Plænegræs som hø?

User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Plænegræs som hø?

Post by Lena »

Jeg er blevet tilbudt noget hø. Det er plænegræs med noget andet græs som udlæg.............

Jeg fik ikke spurgt hvilke græssorter det var i græsset, men har I nogen ide om hvad der kan være i?


Jeg vil prøve at køre ud og købe en balle og se om det er noget han gider æde........
Kokjo

Plænegræs som hø?

Post by Kokjo »

Det lyder spændende... Det må være meget fint i det. Er det fra en gammel eller ny plæne ? *S*
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Plænegræs som hø?

Post by 99E »

Tro mig, hvis man lader sin plæne stå længe nok får man hø-lignende gevækster.
Been there, done that.
Her er nogle blandinger, man kan se på:
http://www.hunsballe.dk/uploads/media/Blandinger_okt_2008.pdf
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Plænegræs som hø?

Post by Lena »

Rødsvingel? Er det ikke noget hestene gider æde?
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Plænegræs som hø?

Post by HeidiO »

[quote:f1d70473e7]Rødsvingel? Er det ikke noget hestene gider æde?
[/quote:f1d70473e7]

Vi havde en prøveballe frøgræs med rødsvingel til folden - det var ikke noget de to gule gad æde.

Tværtimod.....Flint tog en lille mundfuld, kiggede fornærmet, hvorefter han stillede sig til at tisse i det :glory: , det har vi så ikke købt mere af...
Heidi
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Plænegræs som hø?

Post by Lena »

:hhansen: Det kan jeg lige se for mig........


Er der forskel på om det er høstet som hø eller om det er udpint og høstet som frøgræshalm.............? Jeg tænker på om det ændrer struktur efter at være udpint til frøgræs?
Eller er Rødsvingel bare ikke egnet som hestemad......?
Kokjo

Plænegræs som hø?

Post by Kokjo »

Jo der er rigtig stor forskel på frøgræshalm og græs der er høstet til hø.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Plænegræs som hø?

Post by Lena »

Kun i forhold til foderenheder eller også rent strukturmæssigt........

Kan det tænkes at Rødsvingel er ok som hø, men noget lort som halm?
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Plænegræs som hø?

Post by Frieser9460 »

I sommers fik vi "en græsplæne" forærende af nogle bekendte, som havde købt et dødsbo, der havde stået tomt og uplejet længe, og derfor bød på en græsplæne med overordentligt langt græs - de syntes, det var synd, at græsset skulle gå til spilde og spurgte derfor, om vi troede, vores heste ville have det som hø. :-)

Det takkede vi ja til, og hestene spiste det gladeligt - det blev en dejlig "mellemstruktur"; ikke for fint, men heller ikke for groft. :hhansen:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
aribeth

Plænegræs som hø?

Post by aribeth »

Jeg har 50 baller fra min gamle bonde fra i år, som er sådan noget MEGET fint hø.... det minder grangiveligt om plænegræs der har fået lov at stå til det skrider... det er knaldgrønt og dufter af sommer og er lækkert blødt og jeg har lyst til at kaste mig i det hvis ikke det var for allergien...

Hestene hader det og vil ikke æde det... de rynker på næsen og Basse tisser demnostrativt i det hvis jeg har smidt en bunke ud på folden...

Men det urtegræs vi selv lavede med hårde stængler af lycerne og andet dims i ... det æder de med glæde...

Men jeg tror sagtens plænegræshø kan bruges som foder... hvis krikkerne ikke var så satans kræsne...


Katrine
Post Reply