fodring af plag/unghest?

Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

fodring af plag/unghest?

Post by Armani »

Hej alle!

Jeg håber lidt i kan hjæklpe mig.
Jeg får hest den 30/1, en skøn lille pinto på 2 (bliver 3 til Marts)
Jeg er så lidt i tvivl om fodring.
Der hvor hun skal stå, fodre de med ren havre og jeg vil jo gerne gi hende et enten
tilskudsfoder eller andet foder oveni, så hun er helt dækket ind, jeg har overvejet lidt byg, men vil
rent faktisk helst ha en musli af en art, men jeg har pt ingen ide om hvilket.
jeg har kigget lidt på sct hippolyt, men de vil jo ha at man fodre med flere tons om dagen, så det er jeg hoppet lidt væk fra igen. så har jeg så også kigget lidt på Spillers, vilket lyder mere realistisk i mængterne.
men kender i andre jeg burde kigge nærmere på før jeg bestemmer mig og evt jeres egne erfaringer
med forskelligt foder til plage og ungheste, fordele og ulemper osv

på forhånd tak!

MVH mig
Jeg er altid fair,
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: fodring af plag/unghest?

Post by Lone Beck »

Det plagen (som minimum) har brug for ud over havre (og hø, går jeg ud fra?), er vitaminer/mineraler.

Salvimin grøn, Travo eller racing mineral f.eks. - det sidste er vist billigst. Det er en større udskrivning, hvis du investerer i en sæk med 20 kilo, men hesten skal kun have 50-150 gram om dagen afhængigt af størrelsen.

Da der er tale om en plag, kan du også vælge et tilskudsfoder, så hesten også bliver dækket ind med protein. Det kunne være raket, men der findes også masser af andre mærker, herunder müsliprodukter på markedet. Det er billigere pr. sæk, men hesten skal have meget mere pr. dag.

Og så er der jo 1000 andre muligheder, hvoraf mange er bedre løsninger end havre og vitaminer/mineraler...

Der er ingen grund til at give byg sammen med havre. Det bliver hesten ikke dækket ind med noget som helst af.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

Re: fodring af plag/unghest?

Post by Armani »

Tak lone
Har du nogle ider om hjemmesider hvor man kan læse om nogle af de produkter
du nævner, så jeg evt kan kontakte dem og høre mere :heidio:

MVH mig
Jeg er altid fair,
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: fodring af plag/unghest?

Post by Stimata Doamna »

Hejsa, Armani. Jeg er enig med Lone - det, du skal sørge for, er at få dækket ind med vitaminer/mineraler. Jeg gør det samme med min, som også bliver fodret med hø/wrap og havre fra staldens side. Jeg supplerer med vitaminer/mineraler (bruger Force fra Marstall) og giver lidt müsli sammen med for hyggens skyld.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: fodring af plag/unghest?

Post by Lone Beck »

Jeg bruger hestekraft lige for tiden:

http://www.dangro.com/Hestekraft/

Men de har vist ikke et rent vitamin/mineral-tilskud.

Travo og salvimin er blevet så dyrt (over 500 kr. for 20 kilo), så det ville jeg ærlig talt ikke overveje... ;-)
Om man kan finde dem på en hjemmeside, er jeg ikke klar over, men: Google er din ven! :heidio:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Re: fodring af plag/unghest?

Post by Glory »

Her er lidt om Travo:

http://www.vitfoss.dk/NR/rdonlyres/2A5C4097-AF9E-4169-B2FB-3F50F658F559/0/Travobrochurer.pdf

Jeg bruger selv Travo extra, og er voldsomt tilfreds med det.

Det er rigtigt, at det er dyrt - men de skal jo heller ikke ha´ nær så meget, som hvis man bruger f.eks Hestekraft.

Pia
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: fodring af plag/unghest?

Post by 99E »

Jeg ville ganske enkelt få lagt en foderplan.
Tjek med opstaldningsstedet hvad for noget stråfoder de har - type, kvalitet og maksimal mængde pr. hest pr. dag.
Få lagt en foderplan, fx af foderplan.dk
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: fodring af plag/unghest?

Post by Lone Beck »

Det er rigtigt, at det er dyrt - men de skal jo heller ikke ha´ nær så meget, som hvis man bruger f.eks Hestekraft.


Det er en sandhed med modifikationer.

Hvis man sammenligner prisen på 1 kilo hestekraft med 1 dagsration travo + 1 kilo havre, er hestekraften billigere (og så får de noget müsliguf blandet i roepillerne)! I hvert fald på vores kanter. Jeg tjekkede priserne så sent som i fredags, og jeg må sgu sige, jeg blev noget rystet over at travo er er blevet SÅ dyrt. Det er jo grotesk :brok:

Men, selvfølgelig, hvis Armani ikke selv skal købe havren, giver det jo mening at købe travo (men jeg ville prøve at finde noget racing mineral, hvis det er rigtigt at det er betydeligt billigere. Indholdet er stort set det samme).
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Tristan
Posts: 273
Joined: Wed 22. Oct 2008 16:36

Re: fodring af plag/unghest?

Post by Tristan »

Min den store fik som føl og plag hhv. fase 1 og 2, og så masser god wrap. Du skal ikke undervurdere betydningen af godt stråfoder.
Mit føl lige nu får suregrow, alle 3 produkter er fra Dodson & Horrell, som forhandles af Brogården.
Brogården kan også lave en foderplan til dig, men den indeholde selvf. kun deres egne produkter.
Synes du skal indvestere i en uafhængig foderrådgiver, som kan lave en plan til dig.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: fodring af plag/unghest?

Post by CXEC »

Jeg vil også anbefale en god foderplan af nogen der er uafhængige af foderproducenterne! Personligt bruger jeg racingmineral 150 gr til en hest i træning og 200 til en hest i let træning, mener jeg de sagde...jeg giver 150 gr. dagligt.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Post Reply