Et mystisk fænomen...

User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Et mystisk fænomen...

Post by Frieser9460 »

Jeg oplever lige nu et meget mystisk fænomen med den ene af vores 2 små shetlandsponyer; Kaspian og kunne godt bruge nogle gode bud på, hvad der mon kan være galt med ham... og OM der overhovedet er noget galt, eller det bare er mig, der er den sædvanlige hønemor. :ehj:

Først lidt forhistorie: Min kæreste og jeg købte Kaspian sidste vinter i slutningen af december måned. Han var et "medlidenhedskøb"; totalt "rå" idet han aldrig havde været i menneskehænder, frygteligt mager, syg (luftvejsinfektion) og med hove, der mest af alt lignede snabelsko. Vi kan nok hurtigt blive enige om, at det IKKE er fornuftigt at købe sådan en hest... men jeg kunne bare IKKE efterlade ham det skrækkelige sted. :ked:

Det seneste år har jeg så brugt på - i samarbejde med dyrlæge og smed - at få ham på ret køl igen, og allerede i sommers kunne jeg glæde mig over en lille, trind og glad lille pony, der fulgte mig i tykt og tyndt - han er en lille kylling, men når bare "moar" er med, kan han ALT! :lol:

De seneste uger synes jeg dog, han har virket usædvanligt "sløv"... Hans øjne er fine og klare, han er lige så opmærksom på mig, som han plejer at være, når jeg omgås ham, og han virker ikke på nogen måde sløj eller øm nogen steder, så han virker ikke umiddelbart syg eller skadet, men han har tabt sig lidt (så han er sat på fedekur igen) og har mistet enhver form for krudt! Altså; han har altid været en stille fyr og aldrig hingstet, men nu kan jeg knapt slæbe ham henover jorden, når han skal trækkes til og fra folden, og det er også 3-4 uger siden, jeg sidst har set de to små basser krudte rundt og lege, sådan som de har gjort det hele sommeren. :ked:

Så mit spørgsmål er: Er der nogen af jer herinde, som har oplevet noget lignende? Og som kan give et bud på, hvad det eventuelt kan være? Om jeg overhovedet har grund til at være bekymret for min lille pusling?
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Et mystisk fænomen...

Post by Ms Strangefield »

Jeg tror den ville have gavn af en B-vitamin kur. Min lille Pølse får gerne en kur ved pelsskifte, som faktisk kan tage ret hårdt på de små (og store)
Ellers bliver han også en hængemule..
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Et mystisk fænomen...

Post by Stimata Doamna »

Alfa går på det nærmeste i dvale, når hun skifter pels - måske er det også det, der er "galt" med Kaspian?
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Et mystisk fænomen...

Post by Frieser9460 »

Hm... synes jo, Kaspian burde være færdig med at skifte pels nu? :ehj: Men man skal jo aldrig sige aldrig...

Jeg overvejer dog faktisk at få Dr. Dyr til at tage en blodprøve på min mini-mand og analysere den for at fastslå, om der eventuelt kan være noget, han mangler... :-)
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Et mystisk fænomen...

Post by Ms Strangefield »

Selvom det er længe siden den har skiftet pels, så kan den jo stadig være i underskud af B-vit. Jeg ville prøve det inden jeg ringede til Dr. Dyr, men det er jo dit valg.
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
HippieHest
Posts: 80
Joined: Mon 4. Aug 2008 10:52

Et mystisk fænomen...

Post by HippieHest »

Jeg vil foreslå at få ham tjekket for bændelorm.
Synes jeg har hørt fra utrolig mange her i efteråret, som forbavset må konstatere, at deres hest også har bændelorm.
When the dog bites, when the bee stings, when I'm feeling sad
I simply remember my favourite things, and then I don't feel...so baaaaad!
/Fraulein Maria, Salzburg.
In the last Golden Days of the Thirties


http://www.plejehjemsheste.dk/
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Et mystisk fænomen...

Post by Frieser9460 »

Bændelorm??? Uf, det var da noget rædsomt noget... :-o Men værd at tjekke... ligesom B-vitaminerne, selv om jeg jo umiddelbart skulle mene, at han får sit vitamin- og mineralbehov fuldt dækket igennem sit foder (400 g. Sct. Hippolyt Struktur-E og ca. 1,5-2 kg. hø om dagen). :-)

Normalt forbinder man jo en sløv hest med en hest, der ligeledes er mat i pels og øjne eller virker uopmærksom og ligeglad, men sådan er Kaspian slet ikke. Hans tykke pels er fin, silkeblød og skinnende blank, hans øjne er klare og opmærksomme, og han er kontaktsøgende og kælen, som han plejer at være, vrinsker glad og kommer mig (langsomt) i møde, når han får øje på mig osv. Han har tabt sig en smule, men kan ikke betegnes som tynd. Han er bare pludselig så pokkers LANGSOM i alt, hvad han gør, som om nogen har pillet alt krudtet ud af ham... :ehj:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Et mystisk fænomen...

Post by Ms Strangefield »

Pøj Pøj med at finde årsagen.

Et lille bitte pip: Har du taget hans temperatur?
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Et mystisk fænomen...

Post by Frieser9460 »

[quote:1595531199="Ms Strangefield"]Pøj Pøj med at finde årsagen.

Et lille bitte pip: Har du taget hans temperatur?[/quote:1595531199]

Temperatur? Njah... det har jeg faktisk ikke lige tænkt på, eftersom han jo ikke virker syg eller sløj... :roed: Men den vil jeg da prøve at tage, så snart jeg kommer hjem.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Micaela
Posts: 27
Joined: Tue 2. Dec 2008 14:52

Et mystisk fænomen...

Post by Micaela »

Min Shetlænder hingst har det samme... Dyredokteren siger vinterdrepression.... det må være manglen af det dejlige sommer græs, på sommerfolden :ehj: tror ikke de små bæster ved noget bedrer
Post Reply