Nyreslag?

Post Reply
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Nyreslag?

Post by Lena »

Er der nogen der kan fortælle mig lidt om nyreslag hos heste.

Jeg har altid troet at nyreslag var foderrelateret. Men forleden dag hørte jeg en kommentar om, at heste som stod ude i regnen hele dagen risikerede nyreslag på grund af våd pels og kulde.........

I dag læste jeg så fra Horse Consult en artikel om nyreslag - og fandt intet om at kulde på dén måde skulle være årsag til nyreslag.

Jeg husker også en veninde som var helt hysterisk med at få et tæppe på hesten, så snart at dækkenet var taget af hesten for strigling........ også når vi blev redet tur om vinteren, så var hesten pakket godt ind over krydset........

Hmm............ hvad ér årsagen til nyreslag?

Skal jeg være nervøs for f.eks. UNIK, når han står ude i regnvejr - uden regndækken......... Et regndækken som kun er købt og kun bliver brugt fordi jeg er for doven og utålmodig til at vente til han bliver tør og er til at strigle.........

Er jeg en dåm og uerfaren hesteejer, som straks bør skyde møgdyret inden han får nyreslag...........?
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Nyreslag?

Post by Line_Calano »

det er jo på en eller anden måde relateret til overanstrengelse af musklerne. Denne provokeres ofte ved forkert fodring og overtræning. jeg tror derfor at det er derfor man ser det hos heste der står ude og blivr våde og kolde. de står jo gerne og spænder.Hvis de så samtidig er fodret for dårligt er det min teori at nyreslaget opstår.

får de godt foder, har hø på folden etc. så tror jeg ikke du skal være nervøs. men som udgangspunkt synes jeg jo ikke de skal stå i stormvejr uden mulighed for at komme i læ. Det er jo ikke kun nyreslag man ricikerer når de bliver kolde.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
Kokjo

Nyreslag?

Post by Kokjo »

Jeg er sådanset enig med Line...
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Nyreslag?

Post by 99E »

Altså vores heste har stået ude i "al slags vejr" - inkl isslag, regnvejr og masser af sne og blæst og meget andet spas - med lidt eller intet læ - og ikke fået nyreslag.

Til gengæld får de en meget tyk, vandafvisende superpels.
Jeg ville ikke være bekymret.
Men jeg sadler også min hest op når den er våd, og rider udenfor i regnvejr og nægter at give den hø i læskuret og meget andet ondskabsfuldt hestemishandling...

OG Sorcha mener, jeg sulter hende. SULTER, siger jeg jer...
(Hun er... Aldeles eksotisk buttet og har dertil, ehm, "meget pels" og "markante mavemuskler"...)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Nyreslag?

Post by Glory »

[i:b032cd279f]Er jeg en dåm og uerfaren hesteejer, som straks bør skyde møgdyret inden han får nyreslag...........? [/i:b032cd279f]

Nej, det bør du ikke - du bør bare sende ham hjem til mig :linski:
Men eftersom du ikke har indvilget i det tidligere, så gør du det vel heller ikke denne gang :graed:

[i:b032cd279f]Hmm............ hvad ér årsagen til nyreslag? [/i:b032cd279f]
Det er der ikke rigtigt nogen der med sikkerhed ved, men der er mange teorier.
En af dem er jo så det med kulde...
Jeg må sige, at det er den, jeg tror mindst på.

Mange kloge mener, at hesten skal være disponeret for det på en eller anden vis, og det tror jeg rigtigt meget på.
En hest uden fysiske forudsætninger for at få nyreslag, får ikke nyreslag af at stå ude og fryse lidt - der skal være mere i det, tror jeg...
Faktisk læste jeg et sted, at man havde lavet forsøg ved OL i Atlanta, med at overskylle heste med koldt vand lige efter arbejde, og det havde ingen skadelig indvirkning på musklerne overhovedet.

Nå, men jeg har jo læst, hvad der kan læses om nyreslag, fordi vores Kaj´ser har tendens til at få det.

Der er rigtigt mange meninger, gisninger og gætterier - og intet sådan 100% sikkert mønster for, hvorfor nogle heste får det og andre ikke.

Der er det arvelige aspekt, det fodringsmæssige, muskelfibersammensætningen, træning, kalium mangel i blodet, vedligeholdelsesfoder/træningsfoder, bestemte racer, stress osv. osv.

