Huld på hestene, nu det er blevet koldere

User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Huld på hestene, nu det er blevet koldere

Post by HeidiO »

Det er til tider meget besværligt at have nøjsomme heste, der bliver fede af bare at kigge på høet eller 2 strå græs. Der var en artikel i Magasinet Hest i sidste måned, om at begrebet easy-keepers måske i stedet burde ændres cheap-keepers, for billigt er det at fodre på dem. Men det er ikke nemt at holde huldet passende.


Så herhjemme nyder vi, at det er blevet koldere, det gør fodringen af fjordheste meget nemmere.


Nu kan de ligefrem få hø både morgen og aften i stedet for, at det halve har måtte byttes til frøgræs. De ser begge ud til at mene, at de er kommet i himlen, med den fornemme servering de får pt.


Kan I mærke forskel på foderbehovet, nu temperaturen er faldet?
Heidi
aribeth

Huld på hestene, nu det er blevet koldere

Post by aribeth »

Jeg synes det er skrækkelig besværligt at have ponyer der bare skal tænke på mad for at blive fede!!!

Men rent faktisk tror jeg nu, at Basse har tabt sig en mikro smule nu fordi det er blevet lidt koldere... og fordi han kun får 1½ plade hø om dagen... plus roepiller/lucerne/vitaminer og en håndfuld mash for at det glider ned... og fordi der faktisk ikke er mere græs på marken langt om længe...

Men jeg har ikke rigtig sat nogen af de andre op i foder... jo Ruby får en ekstra plade hø forresten... men det er indtil videre fordi hun virkelig kan tærske hø indenbords og ikke er for tyk. :-)


Katrine
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Huld på hestene, nu det er blevet koldere

Post by annetteB »

[quote:615ba951cf]Kan I mærke forskel på foderbehovet, nu temperaturen er faldet? [/quote:615ba951cf]

Ja. Cooper er holdt op med at blive federe dag for dag.
:hhansen:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Jasper
Posts: 785
Joined: Sat 1. Mar 2008 16:20

Huld på hestene, nu det er blevet koldere

Post by Jasper »

Ja - hos os kan vi godt mærke kulden, tre små heste spiser tilsammen, en rundballe hø om ugen!!!!
Livet er da for dejligt

Sagde Pia
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Huld på hestene, nu det er blevet koldere

Post by Godzilla »

I skulle prøve at have æsler som er beregnet til stenørkner! :traet:

De går på nedgnavede folde og nogle dage 1 time på en fold med græs og ukrudt.

Nikos og Daisy får en håndfuld lucerne med olie (det går ikke med melasse) en anelse roepiller og 1-2 gulerødder, halm, og en smule wrap som Nina & Jes forbarmer sig over dem og giver når gederne får deres.

De taber sig ikke et gram, for fanden da! :ond:

Fru Z får derimod Fase II og valset byg og lucerne og roepiller for hun taber sig hvis jeg ikke hælder foder på hende. Sif suger hende tynd. Sif får Fase II.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
imc

Huld på hestene, nu det er blevet koldere

Post by imc »

ja mine mangler heller ikke noget.
Foderfor udgiften til 4 heste er ikke så stort, især efter jeg gik over til at bruge det nye foder. De ser skide godt ud og er nu meget nemmere at fodre på.

Håber det nye foder, kan betyde at de nu er lidt nemmere at holde i pænt huld, istedet for at de er lidt til den gode side.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Huld på hestene, nu det er blevet koldere

Post by Frieser9460 »

Om jeg kan mærke en decideret forskel på foderbehovet, ved jeg ikke... men jeg giver automatisk lidt mere hø, når det er rigtig koldt, og jeg synes faktisk, alle vores heste (med undtagelse af Kaspian, som desværre havde tabt sig en del, men som nu er på rette vej igen, efter vi har adskilt de 2 små uldtotter, så Kajser ikke spiser alt hans mad) har passende huld. De er hverken for tykke eller for tynde! :hhansen:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
Tristan
Posts: 273
Joined: Wed 22. Oct 2008 16:36

Huld på hestene, nu det er blevet koldere

Post by Tristan »

Jeg kan godt mærke på mine at det er blevet koldere.
Hoppen og føllet får mere wrap nu, tilgengæld håber jeg på at det kolde vejr kan få min lidt for godt i stand vallak til at tabe sig et par kilo.

Jeg ligger også mere frøgræs til dem på folden, som altid bliver spist helt op.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Huld på hestene, nu det er blevet koldere

Post by Stimata Doamna »

Alfa har tabt sig lidt, men det er ikke noget lidt ekstra wrap og müsli ikke kan råde bod på. Håber jeg da :-)

Hun har også et dejligt tykt dækken på, men lige nu er det ikke helt nok.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Huld på hestene, nu det er blevet koldere

Post by BeritH »

Hmm......... næh jeg synes ikke der er nogen forskel, hverken på ponyerne eller Vakse.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Post Reply