halmballe på folden

Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

halmballe på folden

Post by Zanne »

Vi sætter rundballer på folden - den flade side nedad.

Toppen skæres af, der er så ikke snore på, men net. Det skæres også bort.

Efterhånden som hestene æder det, ryger nettet ned helt af sig selv, og når der ikke er ret meget tilbage, kan det vupti, skæres over og fjernes.

Ganske nemt, og det holder sammen på ballen. Det samme gælder selvfølgelig plastiken.
Mvh. Zanne

Tålmodighed er en dyd, hvis man gider at vente.
aribeth

halmballe på folden

Post by aribeth »

rundballen holdt.... 30 minutter... så var den spredt.... De vil gerne stå OVENI den... nu er den vel 14 dage gammel og jævnet med jorden...

Jeg har uhyggelige erfaringer med snore på en halmballe på folden... jeg tør sgu ikke... slet ikke når hestene mine gerne vil kravle op i halmballen... og det vil de altså gerne... Basse og Ruby især...


Men der er nok ingen smart løsning sådan lige, uden det indebærer en del spild... og jeg HAR ikke flere rundballer...

Men jeg fortsætter nok som jeg altid har gjort så, indtil jeg får en halmvogn... med halm i bunker og hø ovenpå hver dag...


Katrine
mandarie
Posts: 26
Joined: Mon 17. Apr 2006 22:38

halmballe på folden

Post by mandarie »

Jeg er også for pylrettil at lade snorene sidde på. Den bedste løsning vi har haft, var sidste år, hvor vi havde charmeret nabobonden til at sætte rundballer :mikkel: på vores folde.

Rundballer, de dur! De holder godt sammen og vandet trænger ikke så let i dem.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

halmballe på folden

Post by Frieser9460 »

Øh... jeg er nok ikke den rette til at kommentere her... jeg bærer troligt den ene store dynge hø ud på folden efter den anden hver eneste dag... :ehj: :roed:

Så er jeg nemlig HELT sikker på, at de kære hypsere IKKE kommer galt afsted... :lol:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

halmballe på folden

Post by Ms Strangefield »

[quote:cca75a71a5]Øh... jeg er nok ikke den rette til at kommentere her... jeg bærer troligt den ene store dynge hø ud på folden efter den anden hver eneste dag... [/quote:cca75a71a5]

Også jeg. For så kan de allernådigst få lov at få lidt med ud. Ellers griser det når de vader rundt i det og det vil staldejer ikke have.

Heste med mavesår er pænere end grimme folde. You know..... :opkast:
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
Anita
Posts: 166
Joined: Fri 11. Jul 2008 11:12

halmballe på folden

Post by Anita »

Heller ikke jeg er nok den rigtige at spørge, mine får sjældent mad på folden, de er godt fodret af inden de lukkes ud og kommer ind til deres måltider. Skønt at manden derhjemme gider at lukke ind og ud, skifte dækkner og folde.
aribeth

halmballe på folden

Post by aribeth »

indtil videre er det blevet som det plejer... halmbunken bliver fornyet jævnligt med rigelig halm og hver evig eneste dag bæres der 4 bunker hø ud til hestene... nogen gange 2 gange om dagen.. og så må de æde det græs der i øvrigt også er på folden....


Katrine
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

halmballe på folden

Post by Annemaja »

Tja - jeg synes så godt det kan betale sig at købe de der rustfri stål høhækketing, hvor man kan have en minbigballe noget i - de er så hævet over jorden, så der ikke kommer jord og nas i - og tag over, så det ikke bliver vådt med skimmel mv.

Vores heste har dem på vintefoldene, og det fungerer perfekt. Og de er så gedigne, at de beholder deres værdi og holder i årevis, og kan sælges igen hvis man ikke vil have heste mere.
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
aribeth

halmballe på folden

Post by aribeth »

May-Britt... hwor møj sån jen?

og har du billeder?


Katrine
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

halmballe på folden

Post by Annemaja »

Du kan se nogle modeller her: http://www.sandbysmeden.dk/nye_redskaber.htm

De er pebrede i nyanskaffelse - men jeg kender også folk, der har været heldige at finde dem brugte.
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
Post Reply