Lucerne

Post Reply
aribeth

Lucerne

Post by aribeth »

Jeg fodrer efterhånden en del med lucerne... eller... måske er det slet ikke så emget som jeg tror...


Hestene får hver især en liter Hartog Lucerne i deres kraftfoder, Basse får det blandet i roepillerne og det synes han er rigtig rart kan jeg se... der er lissom noget at tygge i... det har også øget tyggetiden på kraftfoderet ved Stråbær kan jeg se... og når de får så lidt korn som de gør, så er det super rart for mine øjne at der ikke kun er en bundslant i spanden :linski:


Men er en liter lucerne om dagen egentlig meget eller lidt?


Og bruger I lucerne i fodringen?


Katrine
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Lucerne

Post by HeidiO »

Vi fodrer med Regulator complete, lucerne, soyaskrå og roepillepludder. Det er det fjordhestene har set pænest ud på uden at blive rumlefede, og hvor de ligefrem får mad der fylder mere end blot at dække krybbebunden i et ultra tyndt lag.

Af lucerne får de vel ca. 200 g. hver pr. dag.

Vi har hidtil brugt Dengie alfafa med melasse, men den sidste sæk var jeg jeg overhovedet ikke tilfreds med, der var nogle store faste klumper i, der var helt umulige at få løsnet, og det er lidt dyrt at smide 1/3 af sækken ud.

Så denne her gang har vi købt GLS lucerne med olie, og det ser meget bedre ud, og er heller ikke presset så hårdt at det snulrer når man tager af det.
Heidi
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Lucerne

Post by 99E »

Det kommer an på hvad du sammenligner med.
I USA er der jo mange, der bruger det som eneste stråfoder...
En del, der bruger det som 50% af stråfoderandelen...
Hvor det i Danmark "bare" er et tyggetidstilskud....

Jeg synes det er "lidt" - som i at: Effekten på foderplanen er begrænset.

Men det er godt - for der er næppe nogen af dine heste, der som sådan "har brug for det" i daglig drift.
Vi har brugt det i perioder uden specielt meget effekt - og da rideskolen ikke længere har det som en del af det inkluderede foder er det røget ud af foderplanen.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Lucerne

Post by CXEC »

Hrm, jeg bruger Alfaalfa med olie i og Xenia får to liter om dagen.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Camilla
Posts: 4
Joined: Mon 26. Jan 2009 14:53

Re: Lucerne

Post by Camilla »

Så kommer mit første indlæg her på siden..

1 liter lucerne synes jeg ikke er meget. Det er vel meget normalt.

Jeg plejer at give min 1,5kg pr dag.

Det er Dangrønt alfalfa lucerne m olie. Jeg vil helst ikke have der er melasse i. Hvilket er f.eks er i hartog.

Har jeg mulighed for det blander jeg det i foderet. Men det er sjældent den mulighed er der. Ellers får han det bare smidt på jorden oven på wrappen med 5 kg gulerødder ovenpå. Samt 1 ske biotin. Han elsker at rode i wrap"faddet". Det er han belønning efter endt arbejde. :jeanie:
User avatar
Mikkel
Posts: 414
Joined: Sun 27. Aug 2006 20:06

Re: Lucerne

Post by Mikkel »

Bare for liiiige ikke at rode begreberne sammen, så er det jo interessant, når man snakker liter og kilogram, at betragte hvordan de lige forholder sig til hinanden...

F.eks går der ca. 8 liter Green Power Alfalfa til et kg, så mon ikke det er noget lignende for de fleste typer (løs) lucerne, uanset om de så indeholder olie eller melasse til at tage støvet.

Så den liter, dine heste får, Katrine, svarer til ca 125g. foder eller godt 0,075 foderenhed (FE), hvis man vil regne med den slags. Ikke noget, der gør den store forskel rent energiindtagsmæssigt.

Camilla, du siger, at du giver 1,5 kg. Det skulle så være 12 liter. Det fylder jo så en del, men er stadig ikke nogen stor del af foderrationen (0,9 FE).

Der er altså mulighed for at give ret mange liter, idet det ikke vejer det store, når det er i løs vægt.

-Mikkel
Image
aribeth

Re: Lucerne

Post by aribeth »

Jeg har lige vejet det idag!!! for 30 minutter siden fordi jeg blev nysgerrig... ca. 200 gram får hestene... men det virker jo også mest som struktur og tyggetid i spanden/mere interessante roepiller for Basse her hos mig
:-)


Men der er en hel del lucerne i det wrap og hø vi fik lavet i år... hvor meget ved jeg ikke, men et skud når jeg står med grovfoderet og kigger på det, vil være at omkring 1/5 af høet er lucerne... det er jeg emget godt tilfreds med :-)


Katrine
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Lucerne

Post by Ms Strangefield »

Min den store ridehest, han får mad tre gange dagligt.

Til hvert måltid for han al den lucerne jeg kan have mellem to hænder (fedt målesystem, ik'?). Morgen og aften får han hvidløg og Salvana vitaminer. Til middag får han en sjat olie, glucosamin og hyben-c.

Vi snakker om en hest på ca 175 i stang.


Jeg synes det er fedt at fodre med lucerne, netop fordi det tager dem en krig at æde. Min han spiser gerne ½delen og går så igang med sit hø/wrap og så går han og små spiser af det resten af tiden. Det hele er væk om morgenen.
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
Camilla
Posts: 4
Joined: Mon 26. Jan 2009 14:53

Re: Lucerne

Post by Camilla »

Mikkel wrote:Bare for liiiige ikke at rode begreberne sammen, så er det jo interessant, når man snakker liter og kilogram, at betragte hvordan de lige forholder sig til hinanden...

F.eks går der ca. 8 liter Green Power Alfalfa til et kg, så mon ikke det er noget lignende for de fleste typer (løs) lucerne, uanset om de så indeholder olie eller melasse til at tage støvet.

Så den liter, dine heste får, Katrine, svarer til ca 125g. foder eller godt 0,075 foderenhed (FE), hvis man vil regne med den slags. Ikke noget, der gør den store forskel rent energiindtagsmæssigt.

Camilla, du siger, at du giver 1,5 kg. Det skulle så være 12 liter. Det fylder jo så en del, men er stadig ikke nogen stor del af foderrationen (0,9 FE).

Der er altså mulighed for at give ret mange liter, idet det ikke vejer det store, når det er i løs vægt.

-Mikkel



Du har da helt ret... Ved ikke hvor jeg har fået det med 1,5 kg... Det er 1,5 liter.... Måske jeg skulle veje det en dag for et være HELT sikker....Jeg giver sådan lidt på slup med hænderne... :-)
Post Reply