Hvor mange gange fodring om dagen?

aribeth

Hvor mange gange fodring om dagen?

Post by aribeth »

Hvor mange gange fodrer i egentlig jeres heste?

Med henholdsvis grov og kraftfoder?


Mine får pt. hø om morgenen indendøre inden de kommer ud, de plejer at få det på folden, men maven og jeg kan sgu ikke rigtig slæbe det derud længere så de står en time længere på stald og får grovfoder om morgenen...

Så får de kraftfoder (og basse får roepiller) om aftenen når de kommer ind, sammen med en ration grovfoder.

Og så får de hø til natten inden vi går i seng om aftenen... jeg er altså i stalden to gange om aftenen... de får også vand i spande, så der skal fyldes op med vand en ekstra gang også :-)


Men hvordan gør i?


Katrine
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hvor mange gange fodring om dagen?

Post by 99E »

Normalt:
Morgen: Sorcha lukkes ud i sin slankepaddock med lidt wrap og lidt roepiller+Regulator Complete. Pieton får hele sin kraftfoderration, som han spiser løbende hen over dagen sammen med fri adgang til løs wrap. Pieton er færdig med at spise kraftfoder en gang hen på eftermiddagen, mellem kl. 14 og 15...

Aften: Hø fyldes i hønet, hænges op. (Fintmaskede hønet = kan hænge i jordhøjde og øger ædetiden = nedsætter især Sorchas foderindtag). Roepiller i baljer.

Hvis nogen brækker foden, de skal passes af andre eller der er en anden god grund til, det skal være nemt:
Stor stak roepiller + Regulator 1 gang om dagen + fri wrap.

Jeg plejer at gå efter at de ikke skal stå mere end 4-5 timer uden grovfoder.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Anita
Posts: 166
Joined: Fri 11. Jul 2008 11:12

Re: Hvor mange gange fodring om dagen?

Post by Anita »

Morgen får de ½delen af deres krybbemad, (müsli og Salvana mineraler) + wrap
Middag får de hø
Aften sidste ½del af krybbemaden + wrap
Natmad får de hø

Det gælder for alle både de 2 jydske og de 2 varmblods, krybbemaden er rationeret alt efter hvilket energi niveau der forventes af dem, så jyderne og vallakken får lidt og prinssesen får noget mere da hun bruges hver dag.
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Re: Hvor mange gange fodring om dagen?

Post by gukuvi »

For mines vedkommende foregår det således:

Ud om morgenen til wrap, som består af halv helsæd, halv græs, det var det eneste ordentlige jeg kunne få i år, ind inden det bliver mørkt til endnu engang wrap + deres krybbefoder med kogt hørfrø + alt det andet. Til natten en god portion hø, helst ikke mere en der næsten er spist op.

Nu hvor de er kommet på træpiller er jeg meget obs på, at der er stråfoder nok til det meste af natten. Før træpillerne kunne de jo altid spise lidt af sengen, hvis sulten blev for påtrængende. :heidio: :heidio:

Vand har de altid fået i en særskilt krybbe og der er ligeledes vand på fold.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Re: Hvor mange gange fodring om dagen?

Post by Tigerbaby »

Morgen: halvdelen af den mængde krybbefoder de skal have.

På folden: frøgræs og den smule græs der som regel er på foldene.

Aften: den sidste halvdel af krybbefoderet. Her får de så også den mængde wrap/hø der er indregnet i foderplanen, samt som regel noget frøgræs eller halm, hvis nu de skulle få spist alt høet/wrappen inden natten er omme.

Vores kommer også altid ind inden det bliver alt for mørkt, om vinteren er det gerne ved 4 tiden. Så der står de vel ude i 8 timer ca.

Da vi havde dem hjemme, var det samme model, men der fik de også natmad der oftest bestod af nogle roepiller og sådan.

Jeg synes egentlig det fungerer meget godt med at fodre to gange om dagen, men hvis man har en hest der skal have meget krybbefoder for at holde vægten, og den måske ikke lige har den største appetit, er det bedste i mine øjne at fodre tre gange.

Jeg tror på at hesten altid skal have et eller andet at gnaske i, om det så er en lille smule græs på folden, eller en bunke stråfoder.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Hvor mange gange fodring om dagen?

Post by CXEC »

Xenia får sit lækre økologiske hø morgen og aften og ellers lucerne i aftenfoderet med racingmineral og så roepiller med gulerødder til morgenmad.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Re: Hvor mange gange fodring om dagen?

Post by Glory »

Vores får 2 x foder + 3 x hø om dagen.

Pia
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Hvor mange gange fodring om dagen?

Post by Lone Beck »

Roepiller, tilskudsmüsli og havre om morgenen, derpå ud på fold, hvor de får hø og halm med græsudlæg.

Ind før det bliver mørkt, hvor de får hø.

Hen på aftenen får de anden halvdel af krybbefoderet, dog udskiftes halvdelen af havren med linamix. Og så får de hø + halm med græsudlæg til natten.

Det meste af vinteren har jeg delt kraftfoderet på tre fodringer af hensyn til Morgana, der har været svær at holde ved tilfredsstillende huld. Men nu er de oppe på så store mængder hø, at hun kun får ca. 2½ kilo kraftfoder (incl. roepiller) om dagen, og det mener jeg godt kan fordeles på blot to fodringer.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Hvor mange gange fodring om dagen?

Post by Lena »

Krybbefoder om morgenen sammen med wrap og hø til at pille i i løbet af dagen.......... wrap igen om eftermiddagen. Krybbefoder igen til aften...... Roepiller til natmad.
Kokjo

Re: Hvor mange gange fodring om dagen?

Post by Kokjo »

Wrap ad lib. 24 timer i døgnet - heste i vækst 2 kg kraftfoder delt på 2 måltider. Heste i arbejde 1,2 kg kraftfoder fordelt på 2 måltider.

Dertil kommer vit/min afstemning alt efter hestens alder og træning.
Post Reply