske det der og så alligevel er der noget der demrer....
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Et lille hop efter dressurklassen til stævner

Post by Stimata Doamna »

Enten er det mange år siden, man afskaffede lydighedsspringet - eller vi er bare alle totalt unge :lol:

Jeg er enig med dig, Lone, et dressuraspekt i springningen ville ikke være at foragte. Stilspringninger burde bruges rigtig meget, specielt i ponyklasser og de lave klasser, som Helle også er inde på, men jeg er bare ikke sikker på, at stilspringning er helt nok. Der burde efter min mening være krav om en ordentlig parade - med stilstand og på fire lige ben!! - når man hilser på dommeren.

Til gengæld ved jeg ikke, om er enig med dig i, at et lille spring efter en dressurklasse ville skræmme ret mange væk? Man behøver jo ikke at skulle springe huse - og hvis et spring hører sig til, når man er til stævne, kan man vil bare træne det? Sådan er betingelserne for at deltage i et stævne. Det er vel ikke meget anderledes en rytterlicens, rigtig påklædning osv.?

Og ja, det kunne da være interessant at se visse ryttere og heste "i fri dressur" over et spring :-)
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Et lille hop efter dressurklassen til stævner

Post by Lone Beck »

Lone, hvilken Karlslundegård snakker vi om? Den på Sjælland??


Ja, dén :heidio:

Til gengæld ved jeg ikke, om er enig med dig i, at et lille spring efter en dressurklasse ville skræmme ret mange væk?


Måske nok kun få. Spørgsmålet er bare hvad det skulle gøre godt for? Altså, dyret har jo rendt rundt og været lydigt igennem et helt dressurprogram...Man kunne vel ligeså godt indlægge et sliding stop eller en parade med afsidning og løft af alle fire hove? (Det kunne sgu være festligt :lol: )

Næh, lad os få et par parader ind i springningen - og så måske et par ottetaller i arbejdstrav for hængende tøjler :lea:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply