Indgræsning?

Post Reply
Lone

Indgræsning?

Post by Lone »

Hvordan vænner I hestene til sommergræsset?

Vi har 4 folde af forskellige størrelser. Jordfold, to mindre græsfolde og en stor sommergræsfold - og desuden en ridebane.
Hestene går ude 8 timer i den mørkeste tid - og ender med 24 om sommeren.

Vi starter i marts med at lukke dem på den ene mindre fold med græs, som vi har passet på hele vinteren. Her starter de med en time og ender gerne med 3-4 timer, afveklslende med jordfolden.
Fra april bruger vi den anden mindre græsfold, hvor de så går fra 1-8 timer, indtil de kan komme på døgngræsfolden. Resten af tiden går de på vinter-græsfolden eller jordfold.

På døgngræsfolden går de fra 1-24 timer, vekslende med de ovenfornævnte folde, ca fra maj til november. Jordfolden bruges kun i hedebølger, for her er god skygge og adgang til stalden.
December og januar bruger de den ene vinter-græsfold, afvekslende med jordfolden.

For hver ny fold der tages i brug, er der nogle af de andre der ikke bruges, så vi hele tiden bruger to folde ad gangen - pånær når de går på døgngræs, hvilket jeg ikke er sikker på, at de skal i ret lang tid i år.

Dette system virker rigtig godt. Foldene får lov at ligge uden at blive brugt, i flere måneder. Hestene synes, det er hyggeligt, at skifte folde - det er sådan en dejlig afveksling og de unge heste bliver trukket med flere gange om dagen, da kun én fold støder direkte til stalden, hvilket dels er godt for opdragelsen, dels gir god kontakt.

Men lidt besværligt, når man er kommet for sent op om morgenen!
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Post by KatieKat »

Vi har kun en stor græsfold og den støder op til vinter/jordfolden. Vi har så åbnet ind til sommerfolden og med et flytbart hegn udvider vi gradvist hvor meget af græsset de kan komme til.

Vores små ponyer står i løsdrift hele året, men er kun sammen med de store om sommeren. De store er ude 12-14 timer om vinteren og hele døgnet om sommeren.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Ude på gården er der lukket to folde ca. 8 tdr. fra feb-juni. Det bruges så som døgngræsfolde fra juni-sept.
Resten af tiden går hestene så på mindre folde med mere eller mindre græs. Dog nok til de får lidt græs og de er kun ude 3-4 timer dagligt. Nu hvor det er så fint vejr kan vi vælge selv at lukke ind og de får jo så de flere timer på folden.
Skal staldvagten lukke ind er hestene kun ude fra 9-12.
Det er dog nødvendigt at indgræsse hestene ude i vejkanten, men det ved vi jo hvert år. Sidste år fik hestene dog lov til at komme tidligt ud på de store folde, hvilket resulterede i at der ikke var græs nok sommeren over.

Jeg bruger gerne de sidste 14 dage inden døgnfold på at indgræsse hestene så de ender med at græsse to timer.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Post by Dorte Hansen »

For havde jeg fortalt det jeg nu gør derinde så!!!!!!


Da jeg havde mine 2 små fede, gik de i løsdrift.

Hele marken var ca en ha. Om vinteren, havde de 1/3. Når det blev forår (marts), havde de hele marken.

De har aldrig fejlet noget, er er jo blevet indgræsset som de selv havde lyst til.......

Fra ca 1 oktober begyndte de at få lidt korn, og det stoppede vi med igen ca 1 marts.
I samme tidsrum fik de én spsk. mask 2 gange dagligt, og en balle hø til deling. Derudover masser af frugt og grønt, og halm ad libitum.

I masken fik de vitaminer og mineraler i pulverform, afstemt efter deres vægt.

Selv om nogen vil mene det var forkert fodring og indgræsning, var min dyrlæge dybt begejstret for dem.
Og alle andre mente også de var såååå fine i pels og krop(og sind forøvrigt)

[img:856063a59a]http://i9.photobucket.com/albums/a66/alleos7/small.jpg[/img:856063a59a]
Lone

Post by Lone »

Jeg har lidt svært ved at se problemet, Dorthe - de havde jo bare græs døgnet rundt og fulgte jo med, efterhånden som det spirede?

Vores græs gror elendigt i år, så jeg må fodre meget mere end planlagt.
Men så blir de da ikke fede af det.
Men de ser ud til at trives fint nok med det græs der er - og de kommer ihvertfald ikke ind før september er gået - medmindre det øsregner.
Post Reply