Hvor mange gange fodring om dagen?

User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Hvor mange gange fodring om dagen?

Post by Stimata Doamna »

Om vinteren:

Hø kl. 7, havre kl. 7.30. Derefter ud på paddock uden hverken vådt eller tørt indtil kl. 12.30. Derefter i boks med resterne af høet indtil aftenfodring - wrap kl. 18, havre kl. 18.30. De aftener, hvor jeg er i stalden, supplerer jeg med müsli, vitaminer og en ekstra portion hø.

Om sommeren:

Hø kl. 7, havre kl. 7.30. Derefter på græspaddock indtil aftenfodring - hø kl. 18, havre kl. 18.30. De aftener, hvor jeg er i stalden, supplerer jeg med müsli, vitaminer og en ekstra portion hø.

De polske staldknægte tager sig af det praktiske, og det er jeg dælme glad for :-) :askepot:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Hvor mange gange fodring om dagen?

Post by MinnaN »

Prins blir fodret tre - 4 gange om dagen.

Morgen foder bestående af havre, hørfrø, hippolyt og noget lucerne noget, gulerødder eller æbler i.
Hø eller wrap.

Foldtid i 4-5 timer

Ordentlig skovfuld gulerødder til frokost. De heste som har større energi niveau får det samme som til morgenmad
God velduftende wrap eller hø.

Aftensmad bestående af havre, hørfrø, hippolyt og lucernenoget og æbler eller gulerødder i.
Masser af god velduftende wrap eller hø.
Dertil kommer der alle de godbidder han kan lokke ud af folk. Hvilket er en hel del. :linski:

Wrap snakker vi en 10 kg om dagen eller så. Han har nok til at han går fra, når han ikke gider æde mere.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Hvor mange gange fodring om dagen?

Post by Lone Beck »

Wrap snakker vi en 10 kg om dagen eller så. Han har nok til at han går fra, når han ikke gider æde mere.


Hvordan får man fat i en hest, der ikke æder mere end 10 kilo hø/wrap om dagen?
Ikke en eneste af de (udvoksede) heste jeg nogen sinde har haft, er stoppet med høet, før de har ædt 20-30 kilo :hva:

Er det kun mine, der bare æder og æder og æder og æder, når der er hø "på bordet"?

Ikke at de får så meget hø. Det er kun ved særlige lejligheder.
Det undrer mig bare, at folk giver deres heste hø ad libitum - og det viser sig så at være 5-10 kilo.
Mens jeg indrømmer, at jeg er for nærig til at give hø ad libitum - men giver 10-15 kilo :ehh:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Hvor mange gange fodring om dagen?

Post by annetteB »

næ, mine de æder da osse riiigeligt når de har wrappen ad libitum. Men det får de nu alligevel, så længe de går i løsdrift, så har de da muligheden for at snuppe en ekstra FE, hvis de bliver kolde eller våde.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Kokjo

Re: Hvor mange gange fodring om dagen?

Post by Kokjo »

Nej Lone du er bestemt ikke den eneste der har heste med stor appetit :lol: Mine æder i snit 30 kg hver, men da 2 af dem er føl, så betyder det at de store æder mere...
Niels mener ad lib. holder dyrlægen fra døren - og de er utrolig rolige når de gumler uafbrudt. Til gengæld er de fleste vildt overraskede over hvor meget mine fiser, men andet ville da være underligt, de æder jo som malkekøer :hhansen:
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Hvor mange gange fodring om dagen?

Post by Lone Beck »

Godt at høre, at det ikke kun er mine, der er nogle uforbederlige ædedolke :lol:

Jeg er helt enig i at hø er verdens bedste hestemad - en hest er sgu bare fuldkommen tilfreds med tilværelsen, når den æder hø :atengstedt:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Hvor mange gange fodring om dagen?

Post by CXEC »

Hm, altså Xenia fik pløjet sit hø rundt i spånerne i boksen da jeg gav hende 15 kg på en dag i en periode, det har jeg ikke råd til/lyst til at se på. Altså hun fik ikke spist det hele!?!? Nu får hun ca 7,5 kg/dag. Det går bedre.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hvor mange gange fodring om dagen?

Post by 99E »

Sorcha, som da kun er en lille ponze på 141 kan spise knap 20 kg alm. hø i døgnet - og MEGET mere wrap.
Med et foderbehov på 3,6 FE på en aktiv dag, såehh...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Re: Hvor mange gange fodring om dagen?

Post by aribeth »

Nej Lone...

Stråbær og Jacqueline får 10-12 kg wrap og hø... plus et par kg om morgenen forresten om dagen og der er STØVSUGET... jeg har før væltet ind til stråbær så hun nok fik omkring 30 kg på en dag... der var OGSÅ støvsuget hvis hun nåede at æde det inden morgenen vel at mærke...


Det samme er tilfældet med Basse... han er sådan indrettet at det bedste i verden (altså efter græs) det er stråfoder... han vil hellere gå fra kornet (hvis han fik sådan noget) og så bare æde hø til der ikke var mere hvis kan kunne få lov til det... og jeg er chokeret over HVOR meget han egentlig KAN konsumere .... han åd da nemt 15 kg hø i løbet af en nat engang... og når de får hø på folden så bliver han ved til der ikke er mere... også selvom de andre forlængst er gået fra bunkerne...

Men det er sgu lidt træls når man har så trivelige heste som ejg har... for jeg synes det er et KÆMPE dilemma... jeg er rædselsslagen for at de ikke har noget at tygge i efter et par timer... jeg håber de der fintmaskede hønet vil være en løsning på det...


Katrine
User avatar
Tristan
Posts: 273
Joined: Wed 22. Oct 2008 16:36

Re: Hvor mange gange fodring om dagen?

Post by Tristan »

Mine får mad 2 gange om dagen.
Morgenfodring cirka kl. 9, som betår af suregrow, roepiller og gulerødder.
Så på fold, hvor der er frøgræs ad lib.
Ind igen mellem 17 og 18, hvor der er wrap i boksen, dette er ikke ad lib. da jeg ellers ville få nogle tromletykke heste.
Amazing får 8-10 kg wrap, Tessa 12-14, og Tristan 5-6.
Derudover får de også frøgræs i boksen og greenpower grass, da wrappen er konsumeret inden 3 timer, og så bliver natten lidt for lang for dem.
Aftensmad er det samme som om morgenen, og den får de ca. kl 19.

Jeg har prøvet at give de 2 store deres stråfoder i hønet, men de ødelagde bare hønettet for at kunne komme hurtigere til de gode sager, så det har jeg droppet igen.
Post Reply