Noget af det som jeg har læst, der giver mening for mig når jeg kigger på Kajse, er at især heste med mange type IIb muskelfibre, er i faregruppen.
Altså de hurtige anaerobe muskelfibre, som sprintere har mange af - Kaj er netop meget explosiv og sprinter betonet.
Og derved også hele den arvelige teori, idet hestens muskelfibersammensætning og dens egenskaber for henholdsvis sprint eller styrke, jo i stor grad nedarves fra forfædrene.
Og det er klart, at hvis hesten er predisponeret på denne måde, så kan den ha´ svært ved at tåle meget stivelsesholdigt foder, da de så vil oplagre meget større mængder Glukogen i musklerne, kva deres højere andel af type IIb, og derved være i farezonen for at overophobe mælkesyre - såfremt de samtidig har svært ved at transportere dette væk.

Så når man snakker om forkert fodring, så behøver det ikke at være forkert fodring generelt - men blot forkert fodring i forhold til den aktuelle hest, hvis denne er disponeret for at få nyreslag.
Sådan som vi fodrer resten af vores heste, sådan kan vi ikke fodre Kaj, for det tåler han ikke.

Men det er svært at generalisere, netop fordi man ikke er sådan 100% sikker på noget som helst omkring årsagen til nyreslag.
Selvom jeg synes, at sprinter teorien passer på Kaj, så er det jo ikke ensbetydende med, at alle sprinter-typer har tendens til nyreslag.
Derfor mener jeg ikke, at man normaltvis som hesteejer, bør gå og være bange for, at ens hest skal få nyreslag.

Og ydermere ser jeg det heller ikke som verdens undergang, hvis man skulle ha´ eller få en hest med tendens til det.
Der er nogle fodermæssige og træningsmæssige ting, som man er nødt til at være opmærksom på - men man kan sagtens få en velfungerende nyreslagshest, ved hjælp af lidt småjusteringer og simple ændringer i hverdagen.

En god leveregel sådan generelt, hvad enten man taler om nyreslagsheste eller ikke, er at fodre efter arbejde/vedligehold - altså de dage hvor hesten holder fri, så reduceres fodermængden.

Overordnet vil jeg sige, at du lige skal holde igen med det der skyderi - chancen for at Unik skulle få nyreslag af lidt regn og kulde, tror jeg er forholdsvis lille.
Men hvis du fortsat er meget bekymret for det, så er du stadig velkommen til at sende ham hjem til mig :linski:

Pia
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Nyreslag?

Post by 99E »

Pia, jeg synes det er helt utroligt flinkt af dig sådan at tilbyde at løse alle Fru Gusses problemer ved simpelthen at overtage hesten og sørge for, den ikke for nyreslag.
Utroligt selvopofrende.
:lolskilt:

Og derudover - gode stumper viden dér - kan og vil du linke videre eller anbefale andet litteratur?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Nyreslag?

Post by Lena »

Det er ikke fordi jeg er voldsomt bange for at UNIK skal få nyreslag. Jeg tror såmænd slet ikke han har IIb fibre i kroppen....... UNIK som sprinter??? :hhansen:

Jeg var bare nysgerrig.......... og er nu endnu mere overbevist om at alt for meget stivelsesholdigt foder ikke er af
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Nyreslag?

Post by Lena »

det gode......... skulle der stå........ *GG*
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Nyreslag?

Post by Glory »

[i:fa13598530]kan og vil du linke videre eller anbefale andet litteratur? [/i:fa13598530]

Ikke sådan lige på stående fod Ninie...
Det er over et år siden, at vi fandt ud af at Kaj har problemer med muskelværdierne, og det var i den forbindelse, at jeg tyggede alt, hvad jeg kunne finde om nyreslag, igennem.
Så jeg har ikke sådan lige noteret mig, hvor jeg har læst hvad og hvorfor :mur:
Jeg har bare taget det af det, jeg synes gav mening og måske kunne hjælpe Kaj, uden at skrive mig bag øret hvem, hvad og hvor...

Men det er da bare at søge på nyreslag eller tying up (for jeg ved ihvertfald, at der findes en del omkring det på engelsk).
Men man må indstille sig på, at man kan ende en anelse forvirret - for der er som sagt mange teorier og meninger.

Jeg lavede lige en hurtig søgning på nyreslag + Ol i Atlanta, og fandt sandsynligvis den artikel hvori jeg har læst det med det kolde vand - den er skrevet af Bo fra Ansager:
http://www.ridehesten.com/Files/News/File/7fe78b1c-6f53-4d51-9f2a-26dd32357868.pdf

Pia
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
Post Reply