heste og klaustrofobi

User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

heste og klaustrofobi

Post by Stimata Doamna »

Ikke direkte, men jeg stod engang et sted, hvor der var en hest, der led af det. Det var mest udtalt, når den skulle køres. Løsningen var at køre den i en trailer uden skillerum, når den absolut skulle ud at køre. Den var heller ikke så meget for smalle passager, men det kan man jo stort set planlægge sig ud af.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

heste og klaustrofobi

Post by BeritH »

Jeg har en klaustrofobisk hest, så måske jeg har lidt erfaringer, som du kan bruge.

Spørg løs - måske kan jeg svare - måske ikke :-)

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
aribeth

heste og klaustrofobi

Post by aribeth »

Øv det lyder træls... jeg har ikke så meget erfaring med heste med klaustrofobi, men kan huske en på en rideskole jeg havde hest opstaldet på engang... den kunne ikke stå i bokse hvor siderne ikke var åbne, og den kunne ikke køres med...

Tukærs Ricko kunne pludselig heller ikke læsses... det viste sig jo desværre, at det var fordi han var ved at blive blind!


Katrine
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

heste og klaustrofobi

Post by BeritH »

Puha, det er rigtig svært at svare på.

Klaustrofobi opstår efter min bedste overbevisning ikke fra den ene dag til den anden, uden at der er noget andet der trigger det.

Jeg ved godt at det er et meget let svar, men jeg ville nok få hesten undersøgt, hvis det ikke ændrer sig meget snart.

Og før det ville jeg undersøge traileren grundigt. Prøv evt at køre en tur i den selv (ja ja - det må man ikke) og se om der er noget ubehageligt ved at være i den.

Hvad med hesten, den kørte med - reagerede den ikke?

Vakses klaustrofobi stammer fra hans yngre dage, hvor han stod spærret inde i en mørk boks i mere end et år, uden kontakt til artsfæller og kun ude af boksen, når han skulle løbstrænes. Her kender jeg årsagen, så det er lettere at arbejde med, for min opgave er at prøve at undgå at bringe ham i en lignende situation, for så bryder både separationsangst og klaustrofobi ud i lys luge.

Men tilbage til dig.

Når du har udelukket fysiske årsager på trailer og hest, så skal du koncentrere dig om at desensibilisere hesten. Dvs. den skal kort fortalt vænnes til det, den reagerer på i MEGET små doser, som du langsomt øger. Hvordan du helt konkret griber det an er meget afhængigt af hesten, men prøv evt. at spørge dig for hos Tina MJ fra www.hesteforstand.dk, hun er meget skarp på træning og adfærd.


BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

heste og klaustrofobi

Post by 99E »

Mit bedste bud er at det er en noget sensitiv hest, der har fået trigget en klaustrofobi (der hele tiden har været der) i en uheldig situation - og at det nok er mere "inde i hovedet" end noget reelt, fysisk.

Det kan løses, hvis du "gider" bruge tiden på det - ved gradvis desensitivering og træning.

Hvad er det for en hest?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

heste og klaustrofobi

Post by Zanne »

Har du fundet en løsning June ?

Jeg har ventet pænt på en opfølgning.
Mvh. Zanne

Tålmodighed er en dyd, hvis man gider at vente.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

heste og klaustrofobi

Post by Lone Beck »

JEg vil også gerne høre, hvad du finder ud af.

Det lyder sgu mystisk :ehh:

Jeg tror altså ikke rigtig på at hesten sådan udvikler et traume ud af den blå luft. Enten er der sket noget, som du ikke har opdaget, - som du beskriver det, er det lidt svært at tro - eller også er der noget fysisk galt med dyret. Tror jeg.

Men held og lykke med det.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

heste og klaustrofobi

Post by gukuvi »

Jeg har luret lidt på om det er Livy der flipper ud?

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

heste og klaustrofobi

Post by 99E »

Hvis urter mv ikke hjælper - så sig til hvis du vil have et hestehippie-med-orange-pund-perspektiv på sagen.
Ellers kan du jo prøve at spørge René og Lene fra Klitmøller - jeg har ALDRIG set dem med heste, men siden både Katrine og Annette Tukær siger de er OK, "tør" jeg godt sådan næsten anbefale dem...
:lolskilt:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

heste og klaustrofobi

Post by 99E »

Mit første "Orange-Pind-råd" ville faktisk være at lave en Horsenality-profil på hende i disse situationer:
Under rytter
I hånd
På fold (i flok)
I stald (evt. både i boks ved andre og i boks alene)
På nye steder
Når man forsøger at lære hende nye ting - fx nye ride-ting, som hun ikke kan eller ikke kan særligt godt.

Du finder Horsenality-skemaerne her:
http://files.parelli.com/HorsenalityChartw_Pos.pdf
Og du går gennem hver enkelt "egenskab" eller adfærd" og tænker
"Synes jeg det her er mildt - hun gør det lidt, men ikke tit eller meget"
"Er det medium - det sker jævnligt"
"Er det rigtig meget - det er hver dag eller hver gang"
Hvis det er en adfærd, hesten IKKE udviser - sætter du ikke nogen prik.
Så skulle der gerne vise sig et billede - at hun overvejende er i den ene eller den anden "kvadrant", både i de forskellige situationer, men muligvis også "generelt".

Horsenality bliver "bygget" af en lille håndfuld forskellige ting:
Medfødte karakteristika, ofte race-specifikke eller "genetiske" - tillært adfærd (lært af mennesker, andre heste mm) - de omgivelser eller det miljø hesten lever i - og dens "spirit", livskraft, energi - hvad man nu kan oversætte det med. Det, man knækker hvis man knækker en hest.

Og hvilken personlighed hesten har er - ikke overraskende - det, der bør danne grundlag for håndteringen.
Jeg synes de her Horsenality-skemaer er en vildt god måde at få sat nogle ord på og få nogle startpunkter at arbejde ud fra.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply